Major HotLips Houlihan Skrevet 22. april 2012 #1 Skrevet 22. april 2012 Hei! Er det her alle hageinteresserte og -ekspertene holder til? Jeg har en diger hage, egentlig bare en diger plen, som jeg nå har tenkt å stæsje litt opp og har noen spørsmål Når jeg skal bygge opp et bed, hva er best å ha i bunnen? Eller skal det bare være mold? Hva er best å bruke som hekk? Jeg har lyst å ha noen med blomster i, men vet ikke om det lar seg gjøre for jeg bor i Finnmark, fins det noen hardføre? Ellers om det er noen som har noen gode tips eller ideer? Takker og bukker
Gjest sug lut Skrevet 22. april 2012 #2 Skrevet 22. april 2012 Spørs hvor systematisk du er - jeg har bare gravd hull i plenen (stikkspade-arbeid er dessuten tilfredsstillende), løfta ut grass-firkantene og lagt dem som skråkant rundt bedet, gravd til ønska dybde (eller hos meg til grunnfjellet, som ikke var særlig langt under) og fylt i hagejord. Det har funka helt fint. Hekk: Finnmark er herdighetssone 8, altså H8 er merkinga på det som kan vokse hos deg. Denne siden sier endel om hekkplanter som både blomstrer og tåler klimaet ditt - kanskje det er noe som frister? Jeg ville jo alltid valgt syrin, men det kan jo hende du har annen smak http://www.solhagen.no/Hekkplanter.html
Major HotLips Houlihan Skrevet 22. april 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. april 2012 Syrin er jo nydelig! Tusen takk
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Om man er litt pettimeter, som meg, så bruk tråd å grave etter så bedet blir rett. Hvis ikke kan du får et bed som bukter seg som en slange bortetter er du av pytt skitt-typen så graver du på frihånd Syrin er fint ja, vet Luten om den kan spre seg selv? eller vil den være samla i "en busk"?
Major HotLips Houlihan Skrevet 23. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. april 2012 Lurt tips! I følge samboer så er jeg en kontrollfrak og litt petimeter jeg også, så det skal jeg huske på. Men det første bedet jeg skal lage blir rundt med et tre i midten, har du noen tips på det?
Rosepus™ Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 Lurt tips! I følge samboer så er jeg en kontrollfrak og litt petimeter jeg også, så det skal jeg huske på. Men det første bedet jeg skal lage blir rundt med et tre i midten, har du noen tips på det? Knyt tråd rundt treet og en tråd i den tråden, gå rundt treet og merk av i bakken med en pinne festet i tråden hele veien rundt. *er så enkelt i hodet mit, men ikke like enkelt å forklare skriftlig*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå