Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Om jeg kan kreve huset solgt i et samlivsbrudd når vi ikke blir enig? Altså ut på makedet og få bud og selge til høyeste bud og dele det.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Nei, klart du ikke kan. Du fikser en takstmann som gir en takst, så kan mannen din velge å kjøpe deg ut (med bakgrunn i taksten), eller så velger han å selge.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Vi har hatt takst på huset og er ikke enig om hva jeg skal ha ut og han evt skal sitte med det. Han mener jeg nesten ikke skal ha noe. Når det er sånn vil jeg heller selge det på markedet og dele. Så må begge begynne på nytt. Får mer enn visst vi skal gå etter takst. Jeg vil jo kjøpe noe nytt jeg også.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Dere skal vel dele likt? Slik at hvis dere har fått en takst, så skal han betale deg halvparten av det? Er ikke det regler for dette? Hvorfor er det vanskelig å bli enige da?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Han sier han eier mer pga han har pusset og diverse. Jeg har bidratt med andre ting i huset og mat og klær osv. Håper det er regler sånn at jeg får det jeg har rett på. Har advokat på saken nå. Jeg kan få mer visst vi selger det på markedet. Derfor vil jeg det nå når han ikke godtar å dele i to og trekke fra gjelden vår.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #6 Skrevet 24. april 2012 Han sier han eier mer pga han har pusset og diverse. Jeg har bidratt med andre ting i huset og mat og klær osv. Håper det er regler sånn at jeg får det jeg har rett på. Har advokat på saken nå. Jeg kan få mer visst vi selger det på markedet. Derfor vil jeg det nå når han ikke godtar å dele i to og trekke fra gjelden vår. Og du lar deg lure? Skaff en advokat. Hvis dere begge står som eiere av huset, så eier dere like mye hver. Han kan ha pusset opp så mye han vil, det øker ikke hans eierandel, og verdiøkningen tilfaller begges eierandel- ikke bare hans. Det er til og med slik at dersom han hadde arvet penger (og dermed kunne holdt disse utenfor delingen ifølge loven om han fremdeles hadde kontantene i banken, jfr skjevdeling), så hadde de med en gang de ble brukt på noe som f.eks. bolig blitt en del av BEGGES verdi- som du også nyter godt av. Det er ikke uvanlig at menn prøver seg i en fordelingssak, med å påstå at de har gjort så mye som har hevet verdien. De har sikkert hevet verdien på sin 50%- andel, i tillegg til å heve verdien på dine 50%. Det slike menn skulle ønske var vel at det fantes en måte å øke verdien på kun sin andel på, uten at du samtidig tjente på det? Heldigvis fungerer det ikke slik, oppussing skal komme alle eiere til gode.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #7 Skrevet 24. april 2012 Ja, du kan kreve det solgt, og han kan velge å kjøpe.
Gjest sommerfuggel i vinterland Skrevet 24. april 2012 #8 Skrevet 24. april 2012 som andre skriver, få en verditakst på boligen og la han kjøpe deg ut for halve summen. Ikke la deg lure av snakket hans, bare overlat dette til advokaten din
Anonym bruker Skrevet 24. april 2012 #9 Skrevet 24. april 2012 Ja, du kan kreve det solgt, og han kan velge å kjøpe. Jepp. Lovens utgangspunkt er at hvis man ikke er enig om fordeling av en felles ting etter samlivsbrudd/skilsmisse, det være sofa, hus eller hund, kan den ene parten kreve tingen solgt. Da får den andre parten som regel forkjøpsrett til tingen hvis han/hun og noen andre inngir like bud. Men man kan ikke forhindre deling ved å sitte på tingen og si at han/hun ikke er enig og ikke vil gi det fra seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå