Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 Aner ikke hvordan det skrives, men jeg mener dette tegnet ;
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 Semikolon brukes på to måter på norsk: Den ene er for å skille mellom to helsetninger, den andre er for å skille mellom ting som ramses opp i en liste, der bruk av vanlig komma vil være forvirrende.
Katzenjammer ☆ Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 OK, takk for svar. Kan du gi meg et eksempel? HI
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Eksempel: Han sa ingenting om den saken i dag; han mente vel det var best å tie. De som kom på besøk var: søsteren min, Janne; Hege; broren hennes, Thomas; kjæresten hans, Nils; og Olav
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 Tips: Denne nettsiden er super for sånne ting: http://korrekturavdelingen.no/
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Eksempel: Han sa ingenting om den saken i dag; han mente vel det var best å tie. De som kom på besøk var: søsteren min, Janne; Hege; broren hennes, Thomas; kjæresten hans, Nils; og Olav Den første har du forstått, men ikke helt den siste regelen.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #7 Skrevet 22. april 2012 Nr 4, den siste er er helt FEIL bruk av semikolon...
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. april 2012 #8 Skrevet 22. april 2012 (endret) Man bruker vel semikolon ved oppramsing og når man kommer med en forklarende setning (se nr fires første eksempel). Eller noe sånt ;-) I går kjøpte jeg; løk, melk, poteter og rømme. En ting vet jeg; etter semikolon er det ikke stor bokstav (i motsetning til kolon). Bare et forslag altså, har glemt disse reglene...fyyy... Endret 22. april 2012 av UndrendeUllteppe
aanonym Skrevet 22. april 2012 #9 Skrevet 22. april 2012 Semikolon brukes i to tilfeller: Semikolon mellom to hovedsetninger, der den andre utfyller eller på annen måte henger sammen med den første I går kjøpte han seg ny Ferrari; i dag døde han i en bilulykke. Semikolon mellom leddene i en oppramsing Følgende spillere stilte: Espen Bjorme, Miklagard Golfklubb; Mark Lykle, Losby Golfklubb; Perry Martinsson, Tyresö Golfklubb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå