Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Jeg er ferdig sykepleier om nøyaktig 2 mnd, mannen min er voksenlærling i rørfaget, men tjener like godt som om han skulle vært rørlegger pga bedriften han jobber i har lagt det så godt tilrette for lærlinger. Han fikk først lån i husbanken, men har flyttet over lånet til vanlig bank pga vi måtte refinansiere for å samle to lån. Han har lån på ca 1,7 på bolig som nå er verdt ca 2 mill. Jeg har mest sannsynlig et vikariat på 65% når jeg er ferdig sykepleier til sommeren, men usikker på hva vi vil tjene samlet i året (har ikke regnet på det enda). Vi skal selge huset og kjøpe noe nytt, men vil vi da få lån på ca 2 mill? Han har jo 1,7 alene nå, noe jeg absolutt ikke skjønner gikk. Vi har to barn under 3 år. Studielånet mitt blir slettet av min kjære far når jeg er ferdig og han stiller som kausjonist til eventuell ny bolig.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Ville ikke ha betalt ut studielånet, det er gunstig rente og blir ettetgitt ved uførhe.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #3 Skrevet 22. april 2012 Ville ikke ha betalt ut studielånet, det er gunstig rente og blir ettetgitt ved uførhe. Ikke betale det ut? Han vil gjøre meg gjeldsfri ...Synes stadig jeg leser om folk her inne som har det forb.... studielånet hengende over hodet?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #4 Skrevet 22. april 2012 Om pappaen din vil gi deg 200.000,- for å lette gjeldsbyrden ville jeg mye heller brukt de pengene til bolig enn til å betale ned studielånet. Studielånet har gunstig rente, man får utsettelse ved sykdom, arbeidsledighet o.l. det blir ettergitt om du blir ufør og det er personlig så om du dør blir det slettet istedenfor at mann og barn må innfri det (som de hadde måttet med boliglån). Hva dere får i lån kommer an på hva dere tjener og hvor stor egenkapital og sikkerhet dere har, så det er vanskelig å svare på uten å vite hva noen av dere tjener.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #5 Skrevet 22. april 2012 Sambo har ca 420 000 i året, og jeg vil ligge på rundt 300 000 da jeg ikke kommer til å jobbe 100%.. Jeg har spurt han om å ikke få bruke de pengene til egenkapital, men fikk beskjed om at han ville heller gjøre meg gjeldsfri.. Det er snakk om 120tusen i studielån.
MrsMilla Skrevet 22. april 2012 #6 Skrevet 22. april 2012 Ville ikke ha betalt ut studielånet, det er gunstig rente og blir ettetgitt ved uførhe. Ikke betale det ut? Han vil gjøre meg gjeldsfri ...Synes stadig jeg leser om folk her inne som har det forb.... studielånet hengende over hodet? Ta huslånet, billånet etc først. studielånet sist.
Mamma til to søte sjarmtroll Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 En ting er hva dere kan låne ut i fra inntekt, en annen ting er hvor mye dere kan stille med i egenkapital. Om en av dere er under 34 år må dere ha 15 % i egenkapital, eventuelt tilleggssikkerhet for det som mangler i f.eks din fars bolig. Er dere over 34 år, kreves det 25 % egenkapital. I og med at du ikke er komt i arbeid enda, kan det være at en del banker kommer til å si at dere må vente til du har komt i arbeid, for å få inntekten bekreftet. Om jeg går ut i fra den inntekten du har opplyst kan dere ut fra mange bankers policy låne 3 ganger deres inntekt ( går ut i fra at dere ikke har gjeld. Om dere har det må det trekkes fra) , altså 2.160.000. Det er mulig å ta avvik fra denne policyen, om dere f.eks har god rentesensitivitet ( tåler renteøkninger godt over 5 %), god sikkerhet og også har vist ovenfor banken at dere har god likviditet, evne til å spare, samt betjeningsevne og betjeningsvilje. Dette er også veldig viktig. Alle banker skårer sine kunder, feks om de har overtrekk på kontoer, ubetalte terminer på lån, purringer på kredittkort. Dette er meget gode signal på om kundene har betjeningsevne og vilje, og skårer kunden godt her kan det forsvare avvik fra policy. Lykke til med huskjøp:)
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 Studielånet er jo det gunstigste lånet man kan ha. Så lenge det ikke er utrolig høyt så er det ingen grunn til å betale ned på det..
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Hvis min far ville slettet min studiegjeld hadde jeg takket ja med en gang Det er jo gunstig for deg, du slipper den irriterende betalingen hver 3 mnd og hvis det skulle bli slutt mellom deg og din samboer så er det en utgift mindre å tenke på. Når det er sagt så ER et studielån billig, så har du billån hadde jeg nok heller valgt å fjerne det. Skal dere kjøpe hus ville jeg valgt å spare dem som egenkapital til nytt hus. Det kan jo hende din far ønsker å gi deg denne gaven, og ikke dere? Veldig snilt er det jo.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #10 Skrevet 22. april 2012 Vi har tilsammen huslån på 2.7mill. Vi har ingen andre lån. Vi har inntekt på ca 62000 netto i mnd, jeg kunne nok strukket meg til 3 mill i lån, men ikke mer. Vi har 2 barn og 2 biler. Hus og hytte som skal driftes og vedlikeholdes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå