Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Er syk og har i mnd vis styret for å få aap, ja jeg har rett på det (ifølge saksbehandleren min) men ting tar så lang tid. Nå har jeg fått beskjed at jeg ikke får etterbetalt og måtte sende inn ny søknad fordi legen hadde brukt flere mnd på å sende inn papirene. Legen mener at den var sendt inn (og ja det går over data) Nav mente de ikke hadde mottatt. Ja det har vært mye styr (man skal være bra frisk for å være syk i dette systemet til tider). Men nå etter masse masing her og der er alle papirene inne men da får jeg altså ikke etterbetalt så der har jeg mistet mange tusen flott. Når økonomien ligger i ruin etter en lang kamp som startet i fjor. Hadde jeg ikke vært alenemor og derfor vært så heldig at jeg har noen stønader hadde jeg vært i konkurs nå for å si det slik. Mine sparepenger og barnas sparepenger er borte. Ligger etter med alt unntatt bhg og husleie siden jeg alltid passer på å betale dette først. Medisiner og behandling koster jo en formue (heldigvis har jeg nå fått frikort 1, men mye av behandlingen går under frikort 2 som jeg har noen mnd igjen på) Men jeg må til behandling om jeg skal kunne bli frisk nok til å jobbe igjen. Jeg ligger etter i det meste av lån og regninger. Jeg har måttet låne litt penger av min mor hver mnd for å se til at dette ikke går så veldig utover kostholdet til barna. (slik at de får frukt og friske grønnsaker, og middager selv om jeg selv må velge bort å spise slik at jeg vet det er nok til de.) Og for hver mnd som går ser jeg at jeg faller mer og mer etter, nå virkelig håper jeg at jeg skal få gjennom aap uten mer tull og at jeg får betalt fra denne mnd. Jeg skulle virkelig gitt hva som helst for å være frisk nok til å jobbe, det føles som mer en en fulltidsjobb å komme gjennom dette systemet. Og det sliter jaggu på syken å se at økonomien går til helvete enda så forsiktig du er med pengene og enda så mye du kutter her og der for å klare deg. Det sliter på å ha dårlig samvittighet når du må si til barnet ditt at det ikke kan gå i det ene selskapet etter det andre fordi man rett og slett ikke har råd til det.(med to barn i bhg blir det en del selskaper) At det ikke kan være med å svømme slik de andre gjør fordi man ikke har penger til det også videre. Nå har barnet mitt om en mnd tid og gleder seg stort til å ha selskap og jeg har mest lyst å sette meg ned å grine, å ber enda en gang om at ting nå endelig går i orden slik at jeg ikke må skuffe han enda en gang. Og jeg vet jo at selv om jeg nå får aap så vil jeg jo ligge etter i flere mnd før jeg får kommet dit hen hvor alt av regninger er betalt og jeg har betalt tilbake det jeg har måttet låne. (får jo allikevel en del mindre en om jeg hadde jobbet og hatt lønn) Så det er ufattelig surt at jeg ikke får etterbetalt på grunn av at lege eller nav ikke har holdt tidsfristene og eller rotet det til. og jeg ser ikke at jeg kunne gjort noe mer en jeg har gjort i forhold til det. Beklager klagingen, måtte bare få det ut et sted... Bare så frustrerende å få inn penger, betale husleie og bhg så er det knapt nok igjen til litt mat og busskort. Jeg vet jeg burde se det positive og tenke at jeg ihvertfall får noe hjelp i Norge og være glad for det men akkurat her og nå klarer jeg ikke helt se den.
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Ring barnevernet og hør om de har noen mulighet til å hjelpe. Jeg vet de kan gi gratisbiletter til f.eks badeland/kino osv, og at de kan hjelpe med å dekke barnehagen. Jeg har selv vært i slosskamp med NAV, men ga til slutt opp. Det kunne jeg deriomot ikke gjort hvis jeg ikke hadde samboer, noe jeg ser du ikke er!? Du kan også ringe sosialen (men husk at de er samme etat som NAV nå) og spør om råd. Masse lykke til, det vil jo ordne seg en eller annen gang, men jeg VET hvor jævlig det er når det står på, og hvor lang tid alt tar. Så jeg gir deg en trøsteklem så lenge, og krysser armer og bein for deg
Anonym bruker Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Neida gir ikke opp det valget har jeg ikke, jeg har to barn som skal ha tak over hodet, mat og utstyr. Og det ordner seg nok men det er frustrerende å leve slik jeg lever akkurat nå, hadde det bare vært meg så hadde det ikke vært så ille å leve med men å se at det går utover barna er grusomt. De har heldigvis det de trenger av mat og utstyr en så lenge ihvertfall. Nå får jeg penger av nav som skal dekke mesteparten av bhg regninga (alenemor) så det er ikke noe poeng å gå til barnevernet for det, og gratis billetter ville aldri funket allikevel da minste ikke kan være med på ting og barnevakt pluss bussbilletter til største ikke er innenfor hva jeg kan bruke penger på. Det er bare litt frustrenede for jeg hadde grei økonomi og ville vært gjeldfri nå om jeg ikke hadde blitt syk. Og hadde litt på sparekonto, mens nå er det tomt på konto og gjelda øker hver mnd i stede for å minske. Så oppå den faktiske sykdommen, Og å ta seg av to barn når man er syk, så har man utrolig lite inn og mye i utgifter. (i jan og feb brukte jeg rundt 3000kr på lege,behandlinger og medisiner per mnd. Nå har jeg heldigvis det ene frikortet som gjør at noe av det er gratis.) Og så skal jeg måtte kjempe en stor kamp med å få penger jeg faktisk har rett på, fordi mennesker som sitter på et eller annet kontor ikke gidder å gjøre jobben sin. (dette når man faktisk er syk og trenger den energi man har for å takle resten av hverdagen/livet) Og bare skylder på hverandre for at det ikke er gjort, og ikke kan jeg vite hvem av de som snakker sant heller. Men jeg må si at jeg ikke helt klarer å skjønne denne i avisene i det siste at det er så lett å få penger fra nav, det virker ikke slik på meg ihvertfall. Men det har muligens noe å si hvilken lege og ikke minst saksbehandler man har. Men ja det går seg til nå håper jeg, Men tør ikke tro det før jeg har papirbevis på dette i handa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå