Gå til innhold

barnas oppførsel når de er sammen med besteforeldrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff og huff...her sitter jeg og er helt svett. Har ei vakker lita jente på 4 år som til vanlig er ganske god og grei. Hun er veldig aktiv og har masse temperament, kan være ganske krevende til tider, men vi pleier å kunne prate med henne og få det meste til å fungere bra. Nå i det siste har hun dessverre blitt verrre og verre når besteforeldrene er på besøk. Jeg tror det handler om at de ikke setter grenser og lar henne drive på. Hun girer seg opp og blir så utrolig masete, bråkete og krevende. Holder et tempo som er helt vilt og hører ikke på noe, det er liksom bånn gass fra de kommer til de reiser igjen. Prøver selvsagt å ta henne til side og prate til henne og få henne til å roe seg litt osv, men det preller av som vann på gåsa. Det er særlig bestemoren hun styrer fælt med. Virker som hun vil ha hennes totale oppmerksomhet hele tiden og hun vil også bestemme hver bevegelse bestemor skal gjøre. Skjønner jo at hun har gledet seg til de kommer og gjerne vil ha oppmerksomheten og leke og prate, men det blir liksom så altfor mye. Hadde hun ikke vært min egen datter så tror jeg at jeg hadde tenkt noe sånt som "fy fader for en uoppdragen, masete, frekk bråkebøtte, MAKAN"!.

Hva skal man gjøre for å få henne til å ta det litt mer med ro? Nå blir det nesten så jeg tror at de utsetter å besøke oss fordi det blir så slitsomt. Og da blir problemet enda større fordi da gleder jo snuppa seg så lenge mellom hver gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her måtte jeg bare svare, for har en stedatter som er klin lik. Og det fører dessverre til at jeg tenker det du ikke gjør fordi hun er din datter.. Her går det også mye på utskjelling av typen "du er så dum og stygg farfar", gjerne ledsaget av slag og spark, hyling og gråting. Anfallene kan komme av en såpass liten sak som at farfaren har sett i boka hennes uten å be om lov først. Har dessverre ingen råd til deg, enda vanskeligere for meg som stemor å gripe inn. Men har tenkt mye på om dette er noe hun kommer til å vokse av seg når hun blir stor og fornuftig, eller om hun rett og slett ikke kommer til å bli stor og fornuftig når slik oppførsel ikke korrigeres? Kan legge til at hun er ganske "styrete" rundt andre personer og barn også, leser liksom ikke andres signaler for når nok er nok. Synes også det er helt på trynet at hun får skjelle ut andre, voksne som barn, men synes det er vanskelig å korrigere på andres vegne. Men gjør det på vegne av meg og mine barn, så oss oppfører hun seg ok ovenfor. Tror det handler litt om mangel på respekt ovenfor voksne som ikke klarer å sette dem på plass. De tror de er snille, men barn trives faktisk best med klare krav og grenser. Min stedatter virker mye mer i balanse sammen med meg, enn sammen med utydelige voksne. Vi må også tenke på at vi skal hjelpe disse barna å utvikle en personlighet som gjør dem istand til å leve og bli likt i samfunn med andre mennesker.

Skrevet

Det er jo ikke ungene det er noe galt med da!

Det er jo besteforeldrene som ikke klarer å si nei!

Dersom besteforeldrene ikke klarer å sette grenser for seg selv, så er det faktisk deres problem.

Du får se på det som livserfaring for jenta di. Da ser hun hva det vil si å forveksle kjærlighet med å være grenseløs.

Skrevet

Her blir bonusen på 2,5 ekstremt grinete, sutrete og "liten" når bestemor er på besøk. Veldig slitsomt i lengden. Bestemor duller veldig (!), og lille får stort sett viljen sin (selv om bestemor påstår det motsatte :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...