Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 ...og som kan fortelle meg litt om hvordan det er? Konkrete arbeidsoppgaver, utfordringer osv? Har blitt tilbudt jobb der idag, men kjenner at jeg er litt usikker. Ville nok vært kjempespennende, og en kjempefordel med erfaring fra 1.linjen. Samtidig så har jeg (som alle andre) hørt litt for mange av de negative historiene. Jeg føler også at jeg mangler ca ett tonn med kunnskap for å kunne hjelpe/veilede mange av brukerne.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 åååå... gratulerer! jeg jobber i NAV-mottak. på et stort nav-kontor i oslo. halve dagen står jeg i skranken og halve på samtallerom. jeg jobber på stat. så jeg sitter på samtallerom med statlige saker så det blir litt andeledes om du har kommunal stilling. jeg tar i mot brukerne og hjelper de med det de trenger. er det enkelt og tar kort tid, så hjelper jeg dem i skranken. kreves det mer veiledning så henviser jeg dem til samtalerom. man får spørsmål om alt mulig som har med nav og gjøre, og mye som ikke har med oss å gjøre også jeg elsker jobben min! men du kan ikke forvente at du skal kunne alt. du må tåle å si "dette vet jeg ikke men jeg skal ringe XXX og finne ut av det" osv. liker du mennesker så er det verdens beste jobb
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 ...og som kan fortelle meg litt om hvordan det er? Konkrete arbeidsoppgaver, utfordringer osv? Har blitt tilbudt jobb der idag, men kjenner at jeg er litt usikker. Ville nok vært kjempespennende, og en kjempefordel med erfaring fra 1.linjen. Samtidig så har jeg (som alle andre) hørt litt for mange av de negative historiene. Jeg føler også at jeg mangler ca ett tonn med kunnskap for å kunne hjelpe/veilede mange av brukerne. er du velferdsviter? siden du sier bruker. sosionomer sier ofte klinter. statlig mottak er mye mer regler og sjamer en kommunal. kommunal er mer "etterforskning" og løsing av problemer, når folk står uten penger til mat og bolig osv.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Jobber i mottaksgruppen, men er fritatt fra skranke. Ser på skrankevakter som ordentelig dritt arbeid. Stå der som et spørsmålstegn og ikke vite hva man skal svare, og henvise videre som en alminnelig protør. Jobber med kommunale oppgaver, og forstår meg virkelig ikke på de som jobber med statlige oppgaver, at de orker! Skal mere til enn bedre lønn, pensjonsordning og bliglånsrente før det hadde frista.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #6 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Tror nok du får bedre sjangse til å utvikle deg selv i jobben på ungdomsskolen, enn i motak i NAV.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi det høres jo også ut som en veldig spennende jobb da som helt sikkert byr på en del utfordringer det også. om du kjenner litt på sosionomen i magen din (som jeg antar er der ). så tror jeg den store forskjellen mellom disse to jobbene er at på skolen så får du følge noen mennesker over lang tid og kanskje se en utvikling. i mottak så ser du dem kort og det tar tid før man kjenner igjen de samme og du får ikke følt dem opp med lange samtaller over tid. men du får en mer admenistrativ jobb. der du hjelper dem med konkrete oppgave som ofte løses umidelbart og du slipper å "ha med jobben hjem" jeg hater å følge opp de samme menneskene over tid. for jeg blir så lei dem... hehe.. (det er vel ikke lov å si ) og jeg liker at det er masse å gjøre, men så stenger kontoret og jeg kan gå glad og lykkelig hjem uten bekymringer
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Tror nok du får bedre sjangse til å utvikle deg selv i jobben på ungdomsskolen, enn i motak i NAV. Ja, klart det. Jeg ser bare at det å ha jobbet i 1.linjen vil være veldig lønnsomt ifht lovverket ol. En god erfaring å ha med seg videre... Dessuten er jeg ikke sikret jobben i skolen, jeg har bare snakket med hun som skal utlyse stillingen ang hva den innebærer ol, men ettersom vi bor på bygda går jo mye på vennskap&kjennskap... Så da må jeg velge iløpet av denne uken; 1. Jobbe i nav-mottak, fast 100% 2. Søke jobb i u.skolen, 89% (fast/engasjement??) hi
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi det høres jo også ut som en veldig spennende jobb da som helt sikkert byr på en del utfordringer det også. om du kjenner litt på sosionomen i magen din (som jeg antar er der ). så tror jeg den store forskjellen mellom disse to jobbene er at på skolen så får du følge noen mennesker over lang tid og kanskje se en utvikling. i mottak så ser du dem kort og det tar tid før man kjenner igjen de samme og du får ikke følt dem opp med lange samtaller over tid. men du får en mer admenistrativ jobb. der du hjelper dem med konkrete oppgave som ofte løses umidelbart og du slipper å "ha med jobben hjem" jeg hater å følge opp de samme menneskene over tid. for jeg blir så lei dem... hehe.. (det er vel ikke lov å si ) og jeg liker at det er masse å gjøre, men så stenger kontoret og jeg kan gå glad og lykkelig hjem uten bekymringer Hehe, jeg ser den med at man slipper å ta med seg brukerne videre. Der jeg jobber nå er pasientene innlagt i ca.8 uker. Det hender man er glad de ikke bor der fast... Meeen så er det dette med relasjoner da, å skape de gode relasjonene er joo såå viktig. å ta del i en prosess, å få følge noen videre osv. Usj, har en del å tenke på i disse dager. Men spennende er det hi
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #12 Skrevet 17. april 2012 Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Tror nok du får bedre sjangse til å utvikle deg selv i jobben på ungdomsskolen, enn i motak i NAV. det kommer vel ann på hva hun ønsker å jobbe med i fremtiden? begge jobbene har jo helt klare muligheter for å utvikle seg, men på veldig forskjellige måter. er hun av den terapautiske typen, så er jeg enig med deg. men hun får mye mer kompetanse på å takle alle type menneskers møte med en instangs de ofte føler er vanskelig å forholde seg til. og hun får lære mye om regelverk, skjønn og hvordan får forklart disse tingene på en måte som brukerene kan akseptere.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #13 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi det høres jo også ut som en veldig spennende jobb da som helt sikkert byr på en del utfordringer det også. om du kjenner litt på sosionomen i magen din (som jeg antar er der ). så tror jeg den store forskjellen mellom disse to jobbene er at på skolen så får du følge noen mennesker over lang tid og kanskje se en utvikling. i mottak så ser du dem kort og det tar tid før man kjenner igjen de samme og du får ikke følt dem opp med lange samtaller over tid. men du får en mer admenistrativ jobb. der du hjelper dem med konkrete oppgave som ofte løses umidelbart og du slipper å "ha med jobben hjem" jeg hater å følge opp de samme menneskene over tid. for jeg blir så lei dem... hehe.. (det er vel ikke lov å si ) og jeg liker at det er masse å gjøre, men så stenger kontoret og jeg kan gå glad og lykkelig hjem uten bekymringer Hehe, jeg ser den med at man slipper å ta med seg brukerne videre. Der jeg jobber nå er pasientene innlagt i ca.8 uker. Det hender man er glad de ikke bor der fast... Meeen så er det dette med relasjoner da, å skape de gode relasjonene er joo såå viktig. å ta del i en prosess, å få følge noen videre osv. Usj, har en del å tenke på i disse dager. Men spennende er det hi hehe.. ja, relasjonene her blir ofte veldig korte. og du er veldig avhening av å skape et godt førsteinntrykk og forklare ordentlig. det er på en måte litt som å jobbe med service, bare med et krav om mye sterkere fagkunnskap. da du "selger" menneskers oppfattning av velferdstaten og ikke en vare
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #14 Skrevet 17. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Hvis målet er å utvikle seg selv, så ville jeg IKKE gått for jobben i NAV. Har selv jobbet i NAV i mange år. Både i front, som veileder og som saksbehandler i forvaltning. Front/skranke er helt horribelt!!! Den ENESTE fordelen er at du ikke har restanser (iallefall ikke der hvor jeg jobbet), men jeg synes jobben i front var som å være portør (uten at jeg helt vet hvordan det er ) Fikk mye spørsmål som ikke var relevante for NAV, som f.eks alle de som ble veldig irriterte over at VI ikke kunne forandre skattekortet deres (for NAV skulle jo kunne hjelpe med ALT), fikk mye skit fra unge brukere som var plassert på trappa av sine foreldre som var uføre/sosialklienter (det er måte på hvor mange ganger det er interessant og utviklende og forklare 18-åringer at "nei, du kan ikke forvente at NAV betaler for nye møbler når du har fått tilbud om å leie en møblert leilighet. det hjelper IKKE at du synes at møblene ikke er moderne nok" osv. Trivdes veldig som saksbehandler for statlige saker, men gremmes over restansene. Ble til slutt lei av å innvilge ting man egentlig visste ikke skulle innvilges bare for å få sakene unna, lei av at den faglige standarden ble verre og verre fordi man ikke fikk tid eller anledning til å hverken holde seg oppdatert eller dra på kurs, og ikke minst lei av å hoppe når NAV-leder sa "hopp". Det toppet seg da vi ble pålagt å jobbe lørdager før jul. Riktig nok med overtidsbetaling, men likevel.......Jeg har faktisk et liv utenom jobb! Jobben i forvaltning var drepende kjedelig. Den ene uføresaken etter den andre........ og punching av sykmeldinger, utregning av grunnlag osv osv. saksbunken minket ALDRI, og det eneste som gjaldt var restanselister! BLæ! Er glad jeg fikk ny jobb - et sted hvor jeg faktisk får brukt min kompetanse og hvor kvalitet er minst like viktig som kvantitet!
