Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 De 1 eller 2 ukene han skal være hjemme med meg og babyen etter fødselen? Er det lovpålagt eller er kommer det an på arbeidsgiver? Har det noe å si om man er fagorganisert? Har prøvd å søke på nettet, men har ikke funnet noe
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Nei, han har ikke krav på fri med lønn, men han har krav på fri de ukene.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Det er opp til arbeidsgiver så han må spørre jobben sin.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #4 Skrevet 24. april 2012 Det er i utgangspunktet ulønnet men enkelte tariffavtaler gir far en slik rett f.eks om han jobber i det offentlige. Nylig under lønnsforhandlingene fikk også ansatte i bygg og anlegg, industri og hotelldrift slike rettigheter.. Mannen din må sjekke hva avtalene er på hans arbeidsplass m.a.o, finnes det ingen slik tariffavtale er det helt opp til arbeidsgiver om det er lønnet eller ei..
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #5 Skrevet 24. april 2012 De 1 eller 2 ukene han skal være hjemme med meg og babyen etter fødselen? Er det lovpålagt eller er kommer det an på arbeidsgiver? Har det noe å si om man er fagorganisert? Har prøvd å søke på nettet, men har ikke funnet noe alle i offentlig sektor har dette i terriffavtalene sine. i privat sektor er det bare 20 % som har dette i terriffavtalene sine. men det er et hott tema ved årets lønnsopprgjør.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 De 1 eller 2 ukene han skal være hjemme med meg og babyen etter fødselen? Er det lovpålagt eller er kommer det an på arbeidsgiver? Har det noe å si om man er fagorganisert? Har prøvd å søke på nettet, men har ikke funnet noe Hvorfor skal far være hjemme med deg og babyen i 1 eller 2 uker?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #8 Skrevet 24. april 2012 De 1 eller 2 ukene han skal være hjemme med meg og babyen etter fødselen? Er det lovpålagt eller er kommer det an på arbeidsgiver? Har det noe å si om man er fagorganisert? Har prøvd å søke på nettet, men har ikke funnet noe Hvorfor skal far være hjemme med deg og babyen i 1 eller 2 uker? fordi han har krav på det etter arbeidsmiljøloven og ønsker det?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 Ok. Visste ikke det jeg, beklager. Trodde far bare hadde rett på sine 12 uker etter at mor har hatt sine.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #10 Skrevet 24. april 2012 Ok. Visste ikke det jeg, beklager. Trodde far bare hadde rett på sine 12 uker etter at mor har hatt sine. Jeg skal ikke være skråsikker i mine svar her, men far har vel rett på 14 uker nå. I tillegg kan han ta de når han vil etter de 6 første ukene etter fødsel som er lovfestet mors. De 1-2 ukene som det snakkes om her er ekstra, og ikke alle yrker gir krav til lønnet permisjon. Min samboer tok to uker permisjon uten lønn.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #11 Skrevet 24. april 2012 Ok. Visste ikke det jeg, beklager. Trodde far bare hadde rett på sine 12 uker etter at mor har hatt sine. Jeg skal ikke være skråsikker i mine svar her, men far har vel rett på 14 uker nå. I tillegg kan han ta de når han vil etter de 6 første ukene etter fødsel som er lovfestet mors. De 1-2 ukene som det snakkes om her er ekstra, og ikke alle yrker gir krav til lønnet permisjon. Min samboer tok to uker permisjon uten lønn. 14 uker? Håper du tar feil... Har vanskelig nok å få det til å gå opp med 12.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #12 Skrevet 24. april 2012 Ok. Visste ikke det jeg, beklager. Trodde far bare hadde rett på sine 12 uker etter at mor har hatt sine. Jeg skal ikke være skråsikker i mine svar her, men far har vel rett på 14 uker nå. I tillegg kan han ta de når han vil etter de 6 første ukene etter fødsel som er lovfestet mors. De 1-2 ukene som det snakkes om her er ekstra, og ikke alle yrker gir krav til lønnet permisjon. Min samboer tok to uker permisjon uten lønn. 14 uker? Håper du tar feil... Har vanskelig nok å få det til å gå opp med 12. det er 12.. om ikke nav.no og lovdata tar feil. og det ville jo vært litt undelig.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #13 Skrevet 24. april 2012 Far har krav på to ukers velferdspermisjon ved nedkomst, han har ikke krav på lønn, men mange får det av arbeidsgiveren sin likevel. Som sagt før her er det flere og flere som får dette med i tariffavtalen sin selv om det ikke er lovbestemt. De to ukene kommer i tillegg til de 12 ukene med ferdrekvote.
anonym91 Skrevet 24. april 2012 #14 Skrevet 24. april 2012 det er opp til arbeidsgiver om det er med lønn eller ikkje. der min saboer jobber nå får han lønn 1 uke og ikkje den siste uka. men noen får ingen ting.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #15 Skrevet 24. april 2012 Ok. Visste ikke det jeg, beklager. Trodde far bare hadde rett på sine 12 uker etter at mor har hatt sine. Jeg skal ikke være skråsikker i mine svar her, men far har vel rett på 14 uker nå. I tillegg kan han ta de når han vil etter de 6 første ukene etter fødsel som er lovfestet mors. De 1-2 ukene som det snakkes om her er ekstra, og ikke alle yrker gir krav til lønnet permisjon. Min samboer tok to uker permisjon uten lønn. 14 uker? Håper du tar feil... Har vanskelig nok å få det til å gå opp med 12. Det var da en merkelig ting å si. Er det vanskelig for deg at pappaen er i pappapermisjon? Om dere ikke ønsker å bruke alle ukene trenger dere ikke det, det er helt frivillig. Det er forøvrig 12 uker, som skrevet over her.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 24. april 2012 #16 Skrevet 24. april 2012 Alle nybakte fedre har krav på permisjon i 2 uker i forbindelse med fødsel. Offentlig ansatte får permisjon med lønn. Etter lønnsoppgjøret nå i vår vil flere yrkesgrupper også ha krav på lønn i denne permisjonen.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #17 Skrevet 24. april 2012 Det er 12 uker pappaperm. Ble økt fra 10 til 12 uker for barn født etter 1/7 i fjor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå