Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #1 Skrevet 21. april 2012 I familien til mannen min inviteres hele familien når en har bursdag. Kusiner, fettere, tanter, onkler osv. Når det er foreldrene til mannen, søknene og nevøen og niesa vår gir vi så klart ordentlige gaver, men vi har ikke råd til å gi gave til de resterende 10 stk. Vi har dårlig råd og vi har nettopp kjøpt oss både leilighet og bil. Vi har også et barn. Nå er vi invitert i bursdag igjen etterpå. Vi må ta en 100 lapp fra spareboksen. Det er det vi har så har vi 100 kr frem til tirsdag. Kommer man med noe hjemmelaget eller bakt eller noe slikt blir rar stemning. Føler meg så utilpass og har aldri lyst til å gå i bursdagene når vi ikke har penger til noen ting
☆☆☆ Skrevet 21. april 2012 #2 Skrevet 21. april 2012 I svigerfamilien bli også alle invitert i bursdager, men vi gir da ikke bursdagsgaver til voksne mennesker (bortsett fra nærfamilien) utenom runde dager! Bak en kake og ta med som gave, så er problemet løst mener nå jeg....
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #3 Skrevet 21. april 2012 Til voksne mennesker er det helt greit å ta med en blomsterbukett. F.eks tulipaner til 49 kr for 10 stk.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #4 Skrevet 21. april 2012 Om de ikke liker hjemmelaget eller bakt får være deres problem. Bare lag noe. Gave er gave og det er tanken som teller. Blir de ikke fornøyd kan du bare si at da tar du den bare tilbake og så drar du derfra.. Greit at det blir dårlig stemning, men de eier da ikke folkeskikk om de ikke kan ta imot en gave, uansett form, farge og str og takke pent. Enkelt og greit
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #5 Skrevet 21. april 2012 En flaske vin til 100 kr, en blomsterbukett eller litt konfekt er helt fine gaver til voksne mennesker. Vi ber da ikke hverandre pga gavene, men for å samles og ha det hyggelig.
☆☆☆ Skrevet 21. april 2012 #6 Skrevet 21. april 2012 Sist vi var i bursdag til en voksen (mannens kusine) fikk hun forresten en pose nidar påskegodt. Den var ikke innpakket og det fulgte ikke med kort...
Himmel og hav Skrevet 21. april 2012 #7 Skrevet 21. april 2012 Da begynner du å lage noe eksklusivt og smått, men som er skikkelig billig. Det krever bare litt planlegging, så du kan begynne denne sommeren er. Så urter ( estragon, timian, rosmarin, oregano) som du høster når de er på sitt beste og så kan du enten tørke dem og bruke dem til krydder(blandinger) blande dem i smør til nydelge urtesmør eller ha dem på flaske med olje og lage urteoljer. Hold øynene oppe for fine flasker og små glass gjennom året, f. eks loppemarkeder. Du kan også lage sammenplantinger av ulike urter om du vet at det er noen bursdager på gang i juli/ august. Gjerne i en kasse laget av gamle planker, rekved el. Du kan plukke bær og legge dem ned med sprit og sukker, og lage deilige likører. Om høsten kan du plukke og tørke sopp og legge på pene glass. Alt dette er sånt som koster en del om du skal kjøpe det ferdig, men omtrent ingenting om du lager det selv. Her er mitt favorittsmør, som selv "jeg liker egentlig ikke hjemmelagde gaver"-svigerinnen min jubler over å få: 1 beger seterrømme 2 fedd hvitløk litt salt en kvist estragon. Pisk kald rømme til smør, skyll og vask smøret, salt det, bland i revet hvitløk og grovhakkede estragonblader. Putt hele greia i et lite glass eller en bolle, krus el. Om du ikke skal regne prisen på glasset, så kommer hele greia på snaue 25 kroner.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #9 Skrevet 21. april 2012 Det er ikke nødvendig å komme med dyre gaver, men ikke å gi noe er sært. Det er tross alt dere selv som har valgt å bruke pengene på bolig og bil. Hvis dere har OK inntekt synes jeg ikke det er noen god undskyldning. Fødselsdager blir det uansett snart fler av. Fra ungene er 4-5 blir det gjerne ca 15 vennebursdager i året på hvert barn.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #10 Skrevet 21. april 2012 Trenger ikke kjøpe dyr gave til en 14-åring heller, hva med en lipgloss og en neglelakk fra HM? Men bursdagsgaver bør dere jo ha inn i budsjettet deres da, det blir veldig mange bursdager etterhvert og det er faktisk en betydelig del av budsjettet. Vi har fire barn og alle sammen er i sikkert 10-15 bursdager hos venner i året, i tillegg har vi stor familie (jeg har fire søsken og mannen har to), det blir mange gaver på et år. Hvor dyrt hus og bil dere har er jo deres valg, men storfamilien er viktig synes jeg, og man bør ikke ha mer gjeld enn at man har råd til en liten oppmerksomhet når noen fyller år og samler hele storfamilien for samvær og hygge.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #11 Skrevet 21. april 2012 Altså, vi kommer jo til å sette bursdager inn i budsjettet når barnet blir eldre, men akkurat nå er ikke det mulig siden jeg nettopp har fått meg jobb (vikariat ett år foreløpig). Leilighet og bil kjøpte vi fordi det var nødvendig. Vi leide før, men det var mugg og fukt der og da nekter vi å bo der med barn og når min mor stilte opp som kausjonist kjøpte vi leilighet istedet for å leie. Bil har vi kjøpt nå fordi bilen vi hadde var ødelagt og det er nødvendig med bil for oss
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #12 Skrevet 21. april 2012 Hvis det er snakk om folk som er litt lenger ute i slekta synes jeg det må være greit å ta med en fin potteplante(ala orkide til 99 fra plantasjen) eller en blomsterbukett som ikke koster så mye. Jeg har også et tips som jeg har hatt god bruk for flere ganger. I blant kommer du over ting som er på "supersalg". Kjøp da inn ting som kan være fine gaver til store og små. Til barn i forskjellige aldere og voksne som "har alt". Med andre ord... når jeg har penger til det pleier jeg å kjøpe inn ting som er på billigsalg og legger de i et skap der jeg samler disse potensielle gavene. For tiden har jeg for eksempel stående bodylotion, badesalt, badeskum, håndklær, t-lysestaker, stearinlys og servietter som matcher og diverse annet småplukk. Dette er helt greie gaver til folk som en ikke har det nærmeste forholdet til liksom. Gaver til barn jeg har hatt liggende er puslespill, dukke, ullbodyer og bøker kjøpt på mamut salg. Flere av tingene har kostet under 50 kroner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå