Gå til innhold

Litt oppgitt over skolen og barnas lærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann har en supersnill lærer, men hun er ikke spesielt stødig i norsk. Hun vet for eksempel ikke forskjell på ennå og enda, og er heller ikke trygg på og/å. Et eksempel er at hun skrev "vi har ikke lært å lese enda". Hun lagde også spørsmål til en tekst barna hadde som lekse. Spørsmålet lød som følger: "Hvem venn kom for sent til festen?"

Nå er denne læreren sykemeldt, og de har fått en vikar som nesten er enda dårligere. Hun skrev "skrive mappe" på utsiden av guttens skrivemappe. Jeg tenkte først at det var en ufaglært vikar de hadde fått tak i på sparket, men det viser seg at hun har vært i skolen i over 30 år, som lærer på mellomtrinnet.

Yngste, som går i førsteklasse, har heldigvis fått en lærer som er sterk både faglig og pedagogisk. Men i hans klasse har de problemer med leksehjelpen. Hun som er ansvarlig for leksehjelpen i klassen, er egentlig assistent på SFO. På SFO gjør hun en glimrende jobb. Problemet med leksehjelp er at hun sliter med norsk muntlig (er av utenlandsk opprinnelse), og er helt håpløs i skriftlig. Jeg vet at man ikke kan forvente all verdens av leksehjelp, men når barna blir direkte feillært er det et problem.

Jeg skal ikke skryte av norskkunnskapene mine selv (har et snev av dysleksi), men skal man ikke kunne forvente at lærere kan det de underviser i?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde selvfølgelig vært en fordel om de var brukbart flinke i faget sitt, men vi må nok innse at lærerutdanningen er såpass upoppulær at de må ta inn de fleste for å få i nærheten av nok lærere. Vi må vel innse at faglig svake lærere er bedre enn ingen lærere.

Skrevet

Det er skremmende å se hvem det er fra skolen som er blitt lærere. Det er ofte blandt de middelmådige og de svake i klassen.

Skulle ønske de brukte mer hovedfagskandidater med pedagogisk seminar også i grunnskolen.

Det er viktigere med litt mellom øra, enn en "solid" pedagogisk utdanning, om du ikke har vært i stand til å tilegne deg kunnskap, og/eller sette det du måtte ha lært ut i livet.

Skrevet

Eldstemanns lærer er veldig flink til å skape et godt klassemiljø, og til å holde ro og orden. Ungene elsker henne. Det er kanskje egenskaper som er viktigere enn faglig styrke i småskolen, men jeg er allikevel litt glad for at hun "bare" er førskolelærer, og dermed ikke skal følge dem lenger enn til 4. klasse.

HI

Skrevet

Det er valgfritt å bruke enda eller ennå. ( Altså der det er naturlig å bruke ennå)

Hilsen oppdatert norsklærer!!

Men jeg er enig i at lærere skal skrive riktig. Noe annet er pinlig...

En utenlandsk sfo-assistent er vel naturlig å ikke ha så høye forventninger til.

Husk at leksehjelp egentlig er til for å hjelpe barn som ikke blir fulgt godt opp hjemme. Det virker jo som følger godt med - kanskje hjelpe med leksene til barna selv??

Skrevet

Det er valgfritt å bruke enda eller ennå. ( Altså der det er naturlig å bruke ennå)

En utenlandsk sfo-assistent er vel naturlig å ikke ha så høye forventninger til.

Husk at leksehjelp egentlig er til for å hjelpe barn som ikke blir fulgt godt opp hjemme. Det virker jo som følger godt med - kanskje hjelpe med leksene til barna selv??

Takk for rettelsen angående ennå/enda! Det visste jeg ikke :)

Vi bruker masse tid på lekser hjemme. Vi går alltid grundig gjennom det som er gjort på leksehjelp, og hjelper til med det som evt måtte stå igjen. Jeg forventer som sagt ikke så mye, og har fått fortalt at det er mer "leksetid" enn egentlig "leksehjelp", men da synes jeg det er bedre om assistenten er der bare for å skape ro i stedet for å gi barna villedende informasjon. Her om dagen hadde for eksempel yngstemann i lekse å skrive om planter. Han hadde da stavet røtter med én t (røter). Jeg vet at han egentlig kan bedre, men da jeg påpekte feilen sa han at NN hadde sagt at det staves slik. Da synes jeg det er bedre at barna gjør leksene i ro og fred, og at vi kan se på det sammen hjemme. De bør ikke svare på ting de ikke kan.

Skrevet

Takk for rettelsen angående ennå/enda! Det visste jeg ikke :)

Vi bruker masse tid på lekser hjemme. Vi går alltid grundig gjennom det som er gjort på leksehjelp, og hjelper til med det som evt måtte stå igjen. Jeg forventer som sagt ikke så mye, og har fått fortalt at det er mer "leksetid" enn egentlig "leksehjelp", men da synes jeg det er bedre om assistenten er der bare for å skape ro i stedet for å gi barna villedende informasjon. Her om dagen hadde for eksempel yngstemann i lekse å skrive om planter. Han hadde da stavet røtter med én t (røter). Jeg vet at han egentlig kan bedre, men da jeg påpekte feilen sa han at NN hadde sagt at det staves slik. Da synes jeg det er bedre at barna gjør leksene i ro og fred, og at vi kan se på det sammen hjemme. De bør ikke svare på ting de ikke kan.

...Og alle andre i klassen har leksehjelp, så det blir litt kjedelig for gutten å sitte og vente mens de andre jobber :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...