.Lillemy. Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Jeg jobber gjennom et vikarbyrå. Vet man har rett på fri når man skal på svangerskapskontroller, men har man krav på fri med lønn? Jeg ser på de siste lønnslippene mine at jeg ikke har fått betalt for de gangene jeg har vært på svangerskapskontroll. Noen som vet? :-)
prøver1991 Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 nei, du har nok ikke krav til lønn når du tar fri for å dra på svangerskapskontroller.
tyr82 Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Ifølge arbeidsmiljøloven: § 12-1. Svangerskapskontroll Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
Ville Vilde Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Det spørs vel litt hvor lenge du har vært ansatt i vikarbyrået. Sjekk kontrakten din! De vanlige reglene er vel at du må jobbe 300 timer (2 mnd full stilling) før du får velferdsfri med lønn (lege, tannlege).
.Lillemy. Skrevet 19. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2012 Har jobbet 1,5år i samme vikarbyrå og samme firma.
Ville Vilde Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Dersom du jobber på dagtid og det er vanskelig å få til svangerskapskontroll utenfor arbeidstid har du nok rett på lønn. Men dersom du jobber ettermiddager/kveld/deltid er det vanlig og sunn fornuft å ta kontrollene utenom arbeidstid. Men det skal normalt sett stå i arbeidsavtalen eller personalhåndboka. Hvilket vikarbyrå jobber du for? Det er ikke alle som har alt på stell når det kommer til arbeidsavtaler og sånn, desverre!!!
.Lillemy. Skrevet 19. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2012 Jeg jobber 8-16, så blir ikke så lett og få til kontrollene utenom arbeidstiden. Jobber for Kelly Services. Men skal høre med dem om jeg har krev på lønn ved kontrollene. :-)
Ville Vilde Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Når du har jobbet såpass lenge for dem og i tillegg jobber på dagtid så er det rart hvis du ikke får lønn for kontrollene. Men sjekk for sikkerhets skyld hva som står i kontrakten. Kunden som du er utleid til skal ikke betale for fraværet, og siden du er ansatt i vikarbyrået er det de som er arbeidsgiver og skal dekke slike utgifter av egen lomme. Mulig at de kan søke til NAV og få dekt utgiftene på samme måte som hvis du hadde vært sykmeldt pga. graviditeten... Lykke til!
.Lillemy. Skrevet 19. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 19. april 2012 Tusen takk for svar :-) Jeg sjekker med vikarbyrået :-)
MrsMilla Skrevet 20. april 2012 #10 Skrevet 20. april 2012 Jeg jobber gjennom et vikarbyrå. Vet man har rett på fri når man skal på svangerskapskontroller, men har man krav på fri med lønn? Jeg ser på de siste lønnslippene mine at jeg ikke har fått betalt for de gangene jeg har vært på svangerskapskontroll. Noen som vet? :-) Jepp, du har rett på lønn under kontroller om disse må finne sted i arbeidstiden, noe de normalt må gjøre om man jobber åtte til fire.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå