Gå til innhold

Hvor mange barn pr ansatt i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei. Hver gang jeg leverer er det alltid bare en voksen tilstede på 7-8 barn. 1-3 åringer. Uansett om jeg leverer klokka 8 eller 10. Stakkars dame, dårlig til å snakke norsk, løper beina av seg mellom barna, hever stemmen til de, det stinker bæsj, men hun får jo ikke skifta på de og ja i det hele tatt. Ser at det blir for mye for hun. Jeg er der ofte mer enn 5 min, da jeg har tid til dette, føler liksom ikke for å dra heller når jeg ser det kan gjøre det litt lettere for noen minutter.

Er dette lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn under 3 år skal ha tettere bemanning!

Tror det er 3-4 barn pr voksen når de er så små, men er ikke 100% sikker på reglene.

I barnehagen vi bruker er det 9 barn på småbarnsavdelingen og to voksne fra morgenen av, tre voksne mellom kl 9 og 15 og to stykker igjen frem til stengetid

Skrevet

Fulltallig gruppe er 11 barn. Tror det er fyllt opp 9 av de 11 plassene ppd. Men måtte telle idag, da jeg fikk litt nok av dette. Da kom snuppa mi som det 8 barnet hun måtte ha alene stakkar. Det er egentlig 3 voksne pr base, inkl pedleder. Men det er det som står i papirene, ikke det som skjer i praksis tydeligvis:(

HI

Skrevet

Barnehageloven gir ingen tall på voksentetthet, men §18 slår fast at "Bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet”.

Den pedagogiske bemanningen lovbestemt. Etter dagens forskrift i barnehageloven skal det være minimum en pedagogisk leder/pedagog pr 14-18 barn over tre år og en pedagog pr sju-ni barn under tre år. Dette på grunn av at småbarn teller som to enheter. Utover det så er det ingen fast regel eller lov.

Skrevet

Jeg ville klaget!

Er det en kommunal barnehage, eller en privat?

Mange private barnehager gjør akkurat som de vil her siden det ikke er lovbestemt hvor mange voksne det skal være, mens de fleste kommunale barnehager har regler de følger.

Ville uansett klaget til leder, og også til høyere instanser om det er en kommunal barnehage.

Skrevet

Jeg ville klaget!

Er det en kommunal barnehage, eller en privat?

Mange private barnehager gjør akkurat som de vil her siden det ikke er lovbestemt hvor mange voksne det skal være, mens de fleste kommunale barnehager har regler de følger.

Ville uansett klaget til leder, og også til høyere instanser om det er en kommunal barnehage.

Kommunal bhg. Kjempstor basebhg med 150 barn fordelt på 11 baser. Vet ikke hvordan det er på de andre basene. Når andre bagateller (som å være mer ute, ikke se på tv i bhg tiden osv) har blitt tatt opp på foreldremøte går pedleder rett i forsvarsmodus og begynner nesten å angripe oss foreldre tilbake. Istedenfor å finne en løsning forteller hun hvorfor det er vanskelig å gå mere ut, for eksempel. Tar det veldig personlig, istedenfor å prøve å gjøre noe med det. Håpløst! Måtte jo skjønne det var vanskelig for de minste å bevege seg ute, enda bhg disponerte masse akebrett :( Dette var i vinter da. Huff. Er så lei. HI
Skrevet

Jeg hadde klaget! Og med en slik pedleder hadde jeg startet hos styrer og ikke vært redd for å gå høyere. Dette må gjøres noe med nå! Ev. får du også opplyse andre foreldre eller gå til avisen.

1 voksen på 7-8 barn? Det er ikke akseptabelt!

Skrevet

På 1årsavd. til minstemann er de 3 voksne og 8barn.

Syns du skal ta det opp :)

Skrevet

Slike store basebarnehager krever virkelig god ledelse for å fungere, er derfor noen av dem ikke fungerer i det hele tatt, som deres tydeligvis er et godt eksempel på.

Føler virkelig med dere, og det er synd at disse barnehagene ikke blir drevet skikkelig. Ideen bak er nok god, men for å gjennomføres i praksis må det inn en leder med stålkontroll og de må ha nazi-systemer og faste rutiner for at hverdagen skal bli god for både voksne og barn i slike barnehager.

Siden man i en basebarnehage er mye vanskeligere å drive har jeg helt bevisst valgt en "liten" avdelingsbarnehage til mine barn. Men noen store basebarnehager er helt supre altså, det må bare skikkelig struktur og god ledelse til. Jeg synes absolutt du skulle klage, gjør det skriftlig med kopi til leder og til barnehagekontoret i kommunen. Det er ikke bra for hverken ansatte eller barn når det blir slik som du beskriver.

Skrevet

På avdelinge der mine barn går er det 23 barn på 4 voksne. Er plass til 25 barn på avdelingen. Avdelingen er fra 1-6 år men de fleste er mellom2-5 år.

Skrevet

På avdelinge der mine barn går er det 23 barn på 4 voksne. Er plass til 25 barn på avdelingen. Avdelingen er fra 1-6 år men de fleste er mellom2-5 år.

Synes det var mange barn pr voksen også jeg, særlig når det er så små barn som ettåringer der.

På avdelingen til eldstejenta mi er det 3 voksne på 18 barn som grunnbemanning, men akkurat nå er de fire voksne der fordi det er et barn med ekstra behov i gruppen. Dette er en avdeling med store barn, altså 3 til 6 år.

På avdelingen til lillesøster er det 9 barn og 3 voksne, der er det små barn, 1-3 år.

Skrevet

I barnehagen til snuppa vår er det 9 barn og 3 voksne.. Grytidlig om morgenen er det kun voksen der, så hvis mange leverer tidlig så kan det være perioder med kun en voksen på ganske mange barn.. Men ofte i sånne situasjoner samarbeider de med de andre avdelingene i samme hus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...