Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg lar meg fasinere av debattene ang "muslimisering" (kult ord ), innvandring og forskjellige religioner. Litt skremmende å se hvor enkle noen er i argumentene sine og hvor lett de generaliserer. Et innlegg fenget meg litt ekstra, og det var en som hevdet at fremmedfrykt henger sammen med utdannelse og livssituasjonen forøvrig. Jeg har også lagt merke til at de som er hissigst på "hiv dem ut" og at innvandrer=voldelig muslim ofte har dårlig språk og setningsoppbygging. Er det altså noe i dette med at det er de med minst utdannelse og gjerne minst bereiste som har den største fremmedfrykten? Hva er deres erfaring? Nå regner jeg ikke med at de med liten utdannelse og fremmedfrykt svarer på dette innlegget, men det er nok andre som har synspunkter på dette?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Her inne så regnes jo videregående som utdannelse så jeg vil tro at noen reelle svar vil du få lite, eller ingen, av
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Her inne så regnes jo videregående som utdannelse så jeg vil tro at noen reelle svar vil du få lite, eller ingen, av Du vet at videregående er utdanning, ta foreksempel barne. og ungdomsarbeidere, de er ferdig UTDANNET når de er ferdig med videregående. HI: Har ingen utdanning selv jeg, men er da ikke redd for noe slikt uansett, klarer fint å få med meg hva som hender, og lover/regler enda jeg droppet ut av videregående
☆☆☆ Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Tror nok du i en større gruppe vil finne flere med fremmedfrykt blandt de uten utdannelse utover videregående. Men jeg veit om mange med samme irrasjonelle frykten som har utdannelse på høyskole/universitersnivå ..
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. april 2012 #5 Skrevet 19. april 2012 Jeg har ikke fremmedfrykt, men jeg har en liten utdannelse (Videregående). Jeg er ikke redd for at muslimene skal ta over landet vårt, og jeg er heller ikke redd når jeg går i Oslos gater. Ikke tviholder jeg på lommeboka heller. Det disse skumle utenlandske menneskene gjør i vårt land er faktisk ikke verre enn det Ola Nordmann gjør.
marsve Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Jeg tror høyere utdanning spiller en rolle. Ikke alltid selvfølgelig. Men folk med utdanning er ofte litt mer reflekterende og litt mindre navlebeskuende.
kjærlighetpåpinne85 Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 Jeg lar meg fasinere av debattene ang "muslimisering" (kult ord ), innvandring og forskjellige religioner. Litt skremmende å se hvor enkle noen er i argumentene sine og hvor lett de generaliserer. Et innlegg fenget meg litt ekstra, og det var en som hevdet at fremmedfrykt henger sammen med utdannelse og livssituasjonen forøvrig. Jeg har også lagt merke til at de som er hissigst på "hiv dem ut" og at innvandrer=voldelig muslim ofte har dårlig språk og setningsoppbygging. Er det altså noe i dette med at det er de med minst utdannelse og gjerne minst bereiste som har den største fremmedfrykten? Hva er deres erfaring? Nå regner jeg ikke med at de med liten utdannelse og fremmedfrykt svarer på dette innlegget, men det er nok andre som har synspunkter på dette? Hvorfor ønsker du å generalisere en gruppe som mener noe annet enn deg? Da er vel ikke du særlig bedre enn de som har fremmedfrykt?
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Jeg lar meg fasinere av debattene ang "muslimisering" (kult ord ), innvandring og forskjellige religioner. Litt skremmende å se hvor enkle noen er i argumentene sine og hvor lett de generaliserer. Et innlegg fenget meg litt ekstra, og det var en som hevdet at fremmedfrykt henger sammen med utdannelse og livssituasjonen forøvrig. Jeg har også lagt merke til at de som er hissigst på "hiv dem ut" og at innvandrer=voldelig muslim ofte har dårlig språk og setningsoppbygging. Er det altså noe i dette med at det er de med minst utdannelse og gjerne minst bereiste som har den største fremmedfrykten? Hva er deres erfaring? Nå regner jeg ikke med at de med liten utdannelse og fremmedfrykt svarer på dette innlegget, men det er nok andre som har synspunkter på dette? Hvorfor ønsker du å generalisere en gruppe som mener noe annet enn deg? Da er vel ikke du særlig bedre enn de som har fremmedfrykt? Hun generaliserer ikke. Hun spør spørsmål og lurer på om det er en årsakssammenheng mellom det å ha liten utdannelse og det å ha fremmedfrykt.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 SSB har gjort undersøkelser på dette og: "Høytutdannede mer positive Befolkningens holdninger varierer som tidligere etter bakgrunnsfaktorer som kjønn, alder, utdanning og bosted. Kvinner er i noen sammenhenger mer ”innvandrervennlige” enn menn. Etter alder er de eldste (67-79 år) de mest skeptiske, mens de to yngste aldersgruppene (16-24 år og 25-44 år) er mest positivt innstilt. Høyere utdanning går sammen med mer positive holdninger til innvandrere og innvandring. Det største skillet i holdninger går mellom utdanning på videregående nivå og på universitets- og høgskolenivå. Bosatte i de mest tettbygde strøk er gjennomgående mer positivt innstilt til innvandrere og innvandring enn bosatte andre steder i landet. Skoleelever/studenter og personer i inntektsgivende arbeid er også mer ”innvandrervennlige” enn trygde- eller pensjonsmottakere. Det samme er tilfelle med personer som har kontakt med innvandrere sammenliknet med personer uten slik kontakt" http://www.ssb.no/emner/00/01/30/rapp_hold_innv/
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Jeg lar meg fasinere av debattene ang "muslimisering" (kult ord ), innvandring og forskjellige religioner. Litt skremmende å se hvor enkle noen er i argumentene sine og hvor lett de generaliserer. Et innlegg fenget meg litt ekstra, og det var en som hevdet at fremmedfrykt henger sammen med utdannelse og livssituasjonen forøvrig. Jeg har også lagt merke til at de som er hissigst på "hiv dem ut" og at innvandrer=voldelig muslim ofte har dårlig språk og setningsoppbygging. Er det altså noe i dette med at det er de med minst utdannelse og gjerne minst bereiste som har den største fremmedfrykten? Hva er deres erfaring? Nå regner jeg ikke med at de med liten utdannelse og fremmedfrykt svarer på dette innlegget, men det er nok andre som har synspunkter på dette? Hvorfor ønsker du å generalisere en gruppe som mener noe annet enn deg? Da er vel ikke du særlig bedre enn de som har fremmedfrykt? Jeg stiller et spørsmål og hvis du mener at jeg generaliserer med det, tror jeg du må slå opp ordet og sjekke hva det menes med det. Jeg har ingen problemer med at noen mener noe annet enn meg i mange saker, men jeg stiller et spørsmål om min oppfatning vedr utdanning og fremmefrykt er noe andre deler. Og det virker det som det er ihht svarene jeg får. HI
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 Jeg har selv høy utdanning (Master), og kjenner da MANGE andre høyt utdannede som har like oppfatninger som meg i forhold til innvandring osv. Disse tingene har ingenting med fremmedfrykt og gjøre, de har med hvordan man ser samfunnet blir påvirket. Og de som stikker hodene opp i skyene og later som at samfunnet ikke blir påvirket, de forstår jeg meg ikke på. Grunnen til at de høyt utdannede er mest positive, er kanskje fordi mange av oss bor i nabolag hvor det ikke er store problemer med dette? Det er irriterende å bli stemplet med fremmedfrykt osv. fordi man har MENINGER om at innvandringen ikke er utelukkende positiv. I Norge idag, så er den eneste godtatte meningen (ihvertfall offentlig) at innvandringen KUN bringer med seg ønskede elementer. Jeg tror vi kommer til å se en veldig uheldig utvikling i Norge de neste 20-30 årene, det er min mening. Og jeg håper såklart jeg har feil.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #12 Skrevet 19. april 2012 Jeg vet ikke hvordan det er med lavt utdannede, men jeg tror det er vanskelig å ha noe særlig fremmedfrykt hvis du har høy utdannelse, rett og slett fordi du blir kjent med så mange fine mennesker fra hele verden. Jeg undeviser ved et profesjonsstudium ved universitetet, og en veldig stor del av studentene er innvandrere. Spesielt jentene er veldig dyktige og disiplinerte. Flere av kollegene mine har også utenlandsk bakgrunn, og mange samtaler foregår på engelsk. Hos oss har vi folk fra Iran, Pakistan, Brasil, Israel, Sverige, Kroatia, Kina etc. Når man jobber så internasjonalt, og med så flotte folk, er det vanskelig å være skeptisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå