Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Er det bare jeg som synes helsesøstre ofte er litt masete og påtrengende? Hadde nylig hjemmebesøk etter å ha fått mitt 3 barn, og jeg føler helsesøster bare er ute etter å lete etter problemer.. Masse spørsmål om hvordan parforholdet går, hvordan min psykiske helse er og har vært gjennom livet, hvordan familien på begge sider er, utdannelse og jobb.. osv. Jeg er en litt privat og sjenert person og føler det rett og slett invaderende med alle disse spørsmålene :/ Trodde det var helsesøster jeg skulle snakke med, ikke en psykolog..
Stina <3 Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Sånn er vår og, jeg svarer at det går bra. Og maser hun mer så spør jeg henne ett eller annet teit spørsmål. Syntes at hun blir litt for privat ang enkelte ting. Tror hun har tatt hintet, er ikke like masete lengre.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Helt enig. De helsesøstrene- og jordmødrene jeg har vært borti graver bare etter problemer. Neste gang sier jeg takk, men nei takk til hjemmebesøk.
Lammelåret Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Kanskje du skulle være tydeligere på hva du trenger/ikke trenger?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 JA! jeg er ikke en privatperson. jeg er super åpen, men helsesøster gjør meg kvalm. for jeg føler at hun ikke spør for å ville vårt beste, men for å grave. jeg lyver til henne. alt er fint og flott her når hun spør. for jeg har det bedre nå hun ikke gnåler så mye!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Hm...aldri opplevd før med mine 3 småbarn. Vær glad vi har et system som som dette i Norge!
min<3 Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 Min helsesøster prater mest om seg selv og hvordan det var i hennes familie da hennes barn vokste opp. Ganske slitsomt det også...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Jeg har flere venninner som har følt på det samme som deg. Jeg har ikke fått barn enda, men skulle jeg oppleve det du skriver her så tror jeg at jeg hadde blitt provosert. Jeg har opplevd flere vanskelige perioder i livet, har en familie som aldri har støttet meg, men jeg har lært meg å leve med det, og har snakket med de jeg trenger å snakke med om det. Hvis en "hobbypsykolog" av en helsesøster skulle begynne å grave i det ville det provosert meg - så sant ikke jeg selv på det tidspunktet tok det opp selv. Jeg forstår at de gjør det for å prøve å plukke opp de som evt sliter med depressjon etter fødsel, men jeg synes ikke de er fagpersoner som trenger å vite så mye om privatlivet. At noen kan synes det er godt at de får noen å snakke med, det kan jeg også godt forstå - men jeg mener man selv bør kunne ta initiativ til det, ikke bli "invadert" slik du beskriver. Spørsmål om hvordan det går etter fødselen, med omsorg for barnet, amming, og om mor og far begge hjelper til slik at den ene ikke blir utslitt synes jeg er ok. Ting utover det mener jeg helsesøster ikke har noe med... Men det er sikkert gjort i beste mening... selv om det ikke ville vært riktig for meg. Så jeg er nok veldig enig med deg, HI
Tauriel Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Her var nesten helsesøsteren skuffet over at hun ikke fant noen med fødselsdeperasjon... Jeg nevnte at jeg var "nedimellom" og før jeg rakk og snakke ferdig så kom det håpefullt: har du vært deperimert? Jeg var "nedimellom" pga en uke uten søvn og pappas kone hakket på meg den uken, så var totalt utslitt...
<3 mine søte små<3 Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 det har vert mye fokus på at en skal oppdage fødselsdepresjon tidlig. derfor alle spørsmål osv..
Tauriel Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Joda, det er forståelig... Men fikk følelsen at hun faktisk ønsket at jeg var deprimert...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Da jeg fikk nr 2 var jeg ganske sliten, babyen sov lite og jeg hadde også 2-åringen vår hjemme. Var rett og slett trøtt og sliten, men ikke deprimert. Hver gang jeg var hos helsesøster spurte hun om jeg var deprimert, selv om jeg sa at jeg bare var sliten pga søvnmangel.. greit at hun spør en gang, men hver gang?! Ble ganske irritert til slutt. Er det ikke lov å være sliten og trøtt når en har baby uten at en må ha fødselsdepresjon av den grunn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå