Gå til innhold

Hva har man på seg på jobbintervju?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det forskjellig "kleskode" om man skal på intervju i butikk, bank eller en stor bedrift?

Har ikke vært på jobbintervju på mange år og er kjempenervøs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kle deg etter hvor du skal på intervju ja.

Søker du jobb i en sportsbutikk er det helt greit å komme i pene hverdagsklær og joggesko, men søker du jobb i bank må du være mer formelt kledd.

Du skal jo passe inn i resten av gjengen.

Skrevet

Kle deg formelt hverdagslig. Litt pyntet, men ikke for stivt. Du skal trives i klærne, og det skal se ordentlig ut, uten at du prøver for hardt.

Ville kanskje sett litt på hva de andre går med, er det en bank så kler de seg veldig ordentlig, mens i en matbutikk har du som regel uniform.

Skrevet

På alle mine intervjuer har jeg stilt i mørke jeans og skjorte med genser over.. Har fått jobben alle tre gangene, men vet ikke om det skyldtes klærne ;-)

Skrevet

Man bør kle seg etter arbeidsplassen sånn ca. Men med klær en føler er sine egne.

Det hadde ikke passet om jeg kom formelt kledd med dressjakke og skjørt når jeg søkte jobb som sykepleier på et sykehjem, da kommer man anstendig uten å pynte seg for mye. Det samme gjelder når man skal jobbe på dekklager, da dukker man ikke opp i konfirmasjonsdressen.

Skrevet

Takk for svar! Har søkt på forskjellige typer steder, så jeg tenker litt at jeg må ha på meg forskjellige ting til hvert intervju. Men mørke jeans og skjorte går kanskje til det meste? Ellers har jeg sorte bukser også, som jeg i utgangspunktet tenkte å ha på meg. Men jeg vet som sagt ikke hvor formelt det skal være på butikkintervju. Altså, type skobutikk, sportsbutikk.

I bank blir det sort bukse og skjorte tenker jeg.

HI

Skrevet

I butikk kler du deg som du ville gjort når du skal på shopping. Jeg pynter meg i alle fall litt mer når jeg skal på kjøpesenter enn når jeg skal levere i barnehagen og trille søppeldunkene ned til veien.

Skrevet

Kle deg pent uten å være overpyntet, hverdagslig pent holder de aller fleste steder.

Nesten viktigst er at du ser velstelt ut, håret på plass, diskret sminket, pene hender uten hverken glorete neglelakk eller møkkrender. Lukt godt, men ikke stink parfyme i mils omkrets, mange misliker kraftig parfyme.

Smil, vær positiv og imøtekommende.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg har intervjuet mange for jobb i butikk, i en ganske 'konservativ' bransje. Det er positivt hvis det ser ut som om du har gjort en liten innsats for å se OK ut. Jeg mener ikke at du skal kle deg som om du skal i 50-års dag, men man kan fort få inntrykk av at du er litt for 'avslappet' til om du får jobben eller ikke dersom du tropper opp i jeans og joggesko : ) Skal du gå i jeans, bør de virkelig være pene og mørke. Ingen særlig utringning, ikke vis for mye hud. Men jeg jobber som sagt i en litt 'voksen' bransje - det er nok annerledes på platekompaniet for eksempel : ) Lykke til i alle fall : )

Endret av sisseljenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...