Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Noen som har erfaringer? Har fått påvist cøliaki i voksen alder. Har alltid hatt problemer med tennene , fra ca barneskolealder Selv om jeg pusset og pusset og hadde ett strengt vedlikehold av tennene, så virket det som om det ikke hadde noe effekt. Noen som har fått innvilget tannbehandling pga cøliaki og hvordan går man i såfall frem? Min tannlege har ingen tro på at cøliaki kan forårsake dårlig emalje, så der er det ingen hjelp å få.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Det var litt merkelig. Jeg er tannlege, og lærte under studiet at det kan være en sammenheng mellom cøliaki og utviklingsforstyrrelser i emaljen. Hvis en ser på vekstkurven til barn, faller den ofte i den alderen fast føde ble introdusert hos cøliakipasienter. Ernæringsforstyrrelser i barndommen kan virke inn på tannutviklingen som skjer i den perioden man er "syk". Har ikke dette så klart for meg lenger, desverre (jobber ikke klinisk), men du burde sjekke det opp. Antar det finnes en støttegruppe for mennesker med cøliaki, ville hørt der. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Se side 4 her (siste avsnitt; MIH-diagnostikk) http://www.zendium.d...news_2009_1.pdf Hilsen #2
Hannepålandet Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Ja på jobben min er cøliakere inne til kontroll hver 3 mnd.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Tusen takk for svar:-) Er medlem i cøliakiforeningen, var de som anbefalte meg å ta det opp med nåværende tannlege, men han ville ikke høre på meg. Tenker jeg skal prøve finne meg en ny tannlege , som kanskje kan hjelpe meg:)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Jeg fikk cøliaki i voksen alder. Jeg sliter med dyre tannlegeregninger. Får så lett hull. Sjekker meg hver 6 mnd. Og har da ofte 3-4 hull. Det på tross av at jeg pusser morgen og kveld.
Gulljnta Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Jeg hadde ubehandlet cøliaki, med alvorlig mangel av alle typer vitaminer i kroppen og alvorlig blodmangel (under 40%). På den tiden hadde jeg veldig dårlig tannhelse, tennene falt fra hverandre og knakk av ingenting, men dette har betalt for selv. Har ikke engang tenkt på at jeg kunne få støtte til dette, men nå er det vel for sent.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Jeg hadde ubehandlet cøliaki, med alvorlig mangel av alle typer vitaminer i kroppen og alvorlig blodmangel (under 40%). På den tiden hadde jeg veldig dårlig tannhelse, tennene falt fra hverandre og knakk av ingenting, men dette har betalt for selv. Har ikke engang tenkt på at jeg kunne få støtte til dette, men nå er det vel for sent. Tennene blir ikke dårligere i den perioden kroppen er dårligst (med mindre man er så syk at man ikke klarer å opprettholde munnhygienen). Det er evt sykdom i den tiden tannutviklingen skjer som er avgjørende (altså før tennene bryter frem). Hilsen tannlege (#2)
Gulljnta Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Jeg hadde ubehandlet cøliaki, med alvorlig mangel av alle typer vitaminer i kroppen og alvorlig blodmangel (under 40%). På den tiden hadde jeg veldig dårlig tannhelse, tennene falt fra hverandre og knakk av ingenting, men dette har betalt for selv. Har ikke engang tenkt på at jeg kunne få støtte til dette, men nå er det vel for sent. Tennene blir ikke dårligere i den perioden kroppen er dårligst (med mindre man er så syk at man ikke klarer å opprettholde munnhygienen). Det er evt sykdom i den tiden tannutviklingen skjer som er avgjørende (altså før tennene bryter frem). Hilsen tannlege (#2) Ah ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå