Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 De har endelig insett at de trenger et bilsete, da vi selv ikke har bil store deler av dagen(grunnet mannen sin jobb). Dette er snakk om mine foreldre. De har ikke råd til et dyrt sete, og det er greit .Jeg kan betale halve i såfall. Men problemet er at de vil "få" et sete gratis, fra gjenbruksstasjon eller kjøpe et "godt brukt".Og det kommer ikke på tale. De skjønner ikke hvor farlig det er med utløpsdato på sete,om det har vert i kollisjon osv, for da de hadde barn- ja da trengte de såvidt ikke sete engang. Og samme om det var bakovervendt eller ei. Det kan ikke være så nøye sier di-for vi barna lever jo. Blir sprø.Noen som vet om noen gode linker til noen "skremmende" artikler ang dette? Hvordan har dere det i evt besteforeldre sine biler?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Er forresten snakk om en på 12 mnd, og en "snart" nyfødt;) Den "nye" som kommer i juli kommer såklart til å bruke babysete som jeg har til han. HI
2 hjertegull :) Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 (endret) Jeg lurer påhva du mener med utløpsdato egentlig? Det har jeg aldri hørt? Nå er vi på 3 setet, jenta vår er 4 år og sitter forovervendt med bilens seler. I vår bil har vi isofix. Hun bruker mitt gamle isoporsete i besteforeldrene sin bil. Det står nå der hvis de trenger å hente henne i bhg. Før dette satt hun også forovervendt, men med 5 pkt seler, i et litt eldre sete som foreldrene mine fikk fra tanten min. Jeg vet jo at det ikke har vært i krasj.. Men om det har "gått ut på dato" vet jeg jo ikke, derfor skulle jeg ønske du kunne utdype det? Jeg ser ikke problemet med å bruke eldre seter, eller kjøpe brukt om det er fra folk man kjenner, slik at man med sikkerhet kan si at det ikke har vært involvert i ulykke.. Endret 23. april 2012 av 1hjertegull+junispire
Mrs. Bouquet Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Trafikksikkerhet - Barn i bil Skriv ut Gammel bilstol? Sist oppdatert:11.04.12 Når har bilstolen blitt for gammel og bør kasseres? Vi har en stol som vi tenker å la lillesøster arve. Den er syv år gammel, men vi har behandlet stolen pent, og den har ikke vært med i noen ulykke. Svar: Vi anbefaler å kassere seter som er eldre enn 8-9 år gamle fordi plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. Hvis lillesøster skal bruke setet dere har i noen år, blir den for gammel i løpet av et år eller to. Vi anbefaler dere derfor først som sist å kjøpe et ny sete hun kan bruke i mange år ennå. http://www.tryggtrafikk.no/Gammel+bilstol%3F.b7C_wBfQZt.ips
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Hvis du ikke er fornøyd med setet de vil skaffe kjøper du et sete selv eller dropper å bruke den bilen. Du kan ikke kreve at foreldrene dine kjøper et nytt sete for at du skal kunne låne bilen.
Vogndilla Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 (endret) Da vil jeg anbefale deg å kjøpe britax two way elite, dette koster 1999,- på fast lavpris hos babyshop og barnashus og er et lettmontert bakovervendt sete som kan brukes fra 9-25kg, altså veldig lenge. Vi har dette som besteforeldre sete, og det er så enkelt at tilogmed de skjønner det, også er det billig Her finner du masse info om bilsikring: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ Endret 23. april 2012 av EnBlå&ToRosa
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Det er ikke jeg som vil ha sete, jeg har ikke lappen engang. men min mor som gjerne vil "låne" eldste litt, ta han med seg i dyrepark, lekeland osv. Jeg har ikke mulighet til å betale mer en halve, men vil ikke at de skal ha et sete som ikke er trygt. HI
Gjest Mentha & Junior Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 Vi fant et sete på kampanje, tror vi betalte 1500 kr for det. Maxi cosi et-eller-annet jeg ikke husker i farten. Synes det er en grei pris å betale for at barna er sikre i bilen til besteforeldrene, og når de nå har setet tilbyr de seg å levere og hente i barnehagen rett som det er, noe som er gull verdt for oss. Dere kan jo investere i et sete og gi det til dem i gave, f.eks, fra barna og skrive et lite kort hvor det står at de gleder seg til å kjøre tur med bestemor og bestefar eller noe sånt. Hvis dere ikke vil betale det selv hadde jeg ikke insistert på at de SKAL kjøpe et sete, men heller sagt at hvis de VIL kjøpe et sete til barna må det være etter sånne og sånne standarder (kanskje helst komme med spesifikke merker og modeller så det blir lettere å velge) og la de avgjøre selv om de vil ta den utgiften eller ikke. Det er dere som foreldre som bestemmer hvordan barna skal sikres i bilen, men det er foreldrene dine som bestemmer om de er villige til å betale den prisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå