Gå til innhold

Har du tenkt over dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet litt på vaksiner og funnet ut at i USA vaksineres det mot vannkopper. På nettsidene fra USA er det vist til statistikker om hvordan antall dødsfall pga. Vannkopper gikk drastisk ned etter innføring av vaksinen. Leser man på div. forum kan en se at vannkopper er blitt en fryktet sykdom for noen.

Tuberkulose ser jeg også går igjen på forum som en fryktet sykdom for de som velger bort vaksinen.

Her i Norge vaksinere vi ikke lenger mot Tuberkulose, og vannkopper har aldri vært en del av vaksinasjonsprogrammet. Tuberkulose har en de siste årene sett en økning av, men jeg har aldri hørt noen som har tatt vaksine på eget ingenativ, uten om reisevaksiner.

Hepatitt B er vi et av få land som ikke vaksinerer mot i barnevaksinasjonsprogrammet. En vaksine mange leger mener burde vært i programmet.

Er ikke dette litt rart? Eller er det slik at vi først frykter sykdommene etter at en eventuelt har avslått et tilbud om vaksine? For jeg ser her inne at en skal ikke vike mye fra det fastsette programmet før en får pekefingeren, og tenk deg om, osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn har alle fått Hepatitt B vaksine, BCG når de var små. Dette fikk jeg tilbud om siden jeg er fra et annet land.

Jeg tror ikke de vil nekte etnisk norske å få disse vaksinene om de spør.

Skrevet

Vannkopper frykter man jo å få som voksen, og spesielt gravide. For barn får det sjelden alvorlige følger, og det spres som ild i tørt gress. Derfor har vi ikke noe å frykte.

Men begynner vi å vaksinere vil jo det bli færre og færre som får det som barn, dermed kan de voksne som ikke er vaksinert og ikke vært syke som barn frykte vannkopper.

Skrevet

Det er vell et spm. om penger og prioritering. Hepatitt B og BCG burde vært en del av vaksinasjonsprogrammet. Vannkopper er jeg ikke så sikker på. Vi kommer sikkert hoppende 10 år etter USA.

Skrevet

Mine barn har alle fått Hepatitt B vaksine, BCG når de var små. Dette fikk jeg tilbud om siden jeg er fra et annet land.

Jeg tror ikke de vil nekte etnisk norske å få disse vaksinene om de spør.

Hmm, det har jeg ikke tenkt på. Hvis det er tilfelle at en kan få disse om en bare spør, så bør det bli gitt bedre info om dette. Noen som har erfaringer rundt dette?

Skrevet

Noen som har etterspurt Hepatitt B eller BCG, uten at du nødvendigvis kommer fra et annet land?

Skrevet

Grunnen til at de ikke er med i vaksinasjonsprogrammet er at BCG bla har kun 60% effekt og barn som har foreldre fra land eller skal reise til land med hyppigere tuberkulosesmittede tar den vaksinen. Hepatitt B er ogsÅ relativt sjelden her til lands, og skal man ut å reise visse steder anbefales det å ta denne vaksinen. (den er og anbefalt for helsepersonell, men det har jobikke no med barnas vaksinasjonsprogram)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...