Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #1 Skrevet 20. april 2012 Jeg lurer på hvor mange navn barna deres har inkludert etternavn. Har de både mors og fars etternavn? og om barnet har bare mors/fars etternavn, hvorfor? å dere som har flere fornavn/mellomnavn, bruker dere alle navnene(fornavn/mellomnavn) i daglitale med barna? Jeg så på godkveldnorge.no at Carola vurderer å gi barnet sitt 5 navn. er ikke dette i det meste laget? Er det greit å gi barna sine en haug av navn så lenge det er oppkallese av besteforeldre/oldeforelde/tippoldeforeldre osv Her har jenta bare to navn, etternavnet er etter far, siden vi ikke er gift og jeg kan tenke meg bryllup en dag så syntes vi det var best, i og med at jeg kommer til å bytte ut etternavnet mitt den dagen det skjer, da slipper lillemor å bytte etternavn også. Vi har etternavn som ikke passer sammen. Om vi hadde hatt det tror jeg ho ville ha fått begge sine etternavn.
Gjest peacock Skrevet 20. april 2012 #2 Skrevet 20. april 2012 (endret) Vi har gitt sønnen vår to fornavn etter besteforeldre, siden dette er tradisjon på samboers side. Vi bruker bare ene navnet da. Ellers har han fått et mellomnavn fra meg og etternavn fra samboer - de navnene vi har tenkt å ha når vi blir gift :-) Endret 20. april 2012 av peacock
SAE + MAE <3 Skrevet 20. april 2012 #3 Skrevet 20. april 2012 Her har lillemann to fornavn, oppkallt etter en på min side og en på min mann side (også elsker vi begge navnene) og far sitt etternavn. Da vi giftet oss tok jeg også hans navn, har beholdt mitt "på papiret" da det er et gammelt og litt uvanlig navn, men bruker det ikke. Hvis sønnen vår har lyst til det når han blir større, kan han jo ta det navnet også hvis han vil. Jeg er glad i "de gamle tradisjonene" så syns det å ta mannens navn når man gifter seg, og at barna tar fars navn er en fin tradisjon :-) Familienavn
Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #4 Skrevet 20. april 2012 Mine fire barn har ett fornavn hver, jeg har selv to fornavn og har aldri noen gang brukt mellomnavnet mitt. Jeg giftet meg med mannen før vi fikk barn, etternavnene våre går overhodet ikke sammen, begge er lange og med mange konsonanter. Vi valgte derfor mannens etternavn begge to. Barna våre har da altså ett fornavn og ett etternavn. Vokste opp med en venninne som hadde fire navn, to fornavn og to etternavn, hun syntes alltid det var så mye. Hennes barn har et fornavn og ett etternavn.
magpie Skrevet 20. april 2012 #5 Skrevet 20. april 2012 vårres har to fornavn og ett etternavn. Vi bruker kun det første navnet. Jeg ønsket at han skulle få et "mellomnavn" (som det ikje var meningen å bruke i daglitale) slik at han kunne også ha noe finsk i navnet sitt uten å skape masse trøbbel for han. Vi valgte norsk fornavn og samboeren sitt etternavn i og med at vi bor i Norge Jeg er altså finsk selv
Anonym bruker Skrevet 20. april 2012 #6 Skrevet 20. april 2012 Hvorfor har man flere fornavn på barna når man ikke bruker dem?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. april 2012 #7 Skrevet 20. april 2012 Hun har ett fornavn og ett etternavn (mitt etternavn)
Gjest Kira med en av hver Skrevet 20. april 2012 #8 Skrevet 20. april 2012 Datteren vår har to fornavn og et etternavn. Vi bruker begge navnene hennes. Sønnen vår har et fornavn og et etternavn. Begge har fars etternavn, og jeg tok også det da vi giftet oss. Har beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn
Vogndilla Skrevet 20. april 2012 #9 Skrevet 20. april 2012 Nr1 har et fornavn to etternavn. Nr2 har to fornavn og to etternavn, det får nr3 også.
Gjest peacock Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Hvorfor har man flere fornavn på barna når man ikke bruker dem? For os var det tradisjon, samtidig som jeg gjerne ville bruke navnet til morfaren min. Dette navnet er ikke så vanlig i Norge (er fra Danmark) og pappaen ville ikke ha det som fornavn, så derfor ble det mellomnavn og ikke kallenavn :-)
Ioren Skrevet 20. april 2012 #11 Skrevet 20. april 2012 Min har et fornavn, mitt mellomnavn og fars etternavn.
lille sprelle Skrevet 20. april 2012 #12 Skrevet 20. april 2012 Ett fornavn og ett etternavn. Enkelt og greit!
☆☆☆ Skrevet 20. april 2012 #13 Skrevet 20. april 2012 Ett fornavn og ett etternavn. Ser ikke poenget med flere.
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 20. april 2012 #14 Skrevet 20. april 2012 (endret) Mine barn har ett fornavn og ett etternavn. (Jeg og pappaen har samme etternavn så det var litt selvsagt). Pappaen har dobbeltnavn og har lagt ned veto mot at barna hans skal ha det. Han synes det er bare prakk og upraktisk (selv om alle bruker alltid begge navnene hans, også han selv, og de klinger veldig godt sammen). Selv har jeg to etternavn (har alltid hatt det) og synes egentlig det er ett for mye og bruker mellomnavnet bare i formelle sammenhenger og når jeg signerer på ting. Endret 20. april 2012 av tilda med to små <3
Gjest Hercule Poirot Skrevet 20. april 2012 #15 Skrevet 20. april 2012 Iflg. norsk navnelovgivning er det ikke tillatt med mer enn ett etternavn i Norge. Derfor antar jeg at alle dere so snakker om x fornavn og to etternavn i realiteten snakker om fornavn, mellomnavn og etternavn. Den eneste muligheten man i Norge har for å ha to etternavn, er ved å bruke "bindestreksnavn", f.eks Berg-Olsen, og navnet alfabetiseres på B. Heter man derimot Berg Olsen, så er Berg et mellomnavn og Olsen etternavnet, og man alfabetiseres på O. Mine barn har ett fornavn og ett etternavn. Det holder i massevis. ;-)
magpie Skrevet 20. april 2012 #16 Skrevet 20. april 2012 Hvorfor har man flere fornavn på barna når man ikke bruker dem? Er kansje litt kulturforskjell fra land til land også. I Finland har de aller fleste to (for)navn, men det er kun ett av dem som brukes som fornavn.
Vicky 83 Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 Ett fornavn og ett etternavn. Mitt etternavn. Vi ville bare ha ett etternavn for å gjøre det enkelt. Da vi giftet oss ønsket min mann å ta mitt etternavn, og det passet meg godt for jeg ønsket ikke å ta hans etternavn;-) Dermed ble det naturlig å gi mitt etternavn til barnet vårt også.
Lille- MO Skrevet 21. april 2012 #18 Skrevet 21. april 2012 min har 1 fornavn, 1 mellomnavn(etter pappan sin) og mitt etternavn. valgte å ta med mellomnavnet til pappaen som var fra etiopia. tenkte det var enklest at han fikk ha det var starten av, da det sikkert er enklere å ta bort enn å få, dersom han ombestemmer seg.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #19 Skrevet 21. april 2012 Jenta mi har to fornavn, der vi bare bruker det ene. Det samme har jeg, og samtlige jeg har vokst opp sammen med. Det har også begge foreldrene mine, 3 av besteforeldrene mine, og sannsynligvis de fleste av oldeforeldrene mine osv..- lenger bak husker jeg ikke, og gidder ikke å leite opp i slektsboka akkurat nå. Det er i alle fall veldig vanlig her i området. (bor på vestlandet)
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #20 Skrevet 21. april 2012 Formelt har alle våre barn 2 fornavn og 1 etternavn. Bare det første, eller varianter av det første blir brukt til daglig. Da ungene gikk i barnehage hendte det at det var to med samme navn. Da ble andre fornavn også brukt. Begge navn er barnas fulle og hele fornavn. Alle barna våre har i tillegg kallenavn som brukes til daglig. Det kunne likevel ikke falle meg inn å endre navnene til kallenavnene selv om det er de som blir mest brukt i det daglige. Vi har valgt ett etternavn fordi det er likevel kun ett etternavn som er etternavn. Ellers ville det vært mellomnavn og det er selvfølgelig koselig å kunne telle sitt opphav etter navnene, men vi syns det var viktig at ungene fikk et familienavn å forholde seg til. Når de finner en partner kan de velge å legge til partnerens etternavn til sitt og så bli enige om etternavn til sine barn. Syns det høres grusomt vanskelig ut dersom Berg-Hansen gifter seg med Mo-Jensen. Hva skal deres barn hete? Jeg syns også det er mer trist at barna skal ha en rekke navn etter opphav, i stedet for at foreldrene kan enes om et familienavn, eller iallefall et etternavn til barnet sitt.
Anonym bruker Skrevet 21. april 2012 #21 Skrevet 21. april 2012 Begge har ett fornavn og ett etternavn. Holder vel det?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2012 #22 Skrevet 22. april 2012 Barna har ett fornavn og to etternavn. Jeg og barnefar var aldri gift, så da syns vi begge to at det var lurt at ungene hadde begge etternavnene. Og siden jeg har ett spesielt etternavn som ikke mange har, hadde vi lyst å få det litt vidre. Mine stebarn har to fornavn og to etternavn. De syns det er helt tullete at de har så mange navn, de bruker kun det korteste fornavnet og det korteste etternavnet. Deres halvsøster hadde også fire navn, men hun skiftet navn når hun blei 18år. Så nå har hun bare ett fornavn og ett etternavn. Broren hennes skal gjøre det sammen nå som han har rundet 18også.
Gjest Ziva Skrevet 22. april 2012 #23 Skrevet 22. april 2012 Ett fornavn og to etternavn (med bindestrek).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå