Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som ble 1 år 8. april. Han elsker plukk opp leken. For tiden kaster han alt av skive og tutekopp på golvet, virker ikke som han forstår ordet nei heller. Noen som vet om noe vi kan gjøre, eller er dette bare en fase som må gå over? Han begynner i barnehagen i mai, og hadde håpt at det var over til da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener. For utfra innlegget ser det ut som han liker "kaste på gulvet"-leken og ikke "plukk opp"-leken. Visst han liker at dere plukker det opp, foreslår jeg at dere prøver å la han ta opp det han kaster ned selv. Hjelp han ned på gulvet og strekk fram hånden og be han ta det opp. Visst han er en ivrig klatrer kan han klatre opp på stolen selv også.

Da blir det ikke like gøy å se dere plukke det opp for han lenger.

Skrevet

Ta vekk maten når den går på gulvet. Da er vel måltidet slutt.

Skrevet

Mente så klart kaste ned leken...Kan ikke avslutte måltidet pga det, for første bit går og på gulvet før den går i munnen...Burde vel egentlig ikke gitt han de bitene som går på gulvet, men gjør det, viss ikke hadde det vel gått ett helt brød før han fikk spist ei halv skive.,.

Skrevet

Hvis du ikke vil løfte ned ungen for hver gang og lære ham å plukke opp selv, ikke vil avslutte måltidet (10 min før dere prøver på nytt, du skal jo ikke sulte ham), og ikke vil ignorere alt som går på gulvet, og heller investere litt mer i brød:-) Da tror jeg ikke ungen lærer noe heller, så da får dere fortsette å plukke opp for ham......

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Min gjør også dette, og da avslutter vi måltidet. Har prøvd å både si nei når hun kaster det ned, og jeg har prøvd å ignorere det. Ser ikke ut som det utgjør store forskjellen for oss... Men hun venter som regel med å kaste ned maten (og det andre på bordet) til hun har spist litt og begynner å bli litt mett, så ser dilemmaet ditt om at han da ikke får i seg maten.

Du har ikke et sånt lite barnebord og en liten stol å sette han på til å spise brødskiver og slik, hvis han får til å sitte greit på en slik plass, sånn at han kan hente det selv når han kaster det ned? Kan han nå det og ikke plukker det opp, så vil jeg tro at han ikke er spesielt sulten. Med mindre han er undervektig så ville jeg da bare avsluttet måltidet og ventet til neste gang det var mat uansett, så kanskje han da er såpass sulten neste gang at han slutter med det der til slutt.

Skrevet

Jeg tror at det eneste barna lærer av dette er "når jeg kaster ned maten får jeg lov å gjøre noe annet." Det vil

etter hvert bare bli en måte si fra at man er ferdig ...

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3
Skrevet

Junior var også fæl på dette en periode. Helt til vi gjorde som noen foreslo over her, at han måtte plukke opp selv. Det var slitsomt, og frustrerende å løfte han ut av stolen hvert 10 sekund en periode, men plutselig en dag, etter 1-2 uker, så sluttet han også å kaste maten på gulvet.

Skrevet

Junior var også fæl på dette en periode. Helt til vi gjorde som noen foreslo over her, at han måtte plukke opp selv. Det var slitsomt, og frustrerende å løfte han ut av stolen hvert 10 sekund en periode, men plutselig en dag, etter 1-2 uker, så sluttet han også å kaste maten på gulvet.

Takk for svar:) Dette må vi prøve. Håper han da forstår at vi mener at det ikke er lov og kaste ned, at det ikke bare er en lek;) Han er ikke undervektig, men nederst på kurven. Egentlig lang og slank. Håper det ordner seg. Litt stressende med tanke på barnehagestart i mai om det fortsetter slik.

Skrevet

Lurer litt på hvorfor du mener at det er stress med tanke på barnehagestart? Jeg jobber selv i Barnehage, og dette er vi veldig vant til, så er ikke sånn at vi tenker at barnet ikke kan oppføre seg osv, bare for at de kaster mat på gulvet. Og vi lærer de også at det ikke er lov å kaste mat på gulvet. Min erfaring er at dette er noe som går over av seg selv :)

Jeg har 3 barn selv også, og de har gjort det samme. vi stresset ikke med det, og det gikk over av seg selv :)

Skrevet

Det går over. Rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...