Dagfrid Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Har en sønn som nettopp ble 1 år. Han begynte å reise seg opp langs møbler for en liten mnd siden, og går nå noen få skritt mens han holder i møbelet. Frem til for noen dager siden gikk han ingen skritt mens vi holdt han i hendene, men nå går han kanskje 5-6 skritt før det er nok og han setter seg ned. Det jeg lurte på om det er skadelig for muskulatur osv å drive med gåtrening, og om det har noe å si for når de går selv?
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Vet ikke om det har noe å si eller ikke. Her startet gutten vår å gå rundt bordet når han var 9 mnd, og han startet å gå mens vi holdt han i hender ol når han var ca 10 mnd, i går slapp han seg og startet å stabbe bortover gulvet, nå er han 14 mnd + 2 dager. Han slapp seg første gang når han var 10 mnd, men fallt stygt og slå ene tanne inn i leppa si, slapp seg igjen når han var 11 mnd, men da fikk han t stygt bakover fall og slo bakhodet i gulvet, etter det hadde han ikke stor interesse av å gå generelt. Men i går gikk han, og han fortsetter å gå bortover gulvet i dag også
Zana123 Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 I følge fysioterapauten vi pratet med skulle man ikke drive mye gå trening fordi man ødelegger for hvordan man "ruller" på foten når man går, og ødelegger for de stabiliserende musklene de ellers måtte trent opp selv. Dette var visst verst om de fikk sånne "gå-stoler" for da går de bare på tå. Det gjør de også til dels når de holder i hendene til en voksen. Men å holde litt noen ganger for gøy var visst greit. Gutten min går på hele foten når han går alene rundt ved møblene, og ser han går mer på tå når storebror vil "gå tur" og holder han i hendene. Så jeg driver aldri gå trening, men lar storebror leke og gå tur når han vil det og bare oppfordrer til annen lek om det blir mye gåing. Datteren til min leieboer har hatt sånn gåstol og ble holdt mye i hendene som liten, og hun går fortsatt ikke riktig i en alder av 6 år. Hun stabber på en måte rundt på tå og klarer ikke rulle på foten. Kanskje derfor jeg er litt ekstra redd for dette...
Gjest <3gutt11&?2012+engler<3 Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 Her gikk gutten vår på hele fotbladet når vi holdt han i hendene, men så holdt vi hendene såpass lavt, at han kun hadde oss som ekstra forsikring om at han var trygg, ikke slik at han kunne lene/støtte seg til hendene våre. Gikk ikke så mye med han, litt her og litt der, da han likte best å gå inntil møbler og veggene Han går bra nå hvertfall, så etter å ha lest din komentar Zana123, så er jeg glad vi har gjort som vi har, og ikke overdrevet med den gåingen. Vil jo helst ha et barn som kan å gå riktig
Dagfrid Skrevet 19. april 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. april 2012 Takk for svar:) Oj, såpass ja, da skal vi ikke drive med det for mye med gåtrening:) Men litt av og til må være lov;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå