Gå til innhold

Faglig skjønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal gi et eksempel på en situasjon i praksis hvor jeg har brukt faglig skjønn, men hva kan det være da? Vet ikke hvordan jeg forklarer faglig skjønn engang......Dette gjelder sykepleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal gi et eksempel på en situasjon i praksis hvor jeg har brukt faglig skjønn, men hva kan det være da? Vet ikke hvordan jeg forklarer faglig skjønn engang......Dette gjelder sykepleie.

 

Faglig skjønn bruker man når det ikke finnes en lov eller klare retningslinjer / regler for situasjonen eller hendelsen. Da benytter man seg at sine fagkunnskaper og vurderer selv hva man mener er best for pasienten eller klienten. Man bruker faglig skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasienten med hjertesvikt skulle bruke støttestrømper grunnet hovne ben. Men han hadde også mye væskende sår på disse bena,så det var vanskelig gjennomførbart. Du valgte derfor å bruke kompresjonsbandasjer opp til lårene med absorberende bandasje under som et alternativ til strømper. Og du brukte dermed faglig skjønn;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi meg et eksempel som kan være faglig skjønn på en lungeavdeling? Lungekreft.. Jeg hadde et eksempel forrige gang, men må komme med et nytt denne gangen. Da var det at en pasient ikke fikk hostet opp noe på et rom, og vi hadde stans et annet sted så vi fikk det ikke med oss. Siden jeg er student gikk jeg da inn i rommet og roet ned situasjonen siden den andre pasienten på det rommet var veldig redd, ropte og skrek i gangen at pasienten hostet, og var VELDIG hissig da jeg kom for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Her kommer nytt eksempel fra en lungeavdeling:-)

 

Pasient som er terminal som følge av lungekreft. Det er satt HLR-. Det er ordinert 1liter O2 på brillekateter,men pasienten er nå lite kontaktbar og er munnpuster(som de gjerne er i siste stadium) Du skjønner derfor at han har lite/ingen effekt av oskygenbehandlingen og O2-slangen er bare til irritasjon på neseslimhinnene. Du bruker derfor faglig skjønn og fjerner O2-behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men skal du virkelig utdanne deg til sykepleier når du tydligvis ikke skjønner oppgavene du får utgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unskyld meg, men skal du virkelig utdanne deg til sykepleier når du tydligvis ikke skjønner oppgavene du får utgitt.

 

Det er vel nettopp derfor man tar en utdannelse: For å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men skal du virkelig utdanne deg til sykepleier når du tydligvis ikke skjønner oppgavene du får utgitt.

 

Det er vel nettopp derfor man tar en utdannelse: For å lære.

 

"Vet ikke hvordan jeg forklarer faglig skjønn engang" ... I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men skal du virkelig utdanne deg til sykepleier når du tydligvis ikke skjønner oppgavene du får utgitt.

 

Det er vel nettopp derfor man tar en utdannelse: For å lære.

 

"Vet ikke hvordan jeg forklarer faglig skjønn engang" ... I rest my case.

 

Bedre at man lærer mens man er under utdannelse enn at man ikke våger å stille "dumme" spørsmål for så å gå ut i et yrke og i en jobb man kanskje ikke er klar for.

Det må du da være enig i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men skal du virkelig utdanne deg til sykepleier når du tydligvis ikke skjønner oppgavene du får utgitt.

 

Det er vel nettopp derfor man tar en utdannelse: For å lære.

 

"Vet ikke hvordan jeg forklarer faglig skjønn engang" ... I rest my case.

 

Bedre at man lærer mens man er under utdannelse enn at man ikke våger å stille "dumme" spørsmål for så å gå ut i et yrke og i en jobb man kanskje ikke er klar for.

Det må du da være enig i?

 

Jo, det er jeg enig i, men kjenner jeg blir nervøs med tanke på hva man kan møte av nivå på sykepleiere der ute. Jeg mener at "faglig skjønn" er noe man burde forstå definisjonen av før man begynner på studiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg, men skal du virkelig utdanne deg til sykepleier når du tydligvis ikke skjønner oppgavene du får utgitt.

 

Det er vel nettopp derfor man tar en utdannelse: For å lære.

 

"Vet ikke hvordan jeg forklarer faglig skjønn engang" ... I rest my case.

 

Bedre at man lærer mens man er under utdannelse enn at man ikke våger å stille "dumme" spørsmål for så å gå ut i et yrke og i en jobb man kanskje ikke er klar for.

Det må du da være enig i?

 

Jo, det er jeg enig i, men kjenner jeg blir nervøs med tanke på hva man kan møte av nivå på sykepleiere der ute. Jeg mener at "faglig skjønn" er noe man burde forstå definisjonen av før man begynner på studiet

 

Da er det iallfall godt at hun spør når hun ikke vet og jeg tenker at langt flere burde våge å stille "dumme" spørsmål for det er når man er under utdannelse at man kan stille slike spørsmål og på den måten lærer man og man har forutsetningen for å bli enda bedre. Derfor skal vi ikke gjøre narr av de som ikke vet alt, men som prøver å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hva faglig skjønn er nå etter å ha LÆRT det, og bruker det selvfølgelig hele tiden på arbeid, men synes det er vanskelig å komme med konkrete situasjoner. Er veldig dårlig på å "dikte" opp ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UndrendeUllteppe

Hvordan skal man vite definisjonen på et ord før man faktisk lærer det? Mange kommer rett fra videregående, og «faglig skjønn» er ikke et ord man bruker i dagligtalen. Dessuten trenger man ikke vite hva det heter for å utføre det, man møter situasjoner hver dag som sykepleier. Men man går jo ikke rundt og markerer det. Hva i all verden skal man med en utdanning hvis man egentlig burde vært ferdiglært før man begynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 7 år senere...

Hva er stor grad av frihet ved bruk av faglig skjønn? også hva er styrker og svakheter ved å ha stor grad av frihet ved utøvelse av faglig skjønn? vær så snill forklare som mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...