Gå til innhold

Hvorfor er mange så fanatiske mot sukker?


Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliggift_

Jeg lurer på, L-83, er du den samme anonyme som for en tid siden skrev at hun sendte med egen mat med barna i bursdag så de skulle slippe å spise pølser og annen usunn mat der? Bare lurer altså, siden du sier at dine barn ikke bruker raffinert sukker... Og forresten, hvis yoghurt inneholder frukt, så inneholder det også sukker :) FYI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sukker i små mengder av og til er ikke gift for kroppen, vis meg den forskningen som bekrefter det?

 

Og hvem er det som blir lykkelig av å leve sånn, man må da kunne unne seg noe? En youghurt av og til eller litt godis har da aldri tatt livet av noen. Tror ikke det er bra å være fanatisk hverken den ene eller andre veien, måtehold og en sunn livsstil er ikke stevia og lavkarbo - det er alt med måte.

 

Har man allergier eller sykdommer som gjør at man må kutte ut enkelte matvarer så er jo det en ting, men å systematisk kutte ut eller nekte barna våre visse matvarer blir for meg veldig dumt. Hva tror du skjer den dagen barnet kan bestemme selv, er i bursdag eller er med noen hjem fra skolen? Joda, da spiser de det alle andre spiser, skal du henge etter å nekte dem da også?

 

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? :D

 

Selvfølgelig ikke! Men når man ikke er vant til sukkersmaken smaker all mat mer! Og en trenger da følgelig ikke sukker som tilsetning. Skulle en allikevel ha behov for søt tilsetning til maten er for eksempel lakanto eller Erythol gode alternativer. Eller stevia som nevnt over.

 

Du sier du ikke vil gi kreftfremkallende stoffer - visste du at kreftceller næres av nettopp - SUKKER!

 

Hvorda skal du fjerne fruktSUKKER fra frukt, juice, yoghurt og lignende? Eller dere spiser kanskje aldri frukt dere da? Sukker er også en plante forresten :D

 

Guri land og rike da! Yoghurt med sukker spiser vi ikke. Barna spiser frukt, men ikke i ubegrensede mengder, og tilbyr gjerne bær fremfor frukt. Greit nok at fruktose også er sukker, men kjære vene, det er da faktisk en forskjell på sukker uten næring og næringsrik frukt! Eksempelvis kan du spise 7 epler for å nå samme karbohydratinntak som 100 g smågodt.

 

Let's agree to disagree. Alle må få gjøre sine egne valg, jeg gjør mine. Men jeg synes det er synd hvis folk ikke forstår risikoen ved å bruke mye sukker i kostholdet, men når det er sagt er det jo fortsatt veldig mange som røyker for eksempel, uansett hvor helseskadelig vi vet det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Det er ingen her som har snakket om å bruke MYE sukker. Men du skriver at ALL sukker er gift for kroppen, kreftfremkallende osv uten å linke til forskning som beviser det. Det jeg tror at HI ville frem til, er å si at fanatisme ikke fører noe godt med seg. Overdreven fokus på at all mat må inneholde null sukker er ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på, L-83, er du den samme anonyme som for en tid siden skrev at hun sendte med egen mat med barna i bursdag så de skulle slippe å spise pølser og annen usunn mat der? Bare lurer altså, siden du sier at dine barn ikke bruker raffinert sukker... Og forresten, hvis yoghurt inneholder frukt, så inneholder det også sukker :) FYI.

 

Hehe, nei, det var nok ikke meg gitt! Selv om jeg fronter saken min veldig hardt nå, håper jeg at barna mine skal kunne dra i bursdager o.l. til andre og sette pris på det de får servert der uavhengig av hva det er. I min omgangskrets er det forøvrig et stort fokus på sunne matvaner, men jeg forstår jo at venner fra barnehage og sånt kan ha andre vaner. Jeg skal ikke være en hysterisk mamma, men jeg er av den oppfatning at man foretrekker det en er vant til.

 

Som nevnt server jeg barna frukt og bær. De får gresk yoghurt med frukt/bær på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, alle må få ha sin mening :)

 

Men tror ofte foreldre blir litt høye på sin egen overbevisning og ikke ser hva de gjør mot barna sine ved å utøve dem. Som f,eks hun som sender med barnet sitt egen mat i bursdag eller nekter barnet å få godte pose på juletrefest mens alle andre får. Det er for meg skikkelig stygt og jeg mener at folk må lære seg å moderere meningene sine, barn må få være barn og ingen tar skade av å kose seg litt iblant.

 

Og etter å ha vært mamma i ni år og jobbet i bhg i mange år har jeg sett nok til å vite at barn vil ha det alle andre har selvom de er vant med noe annet hjemme. Det er en stor sorg for disse barna å ikke få det samme som andre, det synes jeg er leit.

Endret av EnBlå&ToRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som har snakket om å bruke MYE sukker. Men du skriver at ALL sukker er gift for kroppen, kreftfremkallende osv uten å linke til forskning som beviser det. Det jeg tror at HI ville frem til, er å si at fanatisme ikke fører noe godt med seg. Overdreven fokus på at all mat må inneholde null sukker er ikke sunt.

 

Jeg skrev heller ikke at sukker er kreftfremkallende, men at om en først har kreftceller i kroppen tar de næring til vekst og spredning fra sukker.

 

Jeg har heller ikke kritisert noen for bruk av for mye sukker. Jeg bruker ingenting, noen bruker noe, noen bruker veldig mye. Det jeg sa var at jeg synes det er synd at de som bruker veldig mye ikke forstår risikoen ved det. Som sagt, en velger for seg selv og sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig, alle må få ha sin mening :)

 

Men tror ofte foreldre blir litt høye på sin egen overbevisning og ikke ser hva de gjør mot barna sine ved å utøve dem. Som f,eks hun som sender med barnet sitt egen mat i bursdag eller nekter barnet å få godte pose på juletrefest mens alle andre får. Det er for meg skikkelig stygt og jeg mener at folk må lære seg å moderere meningene sine, barn må få være barn og ingen tar skade av å kose seg litt iblant.

 

Absolutt! Selvfølgelig skal barna få kose seg! Og jeg koser meg da veldig ofte selv! Men hvorfor blir det satt et likhetstegn mellom det å kose seg og usunn mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Fordi det ikke er like spennende å få gulrotsaft og fruktsalat HVER gang man skal kose seg, mens andre får kake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er like spennende å få gulrotsaft og fruktsalat HVER gang man skal kose seg, mens andre får kake?

 

Synes du. Og sikkert mange andre. Jeg er uenig :) Og sånn forøvrig serverer vi både kake og annet godt innimellom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God mat er kos det, det er sånn vi mennesker er laget. Vi koser oss når vi kan spise noe som er ordentlig godt. Og det er en vane og en tradisjon jeg med glede fører videre til mine barn. Men jeg vet at helse fanatister skal ha det til at man må da kunne kose seg uten å putte noe i munnen og da er jo sukkeholdige ting ekstra fy fy!

 

Mat laget med sukker er godt og det er ikke til å komme fra. Stevia og andre erstattninger er ikke like godt, de har ofte en bismak og maten smaker rart når man tilbreder det med det. Sier ikke at all kos må være usunn mat, men her i Norge er jo mye også knyttet opp mot tradisjoner og tradisjonell mat, mat som ble til lenge før noen viste om sukker erstattniger og som ikke blir det samme hvis det tilbredes på en annen måte.

 

Jeg lever en gang jeg, å ikke søren om jeg gidder å leve det halvveis ved å nekte meg selv ting. Men selvfølgelig må man vise måtehold og man må ha en aktiv livsstil, ellers kan det bli et helseproblem. Det har jeg ingen problemer med å se.

Endret av EnBlå&ToRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? biggrin.png

 

Hun skreiv jo ikke at hun bruker lettprodukter. Trenger vel ikke gå løs på den ene som har anna mening om det enn de fleste i denne tråden.

Jeg selv har kutta ut sukkeret. Men når jeg er på besøk eller ute, så tar jeg den kakebiten uten å klage at jeg spiser jo ikke sukker. Det går helt fint.

Angåendes dette med at det ikke finnes noe som er bedre enn for eksempel yogurt med sukker, jeg bruker da yogurt naturell eller gresk yogurt med bær. For min sin del trenger det ikke å smake søtt for å være godt! Det samme er med ungene - det er jo du selv som lærer ungen din at søte ting er gode. Får dem smake på alt det søte, så skal jo dem selvfølgelig forlange de søte produktene.

Jeg kan lage vafler uten sukker. Og JEG SYNES IKKE dei smaker dårligere på grunn av det.

Og det finnes faktisk bjørkesøtt som ikke er farlig.

Gidder ikke å gå dypere inn i dette her, men det er gale å rake ned påd ei som synes at det går helt fint å leve uten sukker i hverdagen.

Bare etter jeg kuttet ut sukkeret ble jeg bevisst på det hvor mye sukker er det i alt som kommer hjem fra butikken! Og nå mener jeg ikke fruktsukkeret, men halvfabrikatene og kjeks, frokostblanding, yogurt. Når jeg spiser havrefras av og til, så kjenner jeg veldig godt sukkeret fordi jeg ikke ar vant med det i hverdagen lengre.

 

Og sukker gjør jo ikke noe anna for kroppen vår enn at blodsukkeret stiger til enorme høyder for å så falle enda lavere enn det var før man spiset de søte tinga. Dermed får man lyst på mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi sukker er gift for kroppen! Hvorfor spise det når det finnes så mange bedre alternativer?

 

Som kreftfremkallende aspartam og andre fine ting? biggrin.png

 

Selvfølgelig ikke! Men når man ikke er vant til sukkersmaken smaker all mat mer! Og en trenger da følgelig ikke sukker som tilsetning. Skulle en allikevel ha behov for søt tilsetning til maten er for eksempel lakanto eller Erythol gode alternativer. Eller stevia som nevnt over.

 

Du sier du ikke vil gi kreftfremkallende stoffer - visste du at kreftceller næres av nettopp - SUKKER!

 

Hvorda skal du fjerne fruktSUKKER fra frukt, juice, yoghurt og lignende? Eller dere spiser kanskje aldri frukt dere da? Sukker er også en plante forresten biggrin.png

 

Yogurt har ikke noe fruktsukker i seg, men tilsatt sukker. Noen frukter har mere fruktsukker, andre mindre. Og det er ikke det verste som er i frukt. Men det blir litt tullete å si at man aldri spiser frukt. Man trenger jo ikke å spise frukt fra morgen til kveld! I bhg når vi har fruktmåltider, så tar ungene noen biter. Dei spiser ikke mange bananer hver for eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til og med fagfolk innen ernæring sier at de som er overvektige og slanker seg, kommer fortest og mest skånsomt i mål ved å skeie ut en gang i uka, mot å ha totalforbud mot alt godt. Så det kan ikke være så farlig en gang i blant.

 

Og apropos aspartam: jeg sa ikke at hun andre innleggeren brukte det, men svært mange på dette forumet er sukkerfanatikere og drikker cola light, fun light og annen skit i den overbevisning at det er sååå mye sunnere. Les på innpakningen, jenter, og google hva det er for noe dere putter i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting lurer jeg på.

 

At muslimer ikke spiser svin er helt greit.

At noen velger bort e-stoffer anses som fornuftig.

At noen velger bort melkeprodukter er også helt greit.

At noen velger vegetarkost er også greit, tilogmed sunt.

 

Men hvis jeg velger bort sukker er jeg hysterisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting lurer jeg på.

 

At muslimer ikke spiser svin er helt greit.

At noen velger bort e-stoffer anses som fornuftig.

At noen velger bort melkeprodukter er også helt greit.

At noen velger vegetarkost er også greit, tilogmed sunt.

 

Men hvis jeg velger bort sukker er jeg hysterisk?

 

Muslimer spiser ikke svin på grunn av religion. E-stoffer velges bort fordi de ofte er kreftFREMKALLENDE, kunstige stoffer. Melkeprodukter velges bort grunnet allergi. Vegetarkost velges for å skåne dyrene. Når ALL sukker kuttes ut fordi "man ikke bør forbinde kos med usunn mat", uten helsemessig, religios eller annen bakgrunn, blir det FOR MEG litt hysterisk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...