Gå til innhold

Hva har jeg rett på?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er 21 år og har nettopp funnet ut at jeg er gravid :) Jeg har en samboer som er i full jobb, men jeg har ikke vært i arbeid de siste månedene. Til høsten skal jeg begynne på høgskolen og lurer på hva jeg rett og slett har rett på økonomisk sett.

Jeg har termin i desember.

Har jeg rett på noe fra lånekassen, nav osv? Forstår ikke helt alt jeg leser på nettet, og er mye forskjellig som kommer opp..

 

Tusen takk for all hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnetrygd 970,- og fødselsstipend fra lånekassen-sum finner du nok på lånekassen sine sider-det er vel det samme som en får i mnd ordinært derifra vil jeg tro. Engangsstønad ca 35000,-

Skrevet

Kopiert fra Lånekassen sine sider

"Du må ha vært i utdanning og hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen. Du trenger ikke å ha mottatt støtte. Vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel. Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks månedene."

 

Hvis du begynner på skole i august og ikke går på skole nå så får du ikke fødselsstipend

 

Skrevet

Hvis du hiver deg rundt og klarer å finne en jobb, kan du rekke å jobbe 6 av siste 10 mnd før fødsel, og da har du rett på fødselspenger. Tror dagpenger også gir rett til fødselspenger, vet ikke om du får det nå?

Hva som "lønner seg" ift å heller være student vet jeg ikke.

Er ikke oppdatert på reglene om hvordan far opparbeider seg rett til permisjon, tror det er noe med at begge to ikke kan være hjemme samtidig.

Anbefaler deg å ringe eller sende mail til både nav og lånekassen og spørre - lykke til!

Skrevet

Hva lever du av nå da, har du dagpenger? Om du har dagpenger tror jeg nesten jeg ville droppet studiene til høsten og heller prøvd å få en jobb, om du ikke får noe særlig jobb har du uansett dagpengene og de gjelder som grunnlag for foreldrepenger.

 

Ellers må du hive deg rundt og melde deg på et studie, opp til en eksamen e.l. nå så du har studert lenge nok før fødselen til å ha krav på fødselstipend fra lånekassen.

 

Fra nav har du krav på barnetrygd og engangsstønad om du ikke jobber eller har dagpenger så du har krav på foreldrepenger i permisjonen.

Skrevet

Går på sosialtstøtte, så null dagpenger her i gården. Har søkt meg opp som sykepleier til høsten, men studiet begynner ikke før i august. Jeg får bite tenna sammen og eventuelt utsette studiene og jobbe i høst istedenfor. Har fått ekstrajobb frem til august som jeg skal begynne med nå om noen dager... Får se om jeg kan fortsette med den og prøve å få fulltid etterhvert. :)

 

Tusen takk for alle svar ihvertfall! :)

Skrevet

Så bra at du har en jobb en periode fremover, da kan du berge deg godt.

 

Om du ikke får mer jobb etter august har du kanskje krav på dagpenger når sommerjobben er over? Da vil både sommerjobben og dagpengene til sammen lage grunnlag for foreldrepenger også kan du begynne studere til neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...