Gå til innhold

velge side av tomannsbolig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er i den heldige situasjonen at vi skal i gang å bygge hus/tomannsbolig sammen med et vennepar. Vi kommer veldig godt ut av det økonomisk pga diverse jobber, og får en superfin selvtegnet bolig på 200 kvm hver. Hagen blir på ca 400 kvm hver. Den ligger på en knaus over havet, hvor fronten (stue/verandaer) vender nordvest mot sjø/fjord. Den ene delen (høyre) vil få mest havgløtt mot åpent hav og bittelitt mindre innsyn fra naboer (men kommer en ny enebolig på nabotomta 4 meter fra grensen vår ved siden av. Mest sol på ettermiddag kveld.

Den andre delen (venstre) får sola mye, mye tidligere om dagen, også på verandaen, og får sola like lenge som andre siden. Den vil få hagesiden og en liten del av de store stuevinduene mot noen små boliger over gata (30-40 meter unna), fjordutsikt og hage som ikke skråner så mye som høyre siden. Hagen vil her få mer sol.

Vi kan få velge først, og jeg har tenkt mer og mer på venstre siden, altså den vestligste. Selv om det kanskje blir bittebittelitt mindre gløtt mot havet, blir det mye mer sol, og det syns jeg er viktig. I tillegg tror jeg hagen blir bedre å være i/plante og dyrke. Den blir mer i plan med huset og får mye mer sol.

langt, men dere skjønner kanskje dilemmaet...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker som deg og ville valgt den siden med best solforhold :)

Skrevet

Jeg bor i tomannsbolig og har den delen med mest sol. Fra mars kan vi skru av all varme, fordi sola varmer opp. Blir det for varmt er det bare å åpne vinduer. Det er mye lysere, lunere og triveligere på denne siden - det sier til og med naboen ;-)

Gå for "solsiden"! :-)

Skrevet

Venstre.. :-) Den med best solforhold... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...