Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #1 Skrevet 24. april 2012 Saken er som følger: Jeg er i et godt og stabilt forhold (kjent hverandre hele livet). Vi har en sønn som blir 1 år til sommeren. Jeg ble gravid under mitt første år på høyskole. Jeg har søkt meg over til et nytt studium til høsten. Jeg trivdes ikke i dette studiumet, og ble etter hvert sikker på at jeg ville søke meg om på et nytt studium. Jeg fullførte likevel dette første året, pga at det er relevant i bruk med tanke på det studiet jeg vil studere. Nå viser det seg at pappaen ikke får pappaperm nå som jeg er student. Man får heller ikke veldig mye penger i perm som student. Men det er greit, vi klarer oss fint. Men saken er den at jeg ikke vil ut i permisjon som student igjen, og pappaen vil veldig gjerne ha perm neste gang. Vi ønsker oss kun to barn, og mener at det blir for lenge med 5 år mellom barna (hvis spira sitter raskt) hvis vi skal vente til jeg er ferdig utdannet. Han har ingen søskenbarn, og vil tvilsomt få det før han selv er 7, 8 år.. Vi har et godt nettverk rundt oss og ok økonomi. Samboeren tjener godt, mens man student ikke kan si det samme. Men jeg jobber et år som evt gravid vil vi sette av penger hver måned og spare opp. Samboeren min er veldig flink med gutten og stiller 100% opp for oss. Derfor tenker vi at vi heller skal gjøre oss ferdig med de to barna vi vil ha først, for deretter å gjøre ferdig utdanningen etterpå. Vi vil i de tre årene jeg er student med to barn ikke ha god råd, men klarer oss greit. Vi mener det er triveligst med to tette barn og ta "en ting av gangen" Hva synes dere om denne beslutningen, hva hadde dere gjort?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #2 Skrevet 24. april 2012 Kan ikke bare far være hjemme på egen opptjening mens du fortsetter studiet? Da slipper du å utsette utdannelsen og far får være hjemme.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #3 Skrevet 24. april 2012 Sier det samme. Så lenge du studerer får han utbetalt permisjonspenger. Med å jobbe kaster du bare bort et studieår, og taper mest sansynlig penger alt i alt.
Jeaneth87 Skrevet 8. mai 2012 #4 Skrevet 8. mai 2012 Far skal få penger så lenge du ikke er i permisjon fra skolen.. Selv er jeg student, og hjemme med barn! Hadde permisjon fra jobb, men ikke fra skole, i 6 mnd, og barnefaren fikk resten av tiden, og da fikk han foreldre penger! Jeg tok som sagt ikke permisjon fra skolen, men forsøkte å lese når datteren min sov, og bestod så vidt eksamen! Kan jo forsøke å få bedre karakter senere, har ihvertfall bestått semesteret. Dersom du vil ha et barn til nå, syns jeg du skal forsøke å få det:-) hadde jeg gjort ihvertfall! Planlegger selv nr 2 til neste år, da er jeg fortsatt student, og tenker å gjøre som sist! Studere hjemme med barn,prøve meg på eksamen, Evt konte om jeg stryker!
Ziiona Skrevet 8. mai 2012 #5 Skrevet 8. mai 2012 Så lenge du er fulltidsstudent i permisjonsperioden, har far mulighet til å søke permisjon på eget grunnlag. Han vil da kunne på 38 uker med 100%, eller 48 uker med 80%. Eneste du som mor må ta er 3 uker før fødsel, og 6 uker etter. Vi har gjort det på denne måten siden jeg er student. Faren r hjemme med lillemor mens jeg er på forelesning:)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #6 Skrevet 8. mai 2012 Jeg skjønner godt du ikke vil vente. Hvis det bare er de to barna du skal ha, tror jeg at ville ventet. Jeg hadde to tette, og studerete etterpå. Barna hadde mye glede av hverandre. Men etter skolealder er det mye konkurranse dem imellom. Nå har de hver sine venner. 7 år etter fikk jeg nr. 3. Og storesøsken får et helt annet forhold til babyen. Ingen konkuranse. Jeg har god tid til baby. To tette barn er et maraton. Det går i et hele dagen. Jeg er glad jeg var ung da. Våknet ikke det ene barnet, så bar det det andre som våknet på natta. Sydkom på to barn + megselv. Jeg hadde ingen tid til å lese. Studie dagen gikk med til å lese. Jeg angrer ikke på valget mitt. Jeg er lykkelig mor til 3 barn. Men det er mange fordeler med å vente. Med tanke på at studie krever en viss innsats. Og kombinere det med to små er tøft. Man klarer det. Men jeg ville heller gitt all oppmerksomhet til nr.1 og så kan du få nr. 2 og kose deg skikkelig en gang til når den tid kommer. Du vil få mye mer ro til studie. Jeg var kjempe sliten med to rette. Ikke sikkert du blir det. Jeg syns det var krevende. Men nå er alle barn forskjellige. Jeg hadde en som var super aktiv fra morgen til kveld.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2012 #7 Skrevet 8. mai 2012 Jeg skjønner godt du ikke vil vente. Hvis det bare er de to barna du skal ha, tror jeg at ville ventet. Jeg hadde to tette, og studerete etterpå. Barna hadde mye glede av hverandre. Men etter skolealder er det mye konkurranse dem imellom. Nå har de hver sine venner. 7 år etter fikk jeg nr. 3. Og storesøsken får et helt annet forhold til babyen. Ingen konkuranse. Jeg har god tid til baby. To tette barn er et maraton. Det går i et hele dagen. Jeg er glad jeg var ung da. Våknet ikke det ene barnet, så bar det det andre som våknet på natta. Sydkom på to barn + megselv. Jeg hadde ingen tid til å lese. Studie dagen gikk med til å lese. Jeg angrer ikke på valget mitt. Jeg er lykkelig mor til 3 barn. Men det er mange fordeler med å vente. Med tanke på at studie krever en viss innsats. Og kombinere det med to små er tøft. Man klarer det. Men jeg ville heller gitt all oppmerksomhet til nr.1 og så kan du få nr. 2 og kose deg skikkelig en gang til når den tid kommer. Du vil få mye mer ro til studie. Jeg var kjempe sliten med to rette. Ikke sikkert du blir det. Jeg syns det var krevende. Men nå er alle barn forskjellige. Jeg hadde en som var super aktiv fra morgen til kveld. Skulle stå at studie dagen gikk med til husarbeid. Klesvask hopet seg opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå