Gå til innhold

babygrøt uten palmeolje!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har jo akkurat funnet ut av at absolutt all babygrøt som selges i dagligvarebutikker i norge inneholder palmeolje :S Jeg som i god tro ga mitt barn produkter fra HIPP for det kunne jo umulig være like ille som Nestlé... men den gang ei... :'(

Jeg har akkurat lest en artikkel der en mor reiste til Sverige for å hamstre babygrøt for det var en av de få som ikke inneholdt palmeolje... Så vidt jeg har forstått så er dette av merket SEMPER!

Er det noen her som vet hva denne grøten heter? Setter stor pris på hjelp! Eller om noen vet om morsmelkerstatning som også er uten palmeolje :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

takk fant ut av det med grøten endelig :)

Men noen som vet om morsmelkerstatning uten PO?

Skrevet

Hvor hysterisk skal man være?

Skrevet

Det er antagelig lettere å lage grøt selv, enn å kjøre til Sverige for å kjøpe det... Da ved du nøyaktig hva som er i grøten også ;)

Feks to skjeer hirseflak eller hirsemel og et halvt glass vann, eller en skje hirse og en skje havregryn + vann. Hvis du moser litt banan i blir det ekstra yummi! Avslutt med litt sviskemos til dessert for optimalt jernopptak.

Skrevet

Så hysterisk man bare vil. Det gjelder tross alt det mest dyrebare en har i livet!

Skrevet

joda, har laget endel grøt selv :) Men noen ganger er det litt greit å ha en pakke liggende :)

Skrevet

Man kan kjøpe Holle grøt på helsekost i Norge, den er uten PO :)

Vi brukte den helt i begynnelsen men fant ut at det var like greit å lage selv :) MME`en til Holle er det desverre PO i.

Skrevet

Synes da ikke det var å være så voldsomt hysterisk :P Vil jo selvfølgelig helst styre unna helsefarlige ingredienser :)

Skrevet

leste nå på min semperpakke at deres gröt inneholder palm,raps og solrosolje. Så om du ikke vil at barnet ditt skal få i seg palmolje så burde du nok lage gröten selv, for å väre helt på den sikre siden.

Skrevet

Mme inneholder ikke ren palmeolje, men palmitinsyre, som er en av fettsyrene i palmeolje. Det berømte transfettet er altså ikke med!

Morsmelk inneholder faktisk også palmitinsyre, det er tom den fettsyren det er nest mest av i morsmelk (ca 25% av fettet)!

I følge innholdsfortegnelsen på nan så inneholder den 41% mettet fett. Mengden i morsmelk vil naturlig variere, men pleier å ligge rundt 50 %. Barn i vekst trenger mettet fett, og når transfettet faktisk er fjernet fra palmeoljen, er det da egentlig så ille at det er palmeolje/palmitinsyre i mme og barnegrøt??...

Gjest peacock
Skrevet

Mme inneholder ikke ren palmeolje, men palmitinsyre, som er en av fettsyrene i palmeolje. Det berømte transfettet er altså ikke med!

Morsmelk inneholder faktisk også palmitinsyre, det er tom den fettsyren det er nest mest av i morsmelk (ca 25% av fettet)!

I følge innholdsfortegnelsen på nan så inneholder den 41% mettet fett. Mengden i morsmelk vil naturlig variere, men pleier å ligge rundt 50 %. Barn i vekst trenger mettet fett, og når transfettet faktisk er fjernet fra palmeoljen, er det da egentlig så ille at det er palmeolje/palmitinsyre i mme og barnegrøt??...

Nå er det vel ikke bare det at palmeolje ikke er sunn, men også at det er noe av det mest skadelige landbruk for naturen! Store arealer ryddes i regnskogen, så de får plass til palmeplantasjene.

Skrevet

Nå er det vel ikke bare det at palmeolje ikke er sunn, men også at det er noe av det mest skadelige landbruk for naturen! Store arealer ryddes i regnskogen, så de får plass til palmeplantasjene.

Jepp, enig i at den ikke bør brukes i alt mulig annet. Men mme vil man jo at skal være så lik morsmelk som mulig, og Hipp sier da at palmeolje er best egnet. Tror ikke det er mme og barnegrøt som er storforbrukerne.... er vel mange andre produkter som bør kutte bruken først.

Skrevet

Aurion og Holle har grøter uten palmeolje. De fås kjøpt på helsekost eller Helios. Mme uten palmeolje tror jeg ikke finnes i Norge.

Gjest stårma
Skrevet

Hei!

Har jo akkurat funnet ut av at absolutt all babygrøt som selges i dagligvarebutikker i norge inneholder palmeolje :S Jeg som i god tro ga mitt barn produkter fra HIPP for det kunne jo umulig være like ille som Nestlé... men den gang ei... :'(

Jeg har akkurat lest en artikkel der en mor reiste til Sverige for å hamstre babygrøt for det var en av de få som ikke inneholdt palmeolje... Så vidt jeg har forstått så er dette av merket SEMPER!

Er det noen her som vet hva denne grøten heter? Setter stor pris på hjelp! Eller om noen vet om morsmelkerstatning som også er uten palmeolje :)

Lurer på om Semper er det samme som Småfolk? Prikk lik embalasje. Vi kjøpte en semper grøt i sverige da vi var der på ferie i påsken, leste på den nå og den inneholder også palmeolje....

Skrevet

Hei!

Lurer på om Semper er det samme som Småfolk? Prikk lik embalasje. Vi kjøpte en semper grøt i sverige da vi var der på ferie i påsken, leste på den nå og den inneholder også palmeolje....

Ja det stemmer nok det... det er kun to typer semper grøt som ikke inneholder PO...

Det er disse:

http://www.semperbarnmat.se/node/56487

http://www.semperbar...ffar-och-hallon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...