Gå til innhold

Dagbladet har så mange skrivefeil....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stadig når jeg leser avisen så oppdager jeg rett og slett rettskrivingsfeil. Er ikke det ganske dårlig av journalister i en slik stor avis?

Eks i går fra en artikkel: veninne.....alle vet at det staves venninne....

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet (endret)

Det er nå én ting, og noe som kan tas av stavekontrollen om de gadd bruke den. Verre er at journalister i alle nettavisene tydeligvis gladelig og ukritisk setter navnet sitt på noe som er kjørt gjennom google translate og ikke bearbeidet i det hele tatt, ref følgende: "Ifølge Boston Globe skal Romney ha plassert sin irske setter, Seamus, i en kasse som han festet til toppen av bilen for en 12-timers kjøretur fra Boston til Ontario. På et tidspunkt fikk Seamus diaré, som krevde Romney å trekke over til siden av veien og vaske frontruten, skriver CBS."

Det er jo ingen yrkesstolthet å spore, det er vel bare ønsket om å være *noe* i media som driver folk.

Endret av sug lut
Skrevet

Jeg leste følgende i en artikkel i dag: "- Vi rykket bevæpnet ut og pågrep mannen. Ingen kom fysisk til stede,..." Det er på grensen til beundringsverdig godt gjort av politiet å kunne rykke ut og pågripe uten å være fysisk til stede! Alternativt er det elendig av journalisten å ikke bruke et sekund på å reflektere over om det hadde egnet seg bedre med "fysisk til skade" i denne sammenhengen.

Skrevet

Jeg synes den beste/verste var når jeg så en artikkel på førstesiden av Dagbladet (eller VG) på nett der det stod at en eller annen var knivdrept. Og i underoverskriften stod det: Kan være alvorlig. Tja, vil vel si at det er ganske alvorlig når noen er knivdrept? :P

Skrevet

Viss dere går inn på seher sin side, så skal dere jammen få se skrivefeil i hver eneste artikkel. DET er utrolig det.

Jeg ble så irritert en gang at jeg sendte mail til de og sa at dette var noe de burde gjøre noe med. Men ingen bedring altså...

Nå er ikke jeg noe perfekt i rettskriving selv, men ..

Skrevet

Nr...5. DU har jo selv en skrivefeil...hehe...det heter "HVIS dere går inn på seher...." Ikke viss....

Skrevet

Nr...5. DU har jo selv en skrivefeil...hehe...det heter "HVIS dere går inn på seher...." Ikke viss....

Nei, begge varianter er godkjent på bokmål.

Skrevet

Det er irriterende, liker heller ikke tastefeiler. Virker så uproft.

Ser det ofte i aviser rundt omkring på nett, ikke bare Dagbladet.

Skrevet

Link?

Aldri hørt om...

Skrevet

Link?

Aldri hørt om...

hvis eller viss?

Konjunksjonene hvis og viss kan nå brukes om hverandre (i betydningen «dersom»):

• Hvis/viss du er sulten, bør du spise.
  • Hvis/viss du ikke spiser, dør du til slutt.
  • Hvis/viss jeg må operere armen, kan jeg ikke spille håndball.

Det vil sannsynligvis ta litt tid før man venner seg til å se formen viss i denne sammenheng. Legg merke til bruken av komma (mer om kommaregler).

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=reply_post&f=5206&t=143929958&qpid=144175840

Gjest sug lut
Skrevet

Dagens fra VG: «battle of the expert's». Gratulerer, dere strøk akkurat i engelsk.

Skrevet

Leste en artikkel på vg-nett for en stund siden, og har ikke klart å glemme følgende setning:

"Vi leter etter en man i svart skinnjakke og mørkt glattbarbert hår som kan anses som farlig"

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Men gjemme meg for det farlige mørke glattbarberte håret skal jeg i alle fall!

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Leste en artikkel på vg-nett for en stund siden, og har ikke klart å glemme følgende setning:

"Vi leter etter en man i svart skinnjakke og mørkt glattbarbert hår som kan anses som farlig"

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Men gjemme meg for det farlige mørke glattbarberte håret skal jeg i alle fall!

Og i tillegg en "man"? Så vidt meg bekjent, så er en "man" sånt "hår" som hester og hestelignende dyr har på nakken.

Enig med deg - det glattbarberte mørke håret hørtes utrolig skummelt ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...