Gå til innhold

barn og sminke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min niese på 5 år går med sminke! Noe jeg synes er helt unødvendig... Jeg synes jo det er i helt i orden sånn litt for gøy hvis de skal i f.eks bryllup eller på julaften eller nyttårsaften osv... men ikke til hverdags! Er jeg helt fjern eller?

Går deres småbarn med sminke??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min på 4 har "barne"sminke hu får lov leke med hjemme, når hun leker prinsesse osv. Hun får ikke bruke sminke ute. For det første ville hun sett veldig rar ut etter hun har sminket seg selv, og så syns jeg ikke bare verken på 4 ~5 år har noen grunn til a skulle bruke sminke til hverdag slik som voksne. Så her er det ikke noe tema og hadde jeg sett andre barn ute med sminke hadde jeg reagert på det.

Skrevet

La barn være barn!

Syns disse barna vokser altfor fort opp og skal fortest mulig inn i de voksnes verden med en gang tenåra treffer dem.

Selv har jeg nesten aldri brukt sminke, bruker det til fest, ser ikke behovet til hverdags.

Skrevet

Her satte min mann ned foten for noen år siden og sa at ungene ikke fikk lov å bruke sminke utenfor huset før de begynte på ungdomskolen. Det er en av de få tingene han er streng på, så jeg følger bare etter.

Helt greit de sminker seg og styrer hjemme, men å sminke seg hver dag og gå uten for huset med for de vente med.

Minsta er egentlig den som er mest dollete her i huset, og hun har jeg nesten gitt opp. Ser ute som ett fugleskremsel til tider der hun løper ut for å leke med de andre i gata. Hun må ha ett hemmelig lager med sminke ett eller annet sted i huset, for jeg gjemmer alt jeg kommer over men støtt og stadig er hun dekorert. Så lenge hun bare er rett ute i gata får hun ha det på seg, men det skal av om vi skal noe sted eller vi får besøk.

Skrevet

Jenta får vanlig sminke. Hun har fått det siden hun var 7. Lipgloss, mascara, øyenskygge, rouge. Litt fått av oss, litt i gaver. Hun får leke og sminke seg selv, men ikke bruke det på skolen eller når vi skal i butikken, på besøk eller noe. En og annen gang sminker JEG henne om vi skal på bursdag eller noe, men jeg har jobbet i parfymeri, og har gått på ganske mange sminkekurs, og lagt en del make-up så føler jeg "kan det litt"..Og da er det sånn at andre ikke "ser sminken", bare at man ser "det er noe" med henne på en måte :o) Litt blush, mascara, tynn (og da er det supertynn i) liner i grå eller brun og lipgloss med bittelitt farge. Pappan har aldri sett at hun er sminka de gangene jeg har gjort det! Han har bare sagt, åh, så fin du ble, har du gjort noe spesielt (da tenker han med håret eller klærne er nye og kler henne spesielt godt...he-he), og like overrasket når han får høre hun er sminket..

Kommer til og la henne få trene på seg selv og venner, men da kun "Hjemmebruk";- også skal jeg sminke henne "til offentlig bruk", til jeg føler hun mestrer det bra nok selv..ALtså rett type og mengde sminke i forhold til alder og anledning....Vel, skal iallefall PRøVE og gjøre det sånn..

Barnesminke kan ofte være verre for barnehud enn og kjøpe den sminke vi voksen bruker selv. Bare så det er sagt :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jenta får vanlig sminke. Hun har fått det siden hun var 7. Lipgloss, mascara, øyenskygge, rouge. Litt fått av oss, litt i gaver. Hun får leke og sminke seg selv, men ikke bruke det på skolen eller når vi skal i butikken, på besøk eller noe. En og annen gang sminker JEG henne om vi skal på bursdag eller noe, men jeg har jobbet i parfymeri, og har gått på ganske mange sminkekurs, og lagt en del make-up så føler jeg "kan det litt"..Og da er det sånn at andre ikke "ser sminken", bare at man ser "det er noe" med henne på en måte :o) Litt blush, mascara, tynn (og da er det supertynn i) liner i grå eller brun og lipgloss med bittelitt farge. Pappan har aldri sett at hun er sminka de gangene jeg har gjort det! Han har bare sagt, åh, så fin du ble, har du gjort noe spesielt (da tenker han med håret eller klærne er nye og kler henne spesielt godt...he-he), og like overrasket når han får høre hun er sminket..

Kommer til og la henne få trene på seg selv og venner, men da kun "Hjemmebruk";- også skal jeg sminke henne "til offentlig bruk", til jeg føler hun mestrer det bra nok selv..ALtså rett type og mengde sminke i forhold til alder og anledning....Vel, skal iallefall PRøVE og gjøre det sånn..

Barnesminke kan ofte være verre for barnehud enn og kjøpe den sminke vi voksen bruker selv. Bare så det er sagt :)

Men hvorfor har du behov for å sminke henne som en voksen? Et barn trenger da ikke sminke selv om "du kan det"? Du gir barnet ditt inntrykk av at hun ikke er pen nok fra naturens side, hun trenger at mamma sminker henne.

En svært merkelig innstilling!

Skrevet

nå har jo jeg bare gutter, men tenker også at det er feil. ihvertfall før ungdomsskolen. De er pene som de er og trenger ikke sminke seg. Hvem er de de skal tiltrekke egentlig?

Skrevet

6,5 åringen her bruker kun sminke hjemme hvis hun skal kle seg ut og leke prinsesse osv. Hadde aldri sendt henne avgårde på skolen med sminke f.eks. Ser virkelig ikke pent ut med så små som har sminket selv, selv ikke de som har sminket seg diskret. Det synes uansett, og det er virkelig ikke pent. Små barnefjes trenger ikke farge for å fremheve sine sider, de er fine som de er.

Barnet mitt har ei i pararellklassen som har på seg sminke på skolen. Men man kan se at det er moren eller en voksenperson som har sminket henne. Jeg syns det barnet er mye finere uten sminke, selv om det er pent sminket. Det ser bare så unaturlig ut på et barnefjes.

Skrevet

Men hvorfor har du behov for å sminke henne som en voksen? Et barn trenger da ikke sminke selv om "du kan det"? Du gir barnet ditt inntrykk av at hun ikke er pen nok fra naturens side, hun trenger at mamma sminker henne.

Fori hun vil sminke seg selv, og har fått diveres sminke fra venninder og slekt i bursdagsgave. Så istedet for at hun sminker seg i skjul og dukker opp som en "Klovn" når vi er på vei til bilen, så vet hun at hun kan spørre meg om hun vil sminke seg, og noen gang får hun ja (og jeg hjelper henne), andre gang nei,- og dette godtar hun! Og hun har sluttet helt med og enten "Låne" fra meg eller gjemme unna sminke slik at hun får gjort det selv og altså dukke opp som "klovn" sånn rett før avreise,- Som har ført noen gang til forsinkelser, andre gang har hun fått dratt som "Klovn".... (som jeg ser av andre innlegg er ikke jeg den eneste som har funnet det nesten magisk at sminke dukker opp hvor som helst, samme hvor mye man gjemmer den....)

Sin første sminke fikk hun vel da hun var 5 (ikke av meg), og da begynte kampen med og unngå at hun sminket seg annet til lek, etter og ha spurt om lov....Og vi hadde noen hendleser med "klovnesminke" lagt i skjul for at hun ville pynte seg til bursdag/fest....FOr OSS funket det da at jeg heller kjøper skikkelig sminke til henne og hjelper/Lærer henne og bruke det med måte,- samtidig som hun kan få leke seg til "Hjemmebruk"...Og det er ikke hver gang hun spør om hun får sminke seg til "Offentlig" bruk at jeg sier ja...Men som sagt, hun godtar det da, uten og mukke. Nå er hun foresten 9, og jeg ser at hennes klassevenninder dukker opp nå og da både på trening. skole og bursdager "egensminket":.....

Skrevet

Kjenner at jeg er glad for at jeg bare har gutter! Slutter aldri å forundre meg over enkelte jentemammaer og det (etter min mening) syke pynte- og prinsessefokuset. La nå barn være barn.

Skrevet

Her har 5 og 8 åringen arvet et par lebestifter av meg, de brukes når de kler seg ut. Jeg kjøpte små flasker med neglelakk til jul og de har hatt to ganger de har lekt "negledamer" og lakket hverandres negler.

Sminke ut over dette kommer til å være uaktuellt før de er en 13 år ca. Da kan litt lipgloss, mascara og øyeskygge sikkert godtas.

Skrevet

Ikke på vilkår at jeg hadde latt min jente gå i barnehagen/skolen med sminke før hun er tenåring.

Totalt unødvendig!

Har ennå aldrig sett et barn som trengte sminke for å se fin nok ut.

- og for å være helt ærlig: Ser ofte voksne som jeg tenker ville sett mye finere ut uten sminke.....

Selv bruker jeg litt diskre sminke ved spesielle anledninger men aldrig til hverdags.

Mange ting tar jeg lett på i oppdragelsen men akkurat dette er noe jeg føler er viktig for det dreier seg om jentens selvbilde. Jeg kjenner f eks en dame som aldrig lar noen se henne uten kraftig sminke - men hvis man greier å se forbi sminken har hun skikkelig fine ansiktstrekk. Det er jo egentlig tragisk at hun føler hun er nødt til å skjule seg på den måten. Og nå ser jeg at døtrene hennes tar etter henne i dette.

En ting er at man sminker seg opp til fest en gang i blant men når man ikke føler seg vel med sit eget ansikt i hverdagen da synes jeg det er litt trist...

Skrevet

Vi sminket oss fra vi var 12-13. Der mener jeg venninner skal få følge hverandre, med mindre de starter altfor tidlig. Jeg kommer til å blande meg litt og kjøpe skikkelig sminke til henne når den tid kommer. Får ikke lov å forlate huset som en klovn med billig sminke som er vanskelig å få å sminke med og få til å sitte pent.

Nå er hun 5 år og har billig sminke fra H&M Det er lipgloss, øyeskygger og glittergele. Dette er kun til hjemmebruk.

Neglelakk er vel det eneste hun får bruke blant folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...