Gå til innhold

NAV og rettigheter-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet man må ha jobbet 6 mndr sammenhengende for å ha rett på penger fra nav, planlegger graviditet og lurer på om man alle disse 6 mnd må ha jobbet 100%, eller om man feks kan ha jobbet 2 mndr 50% og 4 mndr 100%?

Har slitt med mye etter min SA, så alt er bare blitt kluss.... nå ser det ut til at vi må vente 6 mndr for å prøve på nytt, noe jeg synes er fryktelig synd :(

Men man vet aldri hva som kan skje iløpet av et svangerskap, skulle jeg bli sykemldt etterhvert så vil jeg ikke risikere å stå der uten noen rettigheter......

Håper noen kloke hoder vet råd, på forhånt takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er foreldrepenger du mener så må du har jobbet minst 50% mener jeg det er, du trenger ikke jobbe fullt for å ha krav på foreldrepenger.

Men jo mindre du jobber jo lavere blir jo grunnlaget da, så det lønner seg jo å jobbe mest mulig for å få høyest mulig utbetalinger i permisjonen.

Sykepenger gjelder også som grunnlag, så om du jobber 100% i 4 mnd og så blir sykemeldt resten av svangerskapet er ikke det noe problem, både jobben og sykepengene gir rettigheter så du får foreldrepenger.

Gjest marmeladen
Skrevet

Vet man må ha jobbet 6 mndr sammenhengende for å ha rett på penger fra nav, planlegger graviditet og lurer på om man alle disse 6 mnd må ha jobbet 100%, eller om man feks kan ha jobbet 2 mndr 50% og 4 mndr 100%?

Har slitt med mye etter min SA, så alt er bare blitt kluss.... nå ser det ut til at vi må vente 6 mndr for å prøve på nytt, noe jeg synes er fryktelig synd sad.png

Men man vet aldri hva som kan skje iløpet av et svangerskap, skulle jeg bli sykemldt etterhvert så vil jeg ikke risikere å stå der uten noen rettigheter......

Håper noen kloke hoder vet råd, på forhånt takk:)

Sykemelding er det samme som lønn. Så om du blir sykemeldt så regner de fødselspenger etter det.

Skrevet

Takk for svar begge to:)

Det er bare det at jeg nå har vært sykemeldt i flere mndr, så hvis jeg nå skulle bli gravid og sykemldt utover i svangerskapet, så vil jeg ikke ha rett på sykepenger :( Og igjen ikke ha rett på foreldrepenger,heller :(

Beklager dårlig forklaring, håper dere skjønner hva jeg mener,nå?

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Har du fått sykepenger nå? For hvis du har det, blir gravid og så sykmeldt så får du jo sykepenger under graviditeten og dette teller som grunnlag for foreldrepengene.

Skrevet

Om du er for syk til å jobbe i svangerskapet og har brukt opp året med sykepenger kan du søke svangerskapspenger (om det er vanskelig å tilrettelegge for deg på jobb) eller arbeidsavklaringspenger om du faktisk er syk. Begge deler gir rett på foreldrepenger.

Skrevet

Igjen takk for svar:)

Jeg har vært sykemeldt i litt over 5 mndr, pga mye komplikasjoner og tull etter SA i fjor. Så jeg har brukt opp halvparten av sykepengerettighetene mine,dessverre :(

Har en fryktelig stressende jobb, og legen min sier han ønsker å sykemlde meg fra starten av neste gang jeg blir gravid.....

Hvis det da blir sånn at jeg må være sykemeldt i 9 mndr, så mister jeg alle rettigheter. Ser meg om etter ny jobb i disse dager, da jeg ønsker å kunne jobbe i svangerskapet.... Men skulle noe skje underveis (blødninger +++) så ønsker jeg å ha muligheten til å bli sykemldt og kunne ta det med ro....ønsker jo det beste for barnet og meg helsemessig.

Synes det er så leit å måtte vente 6 mndr med prøvingen.... vi var heldig sist da det klaffet på 1 forsøk, men det kan jo hende vi bruker lang tid neste gang. Er bare så synd at SA en har fått så store konsekvenser på alle områder, mildt sagt mer enn nok å miste babyen.

Men det er håpløst å risikere å bli sittende i saksa uten rett på penger når vi får barn..... Noen som har vært i lignende situasjon?

Skrevet

Om du har en så stressende jobb at det ikke er bra for gravide å holde det tempoet kan du be om tilrettelegging, og går ikke det kan du søke om svangerskapspenger. Du skal ikke trenge være sykemeldt i svangerskapet om du ikke er syk, graviditeten i seg selv er ikke en sykdom og da skal jobben tilrettelegge for deg.

Skrevet

Takk,AB. Ja jeg har en veldig stressende jobb, sist jeg var gravid ønsket ikke arb.giver å tilrettelegge for meg, fordi det var "håpløst". Hele dagen går med til ståing og gåing, sjeldent tid til lunch eller i det hele tatt å sette rumpa nedpå. Men jeg håper å få en jobb hvor jeg kan jobbe gjennom svangerskapet,fordi det er jo det jeg ønsker. Sist fikk jeg forresten veldig tidlig bekkenløsning, derfor jeg ble sykemldt.

Hvordan er rettigheten mine når jeg nå ikke har jobbet på 5 mndr? Har akkurat begynt igjen i 60%....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...