Gå til innhold

Stefar adoptere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært gjennom en slik prosess?

Sønnen min er 5 år. Sist han så faren sin var han 1 år gammel.. Etter det så kuttet faren kontakten. Vi var samboere til barnet vårt var 10 mnd. ca. Siden har vi hverken hørt eller sett noe til han. Eller i fjor sommer hørte jeg fra han, men det var fordi han ville si fra seg foreldreansvaret.. Som sagt så gjort...

Så jeg tror aldri far kommer til å gi noe mer lyd fra seg.

Men hvordan er dette med at stefar adopterer? Vi må vel være gift. Men må vi være gift i et gitt antall år? Hvis far går med på dette uten rettssak å slike ting, kan fortsatt noen nekte stefar å adoptere?

Mener å ha lest at å adoptere norske barn slik er vanskelig. Men gjelder det hvis far vil det selv?

Hva hvis far ikke frivillig vil? Hvor sterkt stiller mannen som har gitt fra seg foreldreansvaret å ikke har hatt noe kontakt med barnet sitt på så mange år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne. Faren til mine barn er død, og fars familie har ingen kontakt etter eget ønske. Faren døde etter vi ble skilt og etter å ikke ha noe kontakt med barna i over 1 år (også etter eget ønske). Er nå forlovet med ny mann, og lurer på hva slags rutiner og regler som gjelder i tilfelle han en dag ønsker å adoptere smårollingene.

Skrevet

Stefaren min skulle adoptere meg men vi kom ikke så langt! Hehe, jeg var 17 da vi pratet om det.

Uansett .. Mine foreldre er ikke gift, og det var visst ikke problemer grunnet det.

Gå på statens sider og søk litt om dette :-)

Skrevet

Første anonym. Bare lite innspill som kanskje ikke betyr noe, men kan være verdt å nevne. Ang at far er død, så tar dine barn sin fars plass i arverekken. Så de arver sine besteforeldre direkte da far er død.

Det å la en annen person adoptere så kutter man alle disse båndene. Jeg syns det er viktig at man tenker nøye over slike avgjørelser da det kan ha økonomisk betydning for dine barn.

Min søster er død og min svoger har stifter ny familie, men mitt tantebarn har fått min søsters plass i arverekken. Dette er viktig for oss, dette er penger som skal tilfalle mitt tantebarn uavhengig om det har kommet en ny stemor inn i bildet osv.

Skrevet

Har ei nær venninne som har vært gjennom denne prosessen. Hun var gift med en mann som har fungert som far for hennes barn hele tiden. Han søkte om å adpotere jenta når hun var 3 år, biologisk far sa at det var i orden, men barnevernet mente at far måtte kunne ha mulighetene åpne.

Etter 2 år forsøkte de på nytt, og etter 1.5 år med mange møter, hjemmebesøk, vurderinger i barnehagen, osv osv så har de fått det innvilget og han er idag far til barnet :)

Så det går ann, men det er en omstendig prosess :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...