Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 HJELP! Jeg drukner i kaos! Gi meg dine beste råd for orden og system? Hvilke rutiner funker og hvordan organisere huset på best mulig måte? Jeg venter mitt 3 barn, og tenker med gru på hvordan det skal gå med enda mer klesvask og rot!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Rydd litt hver dag. Ha faste plasser til alt. Rydd mens du gjør andre ting, skal du på kjøkkenet, ta med deg skitne kopper osv. Ha lekefrie soner, og orden i lekene til ungene. Få de med på å rydde. Feks før barnetv som et ledd i leggerutinene. Lær barna at ting har faste plasser. Sko skal der, og jakker henges opp feks. Få dette til å bli gode vaner hos dem. Eneste som funker her. Hender jeg føler at jeg bare rydder, men da slipper jeg skippertak, og det ser nesten alltid ryddig ut her. Det går og fortere å vaske når jeg slipper å rydde først.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Jeg er til tider det Men det hoper seg opp en gang i blandt her også.. Vi har 3 barn i hus... Det jeg prøver på er å vaske 1 - 2 maskiner hver dag. henge opp og brette sammen hver kveld, så det ikke gjenstår noe om morran Støvsuger, rydder og tørker over alle bord og benker/flater også... 2 kvelder pr uke vaskes det i tillegg. Re opp sengene og rydd opp alt som ikke er på sin plass på badet osv hver morgen... Kjøkkenet ryddes og vaskes over etter hver gang man har sølt noe eller brukt noe Da er det stort sett ok hjemme
Mikkemafian Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Jeg har blitt det!! Det som hjalp meg var et tips fra DiB faktisk. Jeg fant nettsiden www.flylady.net og den er full av tips til rydding, avskroting av huset, klesvask og mye annet! Hadde ikke klart meg uten:)
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Ja, det er jeg. Har fire barn og en mann som er mye borte pga jobb, så hadde ikke jeg hatt kontroll hadde ingen hatt det Faste plasser, gode oppbevaingsmuligheter i alle rom, rydde hver dag og hele dagen så ting ikke hoper seg opp, da slipper du kaos og skippertak. En stor whiteboardtavle på kjøkkenveggen hvor du skriver alle dagene nedover, så fyller du på fritidsaktiviteter, bursdager, foreldremøter, hva dere skal ha til middag osv, så er hele uken planlagt uten at du trenger stresse med å huske alt. Bare ta en titt på tavla så står dagens program der. Gi barna ansvar, de kan hjelpe til fra de er ganske små. Klær skal i skittentøyskurven, asjetter og glass skal alltid bæres ut på kjøkkenet når de er tomme osv. Faste plasser i gangen, her har alle ungene hver sin skuff hvor de putter votter, luer osv. De har to knagger hver på veggen i passende høyde så de vet alltid hvor deres tøy skal henge.
Gjest Miryks Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Jeg er kontrollfreak men ikke på den måten at jeg Må ha alt ryddig...
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Jeg er kontrollfreak ja:) Har såvidt vært inne på flylady jeg også. Men den siden som jeg liker aller best er Martha Stewart sin hjemmeside. Der er det mange tips der:) Yaay! (selv om dama har vært i fengsel for økonomisk kaos, så liker jeg henne )
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 Tenkte å dele mine beste tips til et ryddig hjem:) * rydd opp med en gang. Når du kommer hjem, heng opp jakker, sett sko på plass og gå gjennom posten. Reklame legger du i papirsøpla med en gang, resten legger du på plass. Når du har laget mat, rydd og vask mens maten koker, sett på plass matvarer med en gang. * hold fokus: sett på en timer i f.eks 15 minutter og så er du effektiv på en plass de 15 minuttene. Du vil ikke tro hvor stor forskjell det kan gjøre!! *sett på en klesvask om dagen, litt hver dag holder kaos unna! * lær opp ungene til å rydde etter seg. Ha en felles ryddetid før barne-tv hver dag, sånn at voksenhuset kommer frem igjen:) * tenk at husarbeid er noe du gjør for å få en hyggelig hjem (ikke noe du gjør bare fordi du må) *bruk tiden: når ungene er på badet, så smårydder du litt, vasker over vasken og doen. Jeg forlater sjelden et rom uten å ha ryddet det srøkent. Det tar ikke lang tid når det ikke er mye som slenger. *ikke utsett ting: det du gruer deg til å gjøre tar sjelden så lang tid som du tror. Som oftest har du brukt like lang tid på å grue deg som hele tiden det tar å gjøre hele oppgaven!
Anonym bruker Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 Tenkte å dele mine beste tips til et ryddig hjem:) * rydd opp med en gang. Når du kommer hjem, heng opp jakker, sett sko på plass og gå gjennom posten. Reklame legger du i papirsøpla med en gang, resten legger du på plass. Når du har laget mat, rydd og vask mens maten koker, sett på plass matvarer med en gang. * hold fokus: sett på en timer i f.eks 15 minutter og så er du effektiv på en plass de 15 minuttene. Du vil ikke tro hvor stor forskjell det kan gjøre!! *sett på en klesvask om dagen, litt hver dag holder kaos unna! * lær opp ungene til å rydde etter seg. Ha en felles ryddetid før barne-tv hver dag, sånn at voksenhuset kommer frem igjen:) * tenk at husarbeid er noe du gjør for å få en hyggelig hjem (ikke noe du gjør bare fordi du må) *bruk tiden: når ungene er på badet, så smårydder du litt, vasker over vasken og doen. Jeg forlater sjelden et rom uten å ha ryddet det srøkent. Det tar ikke lang tid når det ikke er mye som slenger. *ikke utsett ting: det du gruer deg til å gjøre tar sjelden så lang tid som du tror. Som oftest har du brukt like lang tid på å grue deg som hele tiden det tar å gjøre hele oppgaven!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå