Gå til innhold

Dere flinke hagedamer :)

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Går det an å plante blomsterløker ute nå? Eller er det dødfødt? Fant plutslig ut at jeg har lyst til å plante litt til sommeren, men siden jeg er elendig på planlegging og veldig god på spontane ideer så har jeg verken lest meg opp på emnet eller satt løk om høsten. Er da alt mitt håp om blomstrete hage til sommeren ute?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Hva tenker du på for blomster, egentlig? Mange av løkplantene er jo nå i blomst, du kan jo kjøpe noen ferdige på hagesenteret og sette i jorda direkte, så får du glede av dem i riktig sesong nå og får dem igjen til neste år. (Krokus, scilla, snøklokker og påskeliljer.) Om du kan få andre løker til å spire så kjapt vet jeg neimen ikke, eller om de må ha hatt en frostvinter? Tulipaner, kuleløk, ruteliljer etc? Koster ikke noe å prøve, i verste fall blir det ikke blomst før neste år.

Men mitt langsomme hode finner egentlig ikke noen løk-planter som dekker selve høysommeren - er de ikke alle ganske tidlige? Så bllomstrende hage til sommeren får du nok best ved å plante stauder når kulda slipper, og løk evt til høsten igjen. Eller kanskje noen kan korrigere meg på det - finnes det løkplanter som kommer etter sthans? i juli? i august?

Skrevet

Sommerløk og knoller kan plantes så snart det ikke er fare for nattefrost.

Eks sommerløk: gladioler og liljer

Eks knollet: georginer

Med untak av liljer må de tas opp igjen før nattefrosten kommet om høsten. Vet georgineknoller kan bo tørt og kjølig og plantes igjen neste vår (skal teste dette selv for første gang).

Skrevet

Eller så kan veien til litt spontane fargeklatter i hagen være å så ringblomster, de kan såes ute, og blir de ikke plukket så sår de seg selv til året etterpå - Jeg startet min hagekarriære med disse i en liten flik av mammas bedd. De lever den dag i dag og har fått ta over hele beddet. Orange vitaminbomber for sjelen, og lett å imponere med på salaten :)

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

ÅÅh, ringblomster er genialt! Og sÅ er jeg sÅ glad i dens "magiske" egenskaper som urt :) :) Takketakk, da blir det sporenstreks tur til blomsterbutikken for Å kjøpe ringblomstfrø.

Artig Å lære at de faktisk kommer tilbake Året etter, jeg visste ikke det engang :P Sier jo noe om mine egenskaper som gartner, de er heller manglende. FÅr bli litt frø og litt stauder, sÅ er det bare Å be til høyere makter om at snøen holder seg borte fra nÅ (selv om de ikke har hørt pÅ meg før).

Om jeg fÅr noe til Å gro med mine visne fingre er jo en helt annen historie. Men vi fÅr la det stÅ til, det er jo rart man kan oppfostre et barn, men ikke klare Å fÅ en plante til Å overleve. Blir jo rene massakren her etter hver bursdag, fÅr bare stÅlsette meg til lørdag eller ønske meg plastblomster.

MÅ virkelig prøve Å planlegge litt til neste År. Min ende av huset ser ut som en overgrodd villmark, mens naboen har nydelige blomsterbed. Sukk. Noen som vil ta pÅ seg gartnerarbeid, sÅ er de hjertelig velkommen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...