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #15 Skrevet 18. april 2012 Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Jeg er sosionom, men har forstått at brukere er rette begrepet på "mitt" nav kontor... Er veldig glad i å jobbe med mennesker, og har gjort det siden jeg var ferdig utdannet for 5år siden. Jeg har bare ikke jobbet i 1.linjen. Min erfaring er innenfor skole og rehabilitering/psykiatri. Er litt redd for å måtte søke etter svar andre steder for "alt", da det er vanskelig å være forberedt på hvilke spørsmål som vil dukke opp. Vil jo lære underveis, men er en person som liker å ha litt kontroll. hi ja, i starten så må du spørre om alt. det er helt vanlig, med mindre man er super nerd som meg... haha.. men alle må det. og det er helt greit. jeg liker at det er takhøyde for å spørre hverandre, for alle vet at ingen kan alt. i starten er alt ganske kaos, men når du klarer å skilde meldom stønadene og hovedreglene så kommer du ganske langt. og da er det veldig gøy men du må ikke være redd for å få kjeft, ikke kunne svare eller å spørre om hjelp. for da vil du hate den jobben. de fleste på mitt navkontor vil ikke i mottak, jeg forstår ikke hvorfor de heller vil sitte på kontoret en å snakke med menneskene der ute. men det er meg Takk for svar, dette var veldig godt å høre Jeg er nok litt skeptisk, slik dine kolleger er, men samtidig ser jeg jo at dette er en kjempespennende utfordring som jeg jo har ønsket meg lenge. Jeg kan jo legge til at jeg også har en annen jobb i sikte som skal utlyses i disse dager. Det er 89% på u.skole, hvor man skal følge elever med ulik type problematikk enten i gruppe eller enkeltvis (etter behov). Her følger man skoleruta og jobber fra 8.30-14.30, noe som er flott ettersom vi har 3 små barn. ....men så var det dette med å utvikle seg selv da Valgets kvaler! hi Hvis målet er å utvikle seg selv, så ville jeg IKKE gått for jobben i NAV. Har selv jobbet i NAV i mange år. Både i front, som veileder og som saksbehandler i forvaltning. Front/skranke er helt horribelt!!! Den ENESTE fordelen er at du ikke har restanser (iallefall ikke der hvor jeg jobbet), men jeg synes jobben i front var som å være portør (uten at jeg helt vet hvordan det er ) Fikk mye spørsmål som ikke var relevante for NAV, som f.eks alle de som ble veldig irriterte over at VI ikke kunne forandre skattekortet deres (for NAV skulle jo kunne hjelpe med ALT), fikk mye skit fra unge brukere som var plassert på trappa av sine foreldre som var uføre/sosialklienter (det er måte på hvor mange ganger det er interessant og utviklende og forklare 18-åringer at "nei, du kan ikke forvente at NAV betaler for nye møbler når du har fått tilbud om å leie en møblert leilighet. det hjelper IKKE at du synes at møblene ikke er moderne nok" osv. Trivdes veldig som saksbehandler for statlige saker, men gremmes over restansene. Ble til slutt lei av å innvilge ting man egentlig visste ikke skulle innvilges bare for å få sakene unna, lei av at den faglige standarden ble verre og verre fordi man ikke fikk tid eller anledning til å hverken holde seg oppdatert eller dra på kurs, og ikke minst lei av å hoppe når NAV-leder sa "hopp". Det toppet seg da vi ble pålagt å jobbe lørdager før jul. Riktig nok med overtidsbetaling, men likevel.......Jeg har faktisk et liv utenom jobb! Jobben i forvaltning var drepende kjedelig. Den ene uføresaken etter den andre........ og punching av sykmeldinger, utregning av grunnlag osv osv. saksbunken minket ALDRI, og det eneste som gjaldt var restanselister! BLæ! Er glad jeg fikk ny jobb - et sted hvor jeg faktisk får brukt min kompetanse og hvor kvalitet er minst like viktig som kvantitet! Takk for svar! Men, lurer på en ting; er ikke dine erfaringer fra nav gode å ha i din nye jobb? Da har man jo førstehåndskunnskap i hvordan systemet fungerer, og du kan mest sannsynlig dra nytte av dine erfaringer nå...? Tar gjerne imot flere svar jeg altså... Har ligget og tenkt på dette i hele natt, men klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå