Gå til innhold

Når bestiller man dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid i forveien bør man bestille dåp? Vi har termin i oktober og tenkte å ha dåp i julen. Vet at dette er en populær tid, men det er vel kanskje ikke som bryllup som må bookes i lang tid i forveien?

Noen som også vet om kirken sannsynligvis vil kjøre dåp lille julaften i år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med førstemann bestilte jeg da hun var ca 2 uker - og vi hadde dåp da hun var 8 uker. Altså 6 uker i forveien.

Med nr 2 visste jeg at det var "kamp" om plassene, og vurderte å bestille før han var født. Men bestemte meg for å vente og se at alt gikk bra og at vi fikk en frisk unge som ikke måtte tilbringe sine første uker på sykehus. Ringte da og bestilte dagen etter at han var født (og han er født om kvelden.......). Han ble døpt 1 dag før han var 4 uker. Så den dåpen bestilte vi 3,5 uker før han ble døpt.

Jeg har temin i begynnelsen av november nå og lurer på om vi skal ha dåp i romjulen, eller siste søndag i advent. Men jeg venter med å bestille til barnet er født og tenker at det går nok greitt. Jeg er relativt fleksibel denne gangen da det ikke er noen som skal ut på langturer slik som det var sist. Skulle vi ventet med dåpen, og hatt hele familien samlet på begge sider måtte vi den gang ventet til han var 5 mnd - og det var ikke aktuelt.

De fleste kirker har enda ikke satt opp datoer for dåp etter sommeren enda. Jobber selv i kirken og kjenner til rutinene. Men du kan ringe kirkekontoret hvor du vil ha dåp og høre med de - det er nok ikke lenge før de har datoene klar. Da kan du og spørre om du får reservere dåp før barnet er født. Det er forskjellig praksis på dette fra sted til sted. Hos oss får en reservere de siste to mnd av svangerskapet - men ikke så tidlig som du er nå. Men det er svært sjeldent at vi ser at noen reserverer så tidlig, da er det ofte mange tilreisende som er årsaken.

Lykke til!

Skrevet

kommer ann på hvor mangen som døper seg der du har tenkt. gjekk rimelig fort etter er tok en tlf kunne eg velge og vrake i datoer(bor på liten plass ) men det er jo vanlig at det er mangen som døper per dåps gudstjeneste så eg kommer ikkje til og stresse med det før babyen er en mnd eller 2

Skrevet

Det er bare å bestille dåp så fort som muig, så vet du datoen! Men jeg har et råd - vent til ungen er 3 mnd (eller mer), da er du mer opplagt enn om han/hun er 2 mnd (jeg har prøvd begge deler!).

Skrevet

Det er bare å bestille dåp så fort som muig, så vet du datoen! Men jeg har et råd - vent til ungen er 3 mnd (eller mer), da er du mer opplagt enn om han/hun er 2 mnd (jeg har prøvd begge deler!).

Vi har fått barn rett før høytider og har lange avstander i slekten - Så barna var bare noen uker når de ble døpt :) Kan anbafles - alle ville hjelpe til med å lage fest - Så om du må vente til å være i bedre form kommer ann på netverket dit :) Ellers variere det fra om du bor på landsbygda eller i byen hvor tidlig ute du må være med å bestille. Vit at de setter opp spesielle gudstjenester hvor de har dåp - så du kan ikke velge alle søndager. Lykke til!

Skrevet

Har også god erfaring med å ha dåp før barna er 2 mnd. Og denne gangen satser vi også på dåp rundt 6 ukers alder. Familien baker kaker, maten bestilles av kokk som stiller på dagen (har kokk litt ute i slekta som stiller på slikt), borddekking og pynting pleier mor stille på, har et søskenbarn som er flink med blomster som lager oppsatser og en fantastisk svigerinne og to som hjelper til med laging av innbydelser og bordkort. Så formen min trenger det ikke å avhenge så mye av. Og vi er hjemme i eget hus med rundt 30 gjester.

Så er det så greit når de er så små, da sover de ofte mye og krever nesten bare å bli holdt og byssa litt. Ikke noe stort styr med babyen den dagen. Førstemann sov gjennom hele dagen, hadde kun litt mat - andremann sov mye av dagen, ellers lå han i vippestolen og kikka på oss :-) Deilig.

Det som har vært mest styr for min del er stryking av bunadskjorter og finskjorter dagen før - men nå har mormor min sagt hun kan ta det for meg (til og med til 17.mai nå skal hun stryke 4 bunadskjorter for meg, og til dåp i juni i slekta). Og de to eldste regner jeg med får sove hos mormoren som pynter de før kirken.

Dåpen, og festen, går av seg selv synes jeg. Men dersom du vil ha en bestemt dato ville jeg snakka med kirkekontoret hvor du skal ha dåp tidlig slik at de kan notere at du vil ha den dagen, noen steder er det stor trengsel. Som her hvor det bare blir født flere og flere unger, og de aller fleste har dåp i kirken - men kirken setter ikke opp flere gudstenester - så du risikerer å måtte vente i 2-4 mnd etter at du ringer før du får dåp........ Akk.......

Skrevet

Jeg har termin 19. Juni, men ringte faktisk kirka forrige uke for vi ønsker dåp i en "sommer" mnd. Og da tenker jeg august blir bra :-). Jeg sa ingenting om at babyen ikke var født, de spurte bare om navn var bestemt, og da sa jeg bare nei :-P. Viktig for oss og få leie kirkestua som ligger ved, så derfor jeg stressa litt :-). Skulle det skje noe eller bli for mye styr så får vi bare avbestille tenker jeg. Da har vi ihvertfall datoen og kan si ifra til de nærmeste, så de kan planlegge litt ( lang reisevei for mange). Og noen tar jo ferie i august og.

Skrevet

spørs på kirken du skal døpe barnet i!

Du må jo vente til barnet er født, før det tar de ikke inn bookinger.

Førstemann ble døpt da hun var 4 uker gammel, og dette var midt på sommeren. Ikke noe problem, -men dette var i en arbeidskirke, og ikke i en av de "store" kirkene som mange foretrekker. da var det mindre kø.

Den norske Kirke har gjerne et fast antall gudstjenester i året der du kan ha dåp (da gjerne familiegudstjenester).

Forrige gang hadde vi dåp i metodistkirken. Da hadde vi møte med presten en lørdag, og søndagen uken etter hadde vi dåp. De hadde ikke faste dåpsgudstjenester, og vi valgte bare en søndag som passet oss.

Skrevet

Var jo null problem for meg og booke før barnet er født. Skal jo ikke prate med dem før i juli. Kommer nok ann på hvor man bor og hvilken kirke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...