Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #1 Skrevet 18. april 2012 Vi er 4søskenbarn (2 og 2 er søsken) Vi har en barnløs onkel. Han bor i barndomshjemmet til foreldrene våre og besteforeldre. Vanlig hus med stor tomt. Ingen odel. Han er som sagt barnløs, men har en kone som har 2 barn. (De ble gift for noen år siden, og de har vært i livet hans i 10år) barna hennes bor ikke hjemme, og har ikke gjort det de siste årene. Om han dør, er det stebarna som arver han da? Nå vet ikke jeg hva slags avtaler de har seg imellom, og kona har ikke kjøpt seg inn i huset. Vet at vi sikkert må snakke med advokat etterhvert, for meg så har ikke dette så mye å si, men vet at min søster og kusinen min så betyr det en del at den tomten og huset hvertfall blir i familien. Vi har ikke god kontakt med konen eller barna hennes. De har igrunn vært opphav til masse krangling og intriger. Vi trenger hvertfall ikke cæsar.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #2 Skrevet 18. april 2012 Dør han er det kona som arver alt. Men han kan testamentere bort 1/3 til de han ønsker.
HvittHus Skrevet 18. april 2012 #3 Skrevet 18. april 2012 Foreldrene deres er arvinger, sammen med kona. Er foreldrene deres døde, er det deres livsarvinger som trer inn i foreldrenes sted. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/testamentsarv-og-arv-etter-barnlos-arvel.html?id=88182
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #4 Skrevet 18. april 2012 Om han er gift og barnløs er det konen som arver han. Dere som er nevøer og nieser har overhodet ingen arverett så lenge han er gift. Dere kan spare dere kostnaden med advokat, for her har dere ingen krav eller rettighet i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #5 Skrevet 18. april 2012 Det kommer an på hvordan arven på huset er oppgjort eller fordelt. Eier han huset og ble deres foreldre kjøpt ut? Om det er slik så er det kona som arver. Om arven på huset ikke er gjort opp etter besteforeldre så har dere fortsatt krav på arv etter deres foreldre.
tyr82 Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Anonym nr 2 - er du sikker? Hvis han har adoptert barna kan han kun testamentere bort 1/3, fordi barna skal ha 2/3 (begrenset til 1 mill hver). ifølge http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/testamentsarv-og-arv-etter-barnlos-arvel.html?id=88182 (Om nieser/nevøer er nærmere slekt enn besteforeldre vet jeg ikke definisjonen på) II – Om arveretten når testament ikke er opprettet Om arv etter gift, barnløs arvelater Hvis en arvelater var gift ved dødsfallet, men var uten livsarvinger og uten testament, bestemmer arveloven at arvelaterens ektefelle er enearving i to tilfeller: 1. Hvis arvelater ikke har noen nærmere slekt enn besteforeldre. 2. Hvis den samlede verdien av den avdødes formue ikke er mer enn seks ganger folketrygdens grunnbeløp ved dødsfallet. I alle andre tilfeller blir den gjenlevende ektefellen arving til halvparten av arveformuen. Men hvis dette utgjør mindre enn seks ganger folketrygdens grunnbeløp - "ektefellens minstearv" - forhøyes ektefellens arv opp til denne minstearven. Resten av arvelaterens formue arver hans foreldre, eller hvis de er døde, deres livsarvinger, altså arvelaterens søsken, halvsøsken, eventuelt deres livsarvinger. I tilfeller der både ektefellen og avdødes slektninger arver, har ektefellen som regel rett til å beholde hele arveformuen i uskiftet bo. Dette gjelder uten unntak for alt som ektefellene hadde som felleseie. Hvis ektefellen da beholder boet i uskifte til sin død, skal de to ektefellenes slektsarvinger dele uskifteboet med en halvpart hver. Men hvis den gjenlevende ektefellen ønsker å skifte uskifteboet i levende live, eller vil inngå nytt ekteskap, skal han eller hun i tillegg til sin egen part av uskifteboet også ha ektefellearv av dødsboets part.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 Jeg vet om to slike barnløse som har dødd, og der er da da virkelig bare kona som har arvet. Jeg trodde det var bare konen som arvet når det ikke er barn i bildet jeg, men har virkelig foreldrene (eller deres etterkommere) krav på halvparten altså? Det synes jeg faktisk er ganske hårreisende jeg. Om jeg og mannen min ikke hadde hatt barn og han døde så måtte jeg delt arven etter han med mins svigerforeldre? De jeg kjente til lot kanskje bare arven gå til konen de da, selv om de kunne kreve halvparten selv? Hvordan kan noen få seg til å kreve det? Jeg har en barnløs søster, så om foreldrene våre dør først og så hun så kan jeg kreve arv etter henne foran partneren hennes? Det ville jeg da aldri gjort, er det noen som gjør det?
mamma_til_gutt Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Besteforeldre er nærmere enn nieser/nevøer. Kona arver alt om det ikke foreligger testamente. Barna hennes arver i utgangspunktet aldri ham direkte med mindre han skriver de inn i testamentet sitt. Dør kona først går det ihht arverekken.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Jeg vet ikke så mye om dette, og har heller ikke brydd meg, er min søster som vil at vi skal sjekke opp i dette. Jeg er jo enig at det er dumt om huset og tomten går ut av familien, men om vi ikke har noe valg, så er det jo ikke så mye vi kan gjøre. Om våre foreldre ble kjøpt ut, vet jeg faktisk ikke, men det regner jeg nesten med at de har blitt. HI
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 Jeg vet ikke så mye om dette, og har heller ikke brydd meg, er min søster som vil at vi skal sjekke opp i dette. Jeg er jo enig at det er dumt om huset og tomten går ut av familien, men om vi ikke har noe valg, så er det jo ikke så mye vi kan gjøre. Om våre foreldre ble kjøpt ut, vet jeg faktisk ikke, men det regner jeg nesten med at de har blitt. HI Om de har det så er det hans hus og da er det kona som arver.
HvittHus Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 http://www.arveoppgjor.no/hvem-arver-hvis-det-ikke-er-skrevet-testament/
Rosepus™ Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Hei, HI. Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt. Men om du eller en av dere er medlem i NAF, kan dere får en time gratis til advokat, gjennom å være medlem. Så kan dere jo spørre der, og det vil ikke koste noe.
Utrulig Skrevet 18. april 2012 #13 Skrevet 18. april 2012 Foreldre og søsken av deres onkel er nærmere enn besteforeldre. Så er foreldrene døde , så er det søsken som kommer i neste rekke. Og der stopper det. Er deres foreldre døde når deres onkel dør så arver ikke dere noe.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #14 Skrevet 18. april 2012 § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt. I høve til arvingar som nemnt i første ledd har ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III. Gå inn på lovdata.no og søk på Arvelova. Der står alt dere trenger å vite
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå