Gå til innhold

MÅ bæres og bysses i søvn! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tulle som er 11 uker. Har slitt en del med kolikk, men det ser ut til at det er på bedringens vei. Griner ikke sååååå lenge om gangen , men Stadig vekk mye luftsmerter og magevondt.

Så til spm mitt. Hun har blitt vant med å bæres og bySses i søvn. Hun har ALDRI sovnet når vi har lagt henne ned. Begynner å grine omhun blir lagt ned uten at hu sover. Hvordan snu dette?

Er klar over at deg er vår feil også som har bySset og bært, men siden hun har hatt så vondt måtte vi det!

Tips og råd mottas med stor glede:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke at dere har gjort en feil som har bysset og båret henne. Men gjør det som må til for å trøste den lille, og det er riktig å gjøre spør du meg. Når hun er så liten som 11 uker har hun uansett ikke kommet inn i noen rutiner tror jeg. Det handler vel heller om at hun føler seg tryggere når hun blir båret. Jeg hadde samme problemet med lillemor. Hun var nesten fire måneder når jeg følte at jeg ikke orket å bysse å bære lenger. Da la jeg henne lunt og varmt i storsenga, mens jeg lå helt inntil henne og strøk henne på ansiktet. La mitt eget ansikt helt inntil henne og lå og nusset på henne. Dette måtte jo gjøres når hun var trøtt naturligvis. Hun smågråt litt, men hylte aldri når vi lå sånn. Etterhvert kunne jeg flytte meg lenger og lenger bort fra henne, og tilslutt sovnet hun en dag mens jeg ikke var i sengen. Deretter var det om å gjøre å få henne til å sovne av seg selv et annet sted enn i min seng. Da la jeg henne på en av mine sovet-skjorter i sin egen seng, og gjentok prosedyren. Hadde ansiktet mitt helt inntil hennes, koste og nusset på henne..

Det gikk seg til iløpet av to uker faktisk, men jeg var ekstremt målrettet og tålte litt gråt. Jeg tenkte at så lenge jeg var der sammen med henne, og var nær, så var det jo ikke det samme som å gråte alene. Hun gråt seg heller ikke søvn, men klaget litt..

Det kan tenkes at dette er lettere når de er litt eldre enn 11 uker.. men prøv :-)

Skrevet

Hei, tulla mi hadde kolikk de første 3 1/2 måned, og det eneste som hjalp her i huset det var å bære ho og bysse ho.. Fikk ikke noe søvn på natta selv.. Hvis vi prøvde å legge ho ned, så bynte hun bare å gråte igjen.. og da kunne vi bynne på nytt.. vi kunne ikke sitte med ho heller.. vi måtte gå rundt og bysse.. Det vi fikk å vite på helsestasjon var at det var fordi hun hadde så mye luftsmerter, at byssinga gjorde at smertene ble mindre på grunn av vibrasjonene.

så vi ble ved med å bysse til kolikken var heilt borte.. Med tårer i øynene hver natt.. ( jeg skjønner fortsatt ikke hvordan vi kom oss igjennom det )

Men da kolikken var borte, var det som natt og dag.. Da var det ingen problem å legge ho ned på natta.. så kansje det er fordi kolikken ikke er heilt borte enda?

Men på dagen ville hun veldig gjerne bli bært for det var hun jo vant til! Anbefaler deg et bæresjal om du også er nødt til å bære på dag tid.. da føler du deg litt friere til å gjøre ting du har lyst til.. som feks spise deg litt mat, lese en bok, sette på en maskin med klær osv. og babyen din føler seg trygg! Tror trygghet har mye å si når dem er så små.. Det er her grunnlaget for resten av livet legges.

Etter en stund bynte vi med bære avvening.. og det gikk kjempe bra..

Jeg har nå en jente som er veldig trygg på seg selv, utadvendt, sosial og veldig glad! Og Hun er og har alltid vert veldig flink motorisk :) ( bare sånn ifall noen kommer med den kommentaren at det ikke er bra å bære så mye for den motoriske utviklinga) Det er minst like viktig at ungen føler seg trygg og elsket for at den skal klare å utvikle seg motorisk.. og så om man trener lidt aktivt med ungen flere ganger dagen så går det heilt fint å bære barnet ditt mens du gjør forskejllige ting istedet for å gjøre det når barnet feks sover.. ( da trenger vi å slappe av, spise mat og sove selv også! )

oii, dette ble lidt langt.. Men masse lykke til ihvertfald, og så kommer det til å snu seg..

Skrevet

Babyen trenger vel en del nærhet ;) Vet det kan bli ganske så slitsomt i lengden, men sånn var min og ;) Vi samsov i 4 mnd, de første 2 sov hun på brystet mitt på sofaen. Dette går som regel litt over av seg selv... Husk at babyen bare er 11 uker og det er ikke uvanlig med et voldsomt nærhetsbehov den første tiden... Spesielt ved tanke på at hn har kolikk.

Ikke stress med byssingen og bæringen, enten går det over av seg selv eller så kan du øve babyen på å sovne/roe seg litt etter litt, når hn er klar for det ;)

Skrevet

Fra vennekretsen har jeg skjønt at det er veldig vanlig at babyene trenger mye nærhet og byssing de første tre månedene, uansett om de har kolikk eller ikke. Husk at de små føds helt uten kunnskapen om hvordan finne roen selv, de har altid blitt bysset inne i magen. Vi spiste ikke middag sammen en eneste gang de første tre månedene, hehe. Lillen hadde ikke kolikk, men måttebysses til søvns og dessuten bæres konstant mellom 19 og 21. Da roet han seg ikke av kun byssing heller, vi måtte gå opp og ned trappen, haha. Glad vi hadde to etasjer. :) Tror ikke man kan 'skjemme bort' så små babyer som din med for mye kos og nærhet - de trenger det!

Leste mye bøker om hvordan lære de å finne roen selv og ved ca 12 uker begynte vi å 'øve'. De viktigste tipsen jeg fant var:

-legg barnet våkent, mett og fornøyd

-ikke vent til babyen blir sutrete og trøtt, legge h*n når du ser de første tretthetstegnen (gjesp, gniing i øyne, etc.)

-la barnet ha en bamse eller koseklut som de kan få søvnassosiasjon til etterhvert

-hold din hånd mot barnets kind i begynnelsen slik at h*n skjønner at du fortsatt er der

Jeg er personlig mot skrikekurer, så lot ham aldrig ligge å gråte. Hvis han kun sutret lot jeg ham ligge litt før jeg gikk og prøvde å roe ham - først uten å ta ham opp, men i begynnelsen ble det ofte byssing. Prøvde å bysse mindre og mindre for hver gang jeg måtte bysse, la ham når han fortsatt var halvvåken.

Fra ca 13 uker fant han roen selv om kvelden uten byssing (i egen seng), men det tok tid før vi fikk det til om dagen! Tror han var 4,5 måned før det også gikk fint. Er nå i etterkant såå glad at jeg la ned så mye tid på dette, har verldens enkleste unge å legge, dag som kveld. :) Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...