Gå til innhold

glukosebelastningstest og faste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg skal ta en slik test imorgen, fikk blodprøveark av legen og beskjed om å ta den på sykehuset imorgen tidlig kl 0800. Hun sa ingenting om å faste før prøven,er ikke det vanlig da? Isåfall fra når da? Kan man drikke vann?

Er gravid i uke 28 foressten =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må faste. Fra midnatt og til morgenen etter. Vann er ok, ikke kaffe/te. Rart hun ikke sa det?

Skrevet

Ja, jeg fikk beskjed om å faste fra midnatt dagen før. Altså 8 timer for deg. Ingen mat, vann, kaffe, tyggis (?), absolutt ingenting. Så spis godt til kvelds :-)

Først tar de en blodprøve, så skal du drikke et par dl sukkervann. Så er det to timers venting på venterommet, fortsatt uten å spise eller drikke (dette synes jeg var litt ubehagelig, ble svimmel og tørst). Så tar de en ny blodprøve til slutt.

Jeg fikk svar samme kveld faktisk, legen ringte meg og sa at alt var fint :-)

Skrevet

Ok tusen takk for raske svar =)

Ja veldig dårlig legen ikke sa noe syns jeg =(

Skrevet

Jeg tok den i dag. Piece of cake å drikke den blandingen, men etter en halvtime ble jeg skikkelig kvalm og 15 minutter senere begynte det å svartne for meg. Skjønte at det ikke var så uvanlig og at mange ofte ikke klarer å gjennomføre, men da jeg fikk legge meg ned gikk det helt fint så ikke nøl med å be om det. Lykke til! Jeg tok for øvrig min på Riksen og fikk svar to timer senere, alt var fint, hurra!

Skrevet

Ja, jeg fikk beskjed om å faste fra midnatt dagen før. Altså 8 timer for deg. Ingen mat, vann, kaffe, tyggis (?), absolutt ingenting. Så spis godt til kvelds :-)

Først tar de en blodprøve, så skal du drikke et par dl sukkervann. Så er det to timers venting på venterommet, fortsatt uten å spise eller drikke (dette synes jeg var litt ubehagelig, ble svimmel og tørst). Så tar de en ny blodprøve til slutt.

Fikk du beskjed om ikke å drikke vann? Fikk beskjed om at det var greit, jeg..

Skrevet

Fikk du beskjed om ikke å drikke vann? Fikk beskjed om at det var greit, jeg..

hmm påvirker vann blodsukkeret tro? Hadde vært kjekt om en kunne drikke litt vann da

Skrevet

Jeg tok den i dag. Piece of cake å drikke den blandingen, men etter en halvtime ble jeg skikkelig kvalm og 15 minutter senere begynte det å svartne for meg. Skjønte at det ikke var så uvanlig og at mange ofte ikke klarer å gjennomføre, men da jeg fikk legge meg ned gikk det helt fint så ikke nøl med å be om det. Lykke til! Jeg tok for øvrig min på Riksen og fikk svar to timer senere, alt var fint, hurra!

Snodig at jeg ikke fikk svar med det samme, siden jeg jo og var på Riksen.. Synes det var pyton å drikke glukosen.. men at det gikk greit å vente, Hehe. Ble bare fryktelig trøtt, men. Ut over det helt ok. Lengta etter matpakken som ventet i veska :-)

Skrevet

Snodig at jeg ikke fikk svar med det samme, siden jeg jo og var på Riksen.. Synes det var pyton å drikke glukosen.. men at det gikk greit å vente, Hehe. Ble bare fryktelig trøtt, men. Ut over det helt ok. Lengta etter matpakken som ventet i veska :-)

Lilletroll: Men jeg er jo på Adipol som er på Riksen så ringte bare dit. Tok med matpakke etter råd fra deg, men den ble jeg bare kvalmere av etterpå... Så måtte innom Statoil og fylle på med mer sukker, haha.

Skrevet

Hihi.. Fantastisk. Vurderte macen drive thru (herre, skrives det slik.. Nå står det helt stille..).

Da er det forståelig ja! JM ringer meg ved funn, så jeg satser på at jeg ikke får noen telefon :-)

Skrevet

Man skal IKKE drikke vann før testen heller.... bare tilfeldig at jeg ikke hadde gjort det når jeg kom, men dette er fordi konsentrasjonen med sukker skal bli riktig.... fikk en flaske me sukker-gusj, å 1dl vann jeg kunne skylle ned med etterpå-å det var veldig viktig at man ikke hadde drukket vann heller- før prøven :)

Skrevet

Jeg har fått time 4.mai, og fikk beskjed om at jeg kunne ta et glass vann eller to....

Skrevet

Jeg har tatt glukosetesten to ganger i løpet av dette svangerskapet, heldigvis med fine resultater begge gangene.

Fikk beskjed om at LITT vann (en slurk her og der) var ok å drikke i fasteperioden og i de to timene det var å vente mellom testene.

Da jeg kom til legekontoret var det først blodprøve, så urinprøve, før jeg fikk drikke den "nydelige" sukkerlaken. Hadde fem minutter på å få ned alt, tror jeg drakk alt på ca 25 sekunder. Ble litt kvalm og uggen.

Hadde med en god bok, og tittet på klokka maaaange ganger de neste timene. Fikk beskjed om at det ikke var lov til å gå på do før de to timene hadde gått. Etter to timers venting måtte jeg levere ny urinprøve, så nye blodprøver.

Den andre gangen jeg skulle ta testen synes jeg det var værre enn første gangen, ble mye kvalmere av drikken. Fikk heldigvis lov av en sekretær til å ligge på en benk på et behandlingsrom til jeg følte meg bedre (en time).

Alt i alt helt greitt å teste seg, og jammen var det godt med mat og drikke etterpå!

Skrevet

så rart de sier forskjellig da . hmm jeg får satse på å holde meg unna vann ,så får jeg høre på sykehuset når jeg kommer =)

Skrevet

Fikk beskjed om at to små glass med vann var ok her og da jeg tok den på riksen i dag, men ikke mer selv om hun ikke egentlig skjønte hvorfor selv. Sukkeret blir jo ikke mindre tilstedeværende mente hun som tok testen på riksen.

Lilletroll: Hadde det bare vært meg i bilen hadde det definitivt blitt mac'ern rett etterpå, men mannen var bestemt... Derfor jeg parkerte ham ved bensinpumpa da jeg løp inn på bensinstasjonen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...