Gå til innhold

Negativt overrasket over min samboer nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ksal ha et bursdagsselskap for klassen til eldste. Ett av barna der har melkeallergi.

Våre barn har ikke noen allergier.

Jeg har tenkt å lage sjokoladekake uten melk, slik at alle kan spise og dette barnet slipper å få "spesialkake" . Leste på utenmelk.no, samt Toro sine nettisder i 5 minutter i ettermiddag. Da fikk jeg kommentaren : "Skal du bruke hele kvelden på å finne ut det greiene der ?"

Da jeg svarte at det er ganske vesentlig at jeg finner ut av det, lurte han på om jeg skulle ødelegge kaken for alle med å lage sånn allergikake ?

Herregud ! Det er da fullt mulig å lage gode kaker, selv om man tar hensyn til allergier enten det måtte være egg, melk, nøtter eller gluten. Jeg ble skikkelig skuffa over holdningen hans rett og slett.

Og det er ikke han som skal spise kake, det er ungene. Og bursdagsbarnet har presisert flere ganger at det er veldig viktig at også XXX kan spise kake, så vi må lage utne melk.

Tenker pipa hadde fått en annen lys om det var hans barn det gjaldt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Unnskyld, men samboeren din hørtes ut som ufølsom dust. Å være sÅ intolerant mot barn som har allergier og allerede sliter i hverdagen, hadde vært uaktuelt for min samboer Å være. Fortell ham, for det første at det ikke er akseptabelt. Og for det andre, at det er BARNET som skal ha besøk og som bestemmer hva slags kaker som skal være, og ikke han.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Forresten, enkelte fruktkaker, gele og andre slike ting er lett å lage og har ikke melk i seg. Hvis det er laktose han reagerer på, går det også an å kjøpe laktosefri melk, smaker akkurat det samme som laktoseholdig.

Skrevet

Du måtte skrive et langt innlegg om dette? Kjeder du deg?

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Tipper at han er litt flåsete og at han aldri har smakt mat som er allergivenlig og derfor tror at det er kjipt og kjedelig.

Jeg hadde valgt å bare overhøre det.

Skrevet

Høres ut som noe mannen her kunne sagt.. Hehe.. Men det stikker ikke så dypt heldigvis!

MEN så flott av deg å ta hensyn!!! Skulle vært flere som deg!!

Skrevet

Det er laktose han ikke tåler ja. Men har skillingsboller i tillegg, så det er nok mat og alt er uten melk (uten at det har vært noe stress i det hele tatt faktisk)

Min kjære er vanligvis svært så omtenksom med både egne og andres barn, så jeg ble skikkelig overrasket.

Kanskje det er fordi han aldri har vært borti problemstillingen med allergier før ?

Rister på hodet.

HI

Skrevet

Eeh. Nei egentlig ikke.

Men kanskje du gjør det ?

HI

Gjest Heartbroken
Skrevet

Og du MåTTE kommentere dette innlegget? Kjeder du deg?

Skrevet

Eeh. Nei egentlig ikke.

HI

Neida jeg kjeder meg ikke ;)

Tenker bare at dersom det faktum at din samboer var litt lite sensitiv til din iver etter å være flinkis-mor gjør deg så opprørt at du må skrive et langt innlegg om det på dib så har dere lite problemer i livet - og ergo kjeder du deg sikkert.

Skrevet

Hvis gutten er allergisk mot laktose, kan du lage kake med laktosefri melk, som smaker som vanlig melk - forskjellen er at laktosen (melkesukkeret) er spaltet på forhånd, slik at kroppen slipper den jobben. Det er nemlig det en laktoseallergikers kropp ikke klarer :) Jeg er selv i denne kategorien, men laktosefri melk går helt fint! Men for sikkerhets skyld kan du jo sjekke med foreldrene til denne gutten, i tilfelle det er noe annet i melka han reagerer på i tillegg? Eller bare safe og lage noe uten melk, slik du har tenkt :) Flott at du tar hensyn, og flott at barnet ditt er opptatt av det samme!

Skrevet

Jeg hadde nok også blitt oppgitt over mannen hvis han lirte av seg noe snt, men det er kanskje noe han kunne ha gjort tidligere. Nå er jenta vår også sensitiv mot melk, og vi var en stund redde for at v måtte ta slike hensyn til daglig, så tror han hadde tenkt seg om. Men det er nok mest fordi det er en uvant problemstilling for dem, de har nok ikke satt seg i allergikerens sted. Selvfølgelig lager man noe som alle kan spise, tenker jeg, og ikke en spesialkake til den som ikke tåler.

Bare vær sikker på at du kan bruke laktosefritt til barnet. Du skriver først at det er allergisk mot melk, og da er det ikke noe vits med laktosefritt nemlig, men må lages helt uten melk.

Skrevet

Eeh. Nei egentlig ikke.

HI

Neida jeg kjeder meg ikke ;)

Tenker bare at dersom det faktum at din samboer var litt lite sensitiv til din iver etter å være flinkis-mor gjør deg så opprørt at du må skrive et langt innlegg om det på dib så har dere lite problemer i livet - og ergo kjeder du deg sikkert.

Det har ikke noe med å være flinkismor å gjøre, men hans holdninger at kake uten melk = en ødelagt kake,og helt bortkastet å lage. DET skuffet meg ja.

Du høres jo ut som om du er av litt samme kaliber egentlig. Når det å ta hensyn til andre, blir vinklet til at jeg skal fremeheve meg selv.

HI

Skrevet

Jeg hadde nok også blitt oppgitt over mannen hvis han lirte av seg noe snt, men det er kanskje noe han kunne ha gjort tidligere. Nå er jenta vår også sensitiv mot melk, og vi var en stund redde for at v måtte ta slike hensyn til daglig, så tror han hadde tenkt seg om. Men det er nok mest fordi det er en uvant problemstilling for dem, de har nok ikke satt seg i allergikerens sted. Selvfølgelig lager man noe som alle kan spise, tenker jeg, og ikke en spesialkake til den som ikke tåler.

Bare vær sikker på at du kan bruke laktosefritt til barnet. Du skriver først at det er allergisk mot melk, og da er det ikke noe vits med laktosefritt nemlig, men må lages helt uten melk.

Hi her igjen.

Hans mor sier han kan spise blå soya margarin, og det er merket som laktosefritt. Har kjøpt Toro Langpannesjokoladekake som er merket melk og glutenfri, og hørt med moren om den er ok, og den kan barnet spise ifølge henne.

Lager den god melisglasur og pynter med seigemenn. Det bør jo være innenfor.

Mne takk for innspill og råd :-)

HI

Skrevet

Toro langpannesjokoladekake er uten melk hvis du lager den på olje.

I tillegg blir den bedre av å bruke olje istedetfor smør kan du betrygge samboeren din med,

Og skulle dere dumpe borti en som ikke tåler gluten engang, er samme kake glutenfri også :)

Blir veldig glad for de som tar hensyn til de med allergier. Haqr selv en med cøliaki, og synes det er litt trist de gangene jeg må levere han i bursdag sammen med egen kake. Og da er det ikke jobben med å bake som gjør meg trist hvis noen lurte på det.....

Gjest Miryks
Skrevet

Du kjeder deg tydeligvis like mye, siden du måtte kommentere :)

HI: Flott gjort av deg!! :) Drit i gubben, kaken er vel strengt tatt ikke til ham ;)

Skrevet

I tillegg blir den bedre av å bruke olje istedetfor smør kan du betrygge samboeren din med,

Og skulle dere dumpe borti en som ikke tåler gluten engang, er samme kake glutenfri også :)

Blir veldig glad for de som tar hensyn til de med allergier. Haqr selv en med cøliaki, og synes det er litt trist de gangene jeg må levere han i bursdag sammen med egen kake. Og da er det ikke jobben med å bake som gjør meg trist hvis noen lurte på det.....

Ja det er den jeg har brukt nå, og puttet soft soya (blå pakke) oppi. Da kan han spise den ifølge moren.

Hadde ikke noe nøytral olje for hånden, så det ble det soya margarinet.

HI

Skrevet

Ja det er den jeg har brukt nå, og puttet soft soya (blå pakke) oppi. Da kan han spise den ifølge moren.

Hadde ikke noe nøytral olje for hånden, så det ble det soya margarinet.

HI

Den er veldig god så da blir alle fornøyd :)

Og tar du engang blindtest på samboeren din er det ikke sjans at han plukker ut den som en allergivennlig kake.

Skrevet

Tenkte å bare minne deg på at du må ha melkefri melange ( smør) også, ikke bare melk. Har sjøl laktoseintoleranse og baker masse, og det er faktisk INGEN som har smakt forskjell på når jeg bytta ut meieriproduktene :D Regal kakemixene (hvertfall brownes) er allergifri kake. De sammarbeider med allergivennelig mot gluten og laktose:) Den er kjempegod og rask :)

Skrevet

Tenkte å bare minne deg på at du må ha melkefri melange ( smør) også, ikke bare melk. Har sjøl laktoseintoleranse og baker masse, og det er faktisk INGEN som har smakt forskjell på når jeg bytta ut meieriproduktene :D Regal kakemixene (hvertfall brownes) er allergifri kake. De sammarbeider med allergivennelig mot gluten og laktose:) Den er kjempegod og rask :)

Hun har brukt blå pakke med soft, den er godkjent ;)

Skrevet

For en dust han der mannen din er.....

Jeg har i alle år laget til bursdag for mitt barn, og i alle de årene har der vært en med diabetes 1. Da snakker jeg med moren på forhånd hver gang, for å vite hva av det det jeg serverer som er OK for hennes barn. Og litt snop har vært OK, bare mor vet det på forhånd så de har kunnet regulere insulin på forhånd :)

Jeg har da laget hjemmelaget pizza , hvor ALT er hjemmelaget og med delvis grov bunn, og popcorn, en kake ingen har spist av(stort sett) fordi de er mette, men lysene skal jo liksom stå på en kake :) og så den vanlige lille posen med godterier :)

Og jada, jeg er klar over at for fet mat(som chips) kanskje er verre enn sukker for de med diabetes. Derfor har jeg laget hjemmelaget pizza, hvor jeg har hatt kontroll både på sukker og fett :)

Jeg forstår ikke at man ikke skal kunne ta hensyn til slike helseproblemer hos gjester man ber til sitt hjem. At man kanskje må lære hvordan maten må lages, for å ta hensyn, utvider da vel bare egen horisont? :)

Jeg syns du er flink, HI :)

Skrevet

Jeg må bare si at det blir satt utrolig stor pris på at du gjør dette. Jeg har en liten som er allergisk mot melk og egg, og det er superdeilig de gangene jeg slipper å tenke på å ha med egen mat til henne i bursdager. Det er ikke noe stort stress, for vi har alltid i frysen, men det er en ekstra omtanke som jeg blir VELDIG glad for!

Synes du er flink!

Skrevet

Så flott at du tenker på dette barnet som har en allergi! Du er kjempeflink! Jeg har selv glutenallergi, og har en svigerinne som tar hensyn til det og laget glutenfri vafler fra Toro i bursdag. Det endte med at nesten ingen turte å spise disse, bare for de var glutenfrie. Som om de skulle smake rart... Merkelig alså ;)

Skrevet

*himmelblå* ;

Må bare kommentere det du skrev.

Laktosefri melk smaker virkelig ikke likt som melk med laktose .

Jeg måtte kutte ut melk før, og en skål med frokostblanding med den melka der var ikke godt! :P

Skrevet

Så flott at det finnes mennesker som deg, HI! :) Har en gutt som har hatt kraftig melkeintoleranse hele livet (melkeprotein, ikke laktose), og han må ofte få andre ting enn alle andre, stakkar. Han takler det utrolig fint, men det er jo ekstra stas å få spise det samme som alle andre innimellom! Drit i hva gubben din sier, skjønner godt at du blir sint, men du får bare tenke at du er en mer oppmerksom og opplyst person enn ham. ;) For øvrig bruker vi rismelk/havremelk i så og si all mat, og lager støtt kaker med det. Aldri smakt forskjell, og aldri fått klager. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...