Gå til innhold

Dårlig matlyst hos seksåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 6 år har ofte ikke lyst på mat. Hun er veldig kresen på det vi serverer og ofte er det æsj, det liker jeg ikke. Hun pleier å spise litt havregrøt om morgenen og så spise hun ei brødskive i barnehagen til frokost. Hun liker ikke smør på brødskivene og drikker maks to små glass melk om dagen. Er glad i vann og liker knekebrød. Liker ikke grønnsaker, men klarer å lure i henne litt agurk eller gulrøtter iblant. Hun er veldig tynn og jeg syns hun har litt mørke ringer under øynene. Er det noe man kan gi henne for å øke apetitten hennes? Hun er veldig aktiv og i farta hele tiden. Engster meg for henne og redd for at hun ikke skal få i seg nok næringsstoffer. Vi har variert kosthold hjemme og spiser ordentlig middag hver dag. Mye frukt og grønt i huset men sjelden frister det henne. Hun liker smoothie, mango, druer og tørket frukt. Jeg tenker at så lenge jeg får i henne noe, så er det bedre enn ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss er det ikke lov å si æsj eller jeg liker ikke lenger. Hadde ei som var fryktelig kresen og alt var æsj. Så etter mange mulige forsøk på å få henne til å spise mer satte meg og min mann oss ned for å prøve å finne noen regler på dette med spising for hennes æsj og slike ting begynte å smitte over på de minste.

Så æsj og liker ikke ble det ikke lov å si. Helt greit å ikke like noe, men de må smake. De trenger ikke å spise det opp, men de skal smake. Liker de ikke noe av hva som står på bordet må de vente til alle er ferdige og vi har tatt av bordet før de får en brødskive. Fyktelig kjedelig å vente så som oftes er maten spist opp selv om de vist ikke likte maten.

De forsyner seg selv, og vi har somoftes mange forskjellige grønnsaker siden vi liker forskjellige ting, det skal hvertfall være noe de liker. De skal ha kjøtt, potet/pasta/ris og grønnsaker på tallerkenen, de får ikke lov å bare ta en ting.

Sukkersøste pålegg har vi bare i helgen. Det har gjort at de har funnet nye pålegg de liker. De er ofte med i butikken for å kjøpe pålegg.

Vi kutter ofte opp frukt og setter frem, men setter ikke frem like før vi skal spise. Setter frem etter vi har spist. Og det er forskjellige frukter og grønnsaker.

Kjeks og slike ting er ikke ofte vi har, men det er ikke fysj her i huset. Får vi lyst på og vi syns vi kan unne oss det så gjør vi det, men det er også etter måltid.

Skrevet

Har du sjekket med helsestasjonen eller fastlegen? Det kan være de har de beste tipsene.

Skrevet

Da ville jeg kjøpt noen næringsdrikker for barn på apoteket,de har dem i mange gode smaker,juicer,smøøtier og youghurter.

Disse kan være nok til at hun får matlyst og hun vil få den næringen hun trenger i perioden.

Disse drikkene(utenom juicen)er fullverdige(det samme som 2 skiver brød med pålegg og melk) og kan drikkes litt om gangen.De er holdbare i 1 døgn etter åpning og er gode når de er kalde.

Har sett mange barn som får tilbake matlysten etter noen av disse og er bra viss barna som ikke spiser er tynne og ikke får nok næring.

Gå innom et apotek og spør om litt hjelp og prøv noen på henne.Bestselgeren nå er smootien,kjempegod smak!

Lykke til :)

Skrevet

Går ikke ann å tvinge barn som IKKE vil spise,kan være farlig og de kan utvikle spisenekt!!!!!!!!

Så selv om noen mener at barna bare skal spise og ikke nekte og si usj,og at en bare må være bestemt, må de heller tenke at ikke alle barn er like!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...