Gå til innhold

Ex sivergermor på langtidsbesøk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ex svigermor bor på andre siden av jorden og planlegger nå å komme å treffe barnebarna sine. Det er jo koselig, for de har møttes bare en gang og ungene kjenner henne ikke så det er fint at hun skal bli en stund når hun først kommer.

Men, nå viser det seg at ex`en min(som delvis bor her i nærheten) har dratt min invitasjon om at hun kan komme å bo en liten stund, litt langt. Han planlegger nemlig å instalere mamman sin hos meg i nesten 5 uker i sommerferien! Selv har han ingen planer om å være i Norge(han er aldri her om sommeren, men jobber i utlandet) så det er snakk om at moren hans skal være hos meg 24/7. Jeg og hun har møttes noen ganger for noen år siden, men vi kjenner ikke hverandre noe særlig og ikke snakker hun noe særlig engelsk så vi har aldri kunne kommunisere så veldig.

Jeg og ex`en har et dårlig forhold og samarbeid, uten at det nødvendigvis har noen betydning. Jeg har også ny kjæreste og vi hadde planlagt ferietur med ungene i sommerferien, men har ikke så lyst til å dra rundt med henne på ferietur liksom..

Uff, vet ikke helt hva jeg skal si til det, føler det er dårlig gjort av meg å klage på dette når det er så lenge siden hun har sett ungene. Men jeg vet det kommer til å bli slitsomt med en ukjendt person i huset så lenge. Synes iallfall ex`en kan holde seg hjemme så hun kan være der litt også.

Hva synes der, hva hadde dere gått med på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han og moren hans kan diskutere hvordan de gjør det.

Det er jo de som planlegger her tydeligvis, og bare bestemmer hva som skal skje hjem til deg... ville sagt at det er kjempehyggelig at hun kommer på besøk til ham og får sett barnebarna, men at hun ikke kan bo hos deg, det må jo være han som har moren sin hos seg! Hun kan jo treffe deg og barna mye når hun kommer og bor hos ham?

Skrevet

Aldri i livet!

Men om eksen din skal jobbe i utlandet står vel leiligheten hans tom så hun kan bo i den?

Jeg hadde sagt klart ifra til mannen at hun gjerne kan komme og bo en helg, men resten av oppholdet får han sørge for at hun har andre steder å være. Hvorfor kommer hun når han er på reise forresten, er ikke det et merkelig valg? Måtte da vært bedre om hun kom på vinteren da, når han også var hjemme.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Nei, herlighet, det hadde jeg aldri gått med på! Jeg syns du er raus som åpner huset ditt for henne en kort periode, men aldri om jeg hadde gått med på at en eks-svigermor skulle tilbrakt så og si hele sommeren hos meg.

Selvsagt bør sønnen holde seg hjemme når han får barnas bestemor på besøk! Hvertfall mesteparten av tiden.

Men om det er umulig for han å være i landet, bør hvertfall moren bo i hans hus mens hun er på besøk. Ingen kan forvente at man tar inn noen i 5 uker! Jeg hadde slitt om det var min egen mor som skulle være hos oss så lenge!

Skrevet

Hadde jeg aldri i verden gått med på. Moren bør såklart bo hos han, så kan heller barna dra dit for å treffe farmoren sin.

Noe sier meg at de kanskje ikke helt forstår hvordan norsk kultur fungerer, og at det du sier ikke er helt vanlig her i landet? :P

Skrevet

De kommer deffinitivt fra en veldig forskjellig kultur, er veldig gjestfrie selv og synes nok ikke det er rart selv å ta inn til noen man knapt kjenner. Problemet er at ex`en bor på en liten hybel sammen med studenter og har ikke så mye samvær med ungene der. Av praktiske hensyn, fordi han er lite i landet og den minste ungen ikke kjenner han og fordi han er ganske så ustabil mentalt sett.

Kan bli vanskelig å plassere hans gamle mor på hybeln..iallfall hvis han ikke er der.

Kjenner jeg får noia bare ved å tenke på et så langt opphold hos meg, det går ikke..jeg må bare finne ut en fin måte å få sagt det på.

Skrevet

Bare si at dere har allerde lagt ferieplaner, og at billetter er besilt til ulike steder? :) Å forvente at du skal ta vare pÅ moren hans i 5 uker er jo helt uakseptabelt. DU blir jo veldig bundet av Å ha henne her, siden hun ikke kan norsk (eller engelsk); og mest sannsynlig ikke kjenner noen andre her. Og, barna synes nok ogsÅ det er litt rart Å plutselig fÅ besøk i 5 uker av noen de ikke har ett forhold til, siden de heller ikke har ett veldig nært forhold til sin far.

StÅ pÅ ditt HI, rett og slett si; NEI!

Skrevet

Hadde aldri gått med på det nei, syns det er rart og tenke på at han i det hele tatt tror at han kan plassere sin mor hos deg?!

Det er vel bare og si at desverre så kan hun ikke bo hos deg, av hvilke grunner har de vel overhode ikke noe med og syns ikke det er frekt og si ifra om det heller. Du sier jo såklart at du syns det er kjempe koselig at hun vil komme her og hilse på barnebarna og at barnebarna kommer til og syns dette er stas også.

Syns også det er merkeligt at denne moren syns det er greit og bo sammen med ex-svigerdatteren og hennes nye samboer når dere ikke har hatt ett tett forhold fra før..

Skrevet

Oj den var drøy.

Jeg ville nok prøvd så hun kom når sønnen hennes er i landet, evt sagt at hun kunne bodd en uke hos meg. Eller bidratt med å lete etter en leilighet de kan leie i 5 uker som hun kan bo i mens de er her, men synes likevel det er drøyt om du da må komme på beøsk nesten hver dag med ungene, ville kanskje da prøvd å begrense det til to, maks tre uker.

Der er uansett din eksmanns ansvar dette med svigermoren, om du har invitert så tra jo du også noe av ansvaret, men det må være grenser hvor langt den invitasjonen gjelder. Jeg kan også gjerne invitere folk på besøk, men forventer jo at de ikke skal være så veldig lenge, ofte holder en helg eller en uke. Hvis de manglet sosiale antenner eller kulturforståelse så ville jeg funnet på en god unnskyldning å bruke for å si at det ikke passet lenger enn den tiden jeg ønsket å ha besøket :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...