Gå til innhold

Velge jobb eller være hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sjanse til å få en 80% stilling, eller jeg kan jobbe 2.hver helg å ta ekstra vakter?

Hva ville dere valgt om dere var meg?

velger jeg 80% så vil vi ha det kjempe fint økonomisk.

Det andre valget så vil vi akuratt klare oss økonoisk.

Først og fremst en løsning som vil vare et år. Jeg kan være sammen med med 1 åringen min på dagtid. Hun kan begynne i barnehagen når hun er to.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde valgt 80% stilling om dette er en jobb\stilling du vil ha i fremtiden. Ekstravakter går mye i perioder, slik at den mnd vil du jobbe mye, mens den neste vil du jobbe lite. Med en 80% så vet du mer hva som skjer, og slipper å tenke på om du har jobbet nok.

Skrevet

Jeg ville valgt helgestillingen og ekstravakter. Selv har jeg bestemt meg for å ta to års permisjon denne gangen. Så får jeg være hjemme mens eldste jenta begynner på skolen, og begge de to minste får være hjemme med meg mye lenger enn om jeg hadde gått tilbake i jobb når minsten er 10 mnd. Kommer nok til å være ringevikar et par steder 2.året, men da fortrinnsviss netter i helgene. Jeg angrer på at jeg har jobbet så mye mens nr 2 var liten (litt mindre dårlig samvittighet for at jeg jobbet mellom nr 1 og 2, men da var det mye mindre jobb også!). Og jeg vil ikke sitte den dagen jeg skal skrive konfirmasjonstale og gråte fordi jeg ikke valgte litt stram økonomi de første årene og heller tid med ungene. For plutselig er de 6 år og skal begynne på skolen, og da har du ikke noe valg - da må de være der fra 8-14!

Skrevet

Takk for svar Tutla.

Hjerte vil jobbe helger og heller ta litt ekstra av og til.

Tror det vil være en god løsning 1 års tid. Vi sparer barnehageutgifter og to plasser på SFO. Det blir 6000 å spare i mnd. I tilegg får vi kontantstøtte på 5000.

Stedet jeg skal jobbe har jeg vært vikar i mange år. Jeg blir ikke arbeidsledig med det første.

Jeg er ikke bekymret for at jeg ikke får jobb i fremtiden.

Jeg har en mann som jobber mye, så det er godt for alle at jeg er mer hjemme.

Jeg bryr meg ikke om pengene jeg taper heller. Penger kan jeg tjene senere. Det er nå jeg har barna. Tror ikke jeg kommer til å angre på det valget.

Skrevet

Jeg kommer til å ta permisjon fra min faste stilling i 2 år. Er sykepleier og vi kommer til å utsette pappaperm til sommermånedene neste år slik at jeg kan jobbe mest mulig, etter dette kommer jeg til å ta ekstravakter kvelder og helger til mini er 2 år. Som nevnt så sparer en masse på barnehageplass, i tillegg til kontantstøtten. Dermed sitter en ikke så dårlig i det ;)

Skrevet

Jeg har også en mann som jobber veldig mye, så helgejobb ville vært helt uaktuelt for meg. Da ville vi jo aldri sett hverandre!

Skrevet

Hei.

Det høres ut som om du har tenkt nøye gjennom dette. Og det er jo en unike mulighet når en sparer så mye penger på å unngå både sfo og barnehage. Vi skal ha barn i november, og regner ikke med å få barnehageplass det første året, og jeg blir vel hjemme ca. 10 måneder ekstra. I likhet med deg, skal jeg da jobbe ekstra, men bare hver 3 helg, utover det vil jeg nok ta en til to kveldsvakter pr.uke.

Her er likevel noen inspill:

å jobbe annenhver helg er utrolig ofte. Og det er jo ofte slik at det er helgene familien kan være samlet. Jeg har lang erfaring med å jobbe ekstravakter. Og det overordnede problemet var at man gjerne jobbet mere enn man ønsket, fordi man ikke visste hva man fikk av vakter neste månede. Nå blir jo du hjemme med et barn på dagtid, så det begrenser seg kanskje selv med tanke på hvor mange vakter du kan takke ja til. Jeg har 80 % stilling i dag, og det som er fordelen med det er at vaktene er tilpasset hverandre, og jeg er mindre sliten nå enn da jeg jobbet 60% ( i bare ekstra vakter). Jeg hadde altså mere overskudd til barna i en høyere, men fast stilling.

Med økonomisk frihet har man dessuten mulighet til å kjøpe seg tid med barna ved f.eks vaskehjelp, ekstra fridager osv.

Lykketil i valget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...