Gå til innhold

rett til egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..

Noen som kan hjelpe meg med egenmeldig?

saken er at samboer startet i ny jobb 21 mars..

16-17 og 18 april var han hjemme med sykt barn.

Nå sier arbeidsgiver at han ikke har rett på egenmelding for han har ikke jobbet lenge nokk..

stemmer dette?

de sier en må jobbe i 4 uker, da ligger han midt i grensen, vil uke si fra onsdag ( som var den dagen han startet i jobb ) til onsdag? eller regner en i arbeidsdager?

takk for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arb. giver har rett i at han må være ansatt i 4 uker for å ha rett på egenmelding, men jeg mener det gjelder kun hvis det er han selv som er syk. Sykt barn-dager er noe annet, og disse tror jeg han har rett på omtrent fra dag 1. Det burde ikke være noe problem å finne ut av dette på nav sine sider.

Skrevet

Det er andre regler for sykt barn enn for egenmelding p åegen sykdom.

Skrevet

Jeg mener at for egenmeld gjelder 4 uker, men for sykt barn gjelder 2 uker. Var iallefall det jeg fikk beskjed om i min jobb en gang i tiden :)

Skrevet

For å ha rett til å bruke egenmelding må han ha arbeidet i 2 mnd. For å få rett til sykepenger må han ha jobbet i 4 uker.

Når det gjelder syke barn er det ikke krav om at man skal ha jobbet i 8 uker for å få rett til å bruke egenmelding, men kravet om 4 uker for å få rett på lønn under fraværet gjelder. Mannen din hadde ikke vært ansatt i 4 uker den 16/4. Han har derfor ikke rett på lønn.

Skrevet

Han kan bruke egenmelding for fraværet ettersom det dreier seg om sykt barn og ikke egen sykdom, men han har ikke rett på omsorgspenger ettersom han ikke har jobbet i fult 4 uker. Se folketrygdloven § 9-8 eller en forklaring her: http://www.farmaceut...90/3/1190_3.pdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...