Gå til innhold

Noen som er gode på nav, penger i permisjonen??

Anbefalte innlegg

Gjest AnnaMathea
Skrevet

Hei!

Jeg tenker selvfølgelig å ringe Nav å spørre, men lurer likevel på om noen av dere kan noen triks om foreldrepenger:)

Jeg er i et vikariat og jobber nå noe redusert. Jeg vet det er noe ulikt fra kommune til kommune hvilke lønnsslipper de legger til grunn for utbetaling av foreldrepenger. Nå jobber jeg 60%, men kan gå opp til 80 eller 100%. Når bør jeg gjøre det for å få det som grunnlag? Vet at noen kommuner kun henter inn siste utbetaling, andre tar et gjennomsnitt av de siste mnd.

Når jeg går ut i permisjon i november har jeg jobbet de siste 14 mnd så den saken er grei. Likevel kommer jeg til å ta noe ulønnet ferie i sommer. Spiller dette inn? Dersom de regner et gjennomsnitt regnes ulønnet ferieperiode som en måned uten inntekt, dvs en mnd som trekker snittet veldig ned.

På forhånd takk damer!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lilu87
Skrevet

Så lenge du ikke har mer enn 4 mnd uten lønn før permisjonen så er du helt trygg, da det er minst 6 av de siste 10 mnd før permisjon som du må ha hatt inntekt.

I utgangspunktet skal det være siste lønnsslipp som skal legges til grunn for foreldrepengegrunnlaget, og ikke gjennomsnittet. Det skal egentlig bare være for de som går over på dagpenger eller har svært variabel inntekt pga sesongvariasjoner at det skal gjøres gjennomsnittsberegninger.

Uansett så burde du gå opp mest mulig i stillingsprosent nå, for du vet ikke hvordan svangerskapet blir videre. Du kan få bekkenløsning og bli sykemeldt, og da hjelper det lite at det var meningen at du skulle opp i stillingsprosent.

Gjest AnnaMathea
Skrevet

Så lenge du ikke har mer enn 4 mnd uten lønn før permisjonen så er du helt trygg, da det er minst 6 av de siste 10 mnd før permisjon som du må ha hatt inntekt.

I utgangspunktet skal det være siste lønnsslipp som skal legges til grunn for foreldrepengegrunnlaget, og ikke gjennomsnittet. Det skal egentlig bare være for de som går over på dagpenger eller har svært variabel inntekt pga sesongvariasjoner at det skal gjøres gjennomsnittsberegninger.

Uansett så burde du gå opp mest mulig i stillingsprosent nå, for du vet ikke hvordan svangerskapet blir videre. Du kan få bekkenløsning og bli sykemeldt, og da hjelper det lite at det var meningen at du skulle opp i stillingsprosent.

Takk for svar!

Vet jeg burde gå opp så fort som mulig og kommer ikke til å vente til siste mnd for å si det sånn. Men det gjøres med en bismak for jeg jobber redusert pga førstemann som vi ønsker skal ha litt kortere dager i barnehage etc.

Får ta en telefon til nav også for å dobbeltsjekke hvordan de beregner:)

Skrevet

Hvis man har variabel inntekt, er det vel snitt av siste 10 mnd (legg ved lønnsslipper)

Gjest AnnaMathea
Skrevet

Hvis man har variabel inntekt, er det vel snitt av siste 10 mnd (legg ved lønnsslipper)

Men å jobbe ulike stillingsbrøker de 10 siste mnd, dvs først 60% og deretter 80 eller 100, er vel ikke det samme som variabel inntekt? Jeg har fastlønn. Variabel lønn er vel når man jobber veldig ulikt mnd til mnd alt etter hvor mange oppdrag, vakter etc man har?

Skrevet

Jeg vet ikke hva du jobber med eller om/hvordan du er organisert. Men jobber du for kommunen får du nok fortsatt lønn fra de under permisjonen, og ikke fra NAV. Mange tariffavtaler sier at du skal ha full lønn under permisjon, dvs. at du får det samme som før permisjon. (med mindre du velger 80% dekning)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...