Gå til innhold

Jeg er alenemor - kan noen se hit litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til snart to barn. Jeg har en bachelor innen helse- og sosialfag, og jobber litt innen dette, men da bare som vikar. Det finnes så og si bare turnusjobber innen mitt yrke (og veldig sjelden det finnes ledige stillinger i det hele tatt) og jeg kan ikke jobbe turnus nå som jeg har blitt alene.

Jeg har litt lønn, litt dagpenger og litt os.

Jeg går snart ut i permisjon, men undrer meg så på hva jeg skal gjøre fra høsten 2013. Da begynner minsten i barnehage, og jeg tenker fulltid... Det skjærer litt i hjertet mitt, men med første så var vi to, og vi hadde deltidsplass. Den eneste avlastningen jeg har er bhg. Jeg tenker å jobbe 80% på dagtid, så jeg har en "fridag" i uken til å vaske hjemme og handle, ha en dag til å kunne gå til lege, tannlege etc. Og da er nok eneste mulighet en vaskejobb! Og jeg tenker at det vil bli så flaut...:/ Jeg har vasket før også, men nå er jeg høyskoleutdannet, har ti års ansiennitet og føler at jeg liksom havner rett tilbake på scratch...

Den andre muligheten er at jeg tenker å kanskje ta en bachelor innen administrasjon/økonomi? Men jeg er veldig middels i matematikk, vet noen om det holder med grunnkurs i matte fra vgs? Der fikk jeg 3 i standpunkt. Ellers er jeg skoleflink da, men mange 5-ere og A-er fra høyskolen :)

Eller har noen noe tips til meg som kan lede til en dagtidsjobb? For jeg kan ikke bare være vikar og motta dagpenger :(

For de som måtte lure; nei jeg har ingen til å hjelpe meg. Jeg bor på hjemplassen min, men foreldrene mine har dårlig helse og de vennene jeg har har nok med seg og sitt. Ikke vil jeg ligge andre til bry heller. Eksmannen kommer på besøk av og til, men han har ikke samvær fordi han bor 100 mil unna oss. Og å flytte er uaktuelt. Jeg er ikke den som bare kan flytte hvor som helst og trives. Jeg har bodd andre steder før, men det er altså her jeg vil at vi skal bo :) En liten og trygg plass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du mister mye lønn på å jobbe som vaskehjelp kontra noe du har bachelorutdanning i, så ville ikke satset på det.

Som alenemor tipper jeg også at du kommer til å trenge pengene på 100% stilling.

Hyr heller inn noen til å vaske til deg annenhver helg eller noe, typisk en student eller tenåring eller noe, og gi litt f. i om det er veldig rent eller ikke. Det er ikke nøye :-)

Når du har 100% jobb så er det faktisk ikke noe problem med legetimer etc, for dette får du fri fra jobb for å gjøre MED lønn normalt sett, altså bedre enn å ikke ha lønn og gjøre det på egen fritid?

Skrevet

Jeg er alenemamma og er utdannet politi. Jobbet ved Oslo pd. i mange år, men da jeg ble gravid og det ble slutt med barnefar flyttet jeg hjem til hjembygda. Der var det kun turnusstillinger ved det lokale lensmannskontoret som var å få så da permisjonen var ferdig hoppet jeg på en bachelor i barnevern. Det vil gi meg langt større mulighet for dagjobb og for fast jobb i dagstillinger.

Litt surt å måtte begynne på nytt på en måte, men jeg følte at i det lange løp så var det best for oss.

Skrevet

Hva med jobber innen vaktselskaper osv? Eller i butikk? Du kan jo også ta en ny utdanning, du kan ha studielån mens du studerer.

Skrevet

Kan du utdanne deg videre som f.eks helsesøster?

Skrevet

Hi her :

Takk for svar! Jeg har jo os, og tenker at om jeg skal ta en ny utdanning så burde jeg gjøre det høsten 2013. Da slipper jeg enda mer studielån... EI dame på nav mente at de ikke ville godta det siden jeg allerede har en utdanning, men når jeg har dobbelt- og trippelsjekket dette med andre nav-ansatte, så stemmer ikke det. Kravet er en eller annen form for aktivitet; enten jobb eller utdanning. Jeg tenker også at for det lange løp så burde jeg heller utdanne meg på nytt. Jeg kan sikkert vaske for en periode, men å skulle gjøre det til jeg er femti år og barna er store, vil jeg neppe trives med. Og selvsagt vil jeg også gå kraftig ned i lønn ja.

Nav har liten eller ingen forståelse for at jeg ikke kan jobbe turnus da...

Butikk er uaktuelt. De stenger tidligst klokken 17, og har både lørdags- og langåpent. Rema, Prix, Kiwi osv har jo åpent hele tiden, og da blir jo det det samme som i yrket mitt. Hva mener du med vaktselskaper? Bhg her har åpent fra 0645-1645.

Skrevet

Nei, jeg er vernepleier og ikke sykepleier, så kan ikke bli helsesøster :) hi

Skrevet

Jeg ville ha hoppet i ei ny utdanning, jeg skal gjøre det selv og ;) Men jeg er vasker i utgangspunktet :P

Skrevet

Hva med lærer? Det er en god del kveldsarbeid, men du kan gjøre det hjemme etter barna er i seng, og så har du jo denne fantastiske sommerferien da :)

Skrevet

Om du må ta en mindre interessant jobb en periode så betyr ikke det at du må gjøre det til du er 50 år. Du finner vel kjæreligheten på nytt etterhvert, eller har du planer om å være alene resten av livet? Da kan du jo gå tilbake til å jobbe turnus og jobbe som vernepleier.

Jeg er selv sykepleier og måtte legges turnusjobbingen på hylla en periode da eksen gikk fra meg. Hadde noen strøjobber i 3 år og møtte min min nye samboer som jeg har vært sammen i 5 år nå og er nå tilbake i full turnus igjen. Vurderte også å måtte ta ny utdanning osv, men jeg kunne ikke tenke meg å være noe annet enn sykepleier så veldig glad for at det ordnet seg :)

Skrevet

Om du er vernepleier kan du vel ta noe pedagogikk på toppen og jobbe med f.eks barn og ungdom på dagtid.

Miljøterapeut på en ungdomsskole, lærer på en spesialskole for psykisk utviklingshemmede, undervise på videregående eller høyskole i helsefag e.l., jobbe på en barneskole?

Skrevet

Hei HI

Her er min erfaring at det er nesten umulig å få seg en vaskejobb o.l. med så mye utdanning og arbeidserfaring. Det er ikke lønnt for arbeidsgiver. Selv har jeg forsøkt det samme, og fått beskjed om at jeg er overkvalifisert. Jeg er utdannet sykepleier og har 10 års erfaring.

Nå jobber jeg bare natt og det går såvidt. Men jeg holder på med en akademisk master, så kanskje får jeg mulighet til å jobbe noe på dagtid i en fagsykepleier-stilling. Jeg søkte på helsesøster og kom inn, men det arbeidsmarkedet er så trangt at det ikke er særlig lurt for meg i en marginell livssituasjon.

Jeg anbefaler deg å vurdere arbeidsmarkedet og se om du kan satse på en videreutdanning eller en akademisk master

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd og tips :) Jeg synes i bunn og grunn at læreryrket virker som en fin jobb, men jeg tror ikke at det ligger for meg av ulike årsaker. å arbeide på skole med psykisk utviklingshemmede kunne jeg godt ha tenkt meg å prøve, det er bare det at det ikke finnes stillinger. De som har de jobbene sitter der nok til de blir pensjonert ;)

Jeg spurte faktisk på jobb som vasker nå på nyåret, men fikk avslag fordi jeg var gravid. De kunne si nei fordi det ikke var en reell stilling, men jeg hadde faktisk fått jobb der om jeg ikke var gravid. For de var tidsaspektet avgjørende, de ville ha noen som kunne arbeide der sammenhengende i minimum 1 år. Lønnen ville bli på rundt 150 kr som for de andre.

Hm, jeg har mye å tenke på i permisjonstiden ...

Det virker kanskje rart for en del at jeg ikke vil flytte på oss, men jeg er så avhengig av trygghet og det nettverket vi har. Vi har ikke et stort nettverk, men de vi har vil jeg nødig miste! Og vi bor i et lite samfunn der alle kjenner alle, det er korte avstander og tross alt billigere å bo her (selv om prisene ogs her har kommet seg kraftig) enn i byene. hi

Skrevet

...og ja, jeg håper jo at jeg finner meg en ny mann! :D Hi

Skrevet

Tror du mister mye lønn på å jobbe som vaskehjelp kontra noe du har bachelorutdanning i, så ville ikke satset på det.

Som alenemor tipper jeg også at du kommer til å trenge pengene på 100% stilling.

Hyr heller inn noen til å vaske til deg annenhver helg eller noe, typisk en student eller tenåring eller noe, og gi litt f. i om det er veldig rent eller ikke. Det er ikke nøye :-)

Når du har 100% jobb så er det faktisk ikke noe problem med legetimer etc, for dette får du fri fra jobb for å gjøre MED lønn normalt sett, altså bedre enn å ikke ha lønn og gjøre det på egen fritid?

Det var en god ide å hyre vaskehjelp ja... :) hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...