Love my kidz Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Jeg har en utrolig kresen gutt i matveien, så jeg gir flytende Biovit i drikken hans uten at han vet det. Det fordi han absolutt IKKE vil ta det frivillig. Men jeg synes jo han burde ha tran også. Får deres barn tran? Finnes det noe som jeg kan blande i saft uten at han likevel kjenner den typiske ekle transmaken? Stod på apoteket i dag og skulle handle noe annet, og da så jeg at de har trankapsler med appelsinsmak. Men gutten min nekter jo å spise sånt også (spiser ikke drops heller)... Nå håper jeg ikke jeg får pepper fordi jeg ikke klarer å få i han sånne ting. Han er en gutt med vansker i autismespekteret og svært vanskelig og sær på disse områdene. Så takker for gode råd
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Har aldri fått i gutten min tran jeg heller. Han er 3 år nå. Siste året har han fått Møllers Omega 3 fisker. De går ned på høykant. Sanaol får han i perioder, det tar han uten problemer.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Mine spiser vitaminbjørner og omega-fisker. Prøver å ha fisk til middag 1-2 ganger i uken også da, så det får i seg noe av omegaen der. Minstejenta er også glad i knekkebrød med makrell i tomat så hun skulle være godt dekket.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Du kan jo ha d-vitamin dråper i noe drikke. Da får han i alle fall noe.
Mandalas Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 (endret) Mine barn får EyeQ og vitaminbjørner, de elsker det da Men akkurat EyeQ kan være bra for barn med feks autisme, det bedrer konsentrasjonen blant annet Hjelper lite hvis han ikke vil ha det, men det finnes i mange ulike former. Endret 17. april 2012 av Mandalas
Love my kidz Skrevet 17. april 2012 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2012 Mine barn får EyeQ og vitaminbjørner, de elsker det da Men akkurat EyeQ kan være bra for barn med feks autisme, det bedrer konsentrasjonen blant annet Hjelper lite hvis han ikke vil ha det, men det finnes i mange ulike former. Aha, EyeQ altså? Hvis det finnes i flytende så kan jeg prøve det HVor kjøper du det?
Love my kidz Skrevet 17. april 2012 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2012 Du kan jo ha d-vitamin dråper i noe drikke. Da får han i alle fall noe. åjaa det var lurt, at jeg ikke tenkte på det! Jeg ga ham nemlig det da han var baby
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Vi gir ikke tran eller vitaminer! Har (heldigvis) en gutt som liker mat og foreløpig smaker på alt. *krysse fingrene for at det vedvarer* Har et variert kosthold, med mye brokkoli og tomat. Fisk er hovedregelen, kjøtt kun ved spesielle anledninger. Får makrell på skiva hver dag. Eneste han har fått var d-vit dråper det første året. Hadde vi ikke spist fisk hadde jeg nok prøvd med omega3 fisker:)
Light of my life Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Så lenge man har et sunt og variert, og helst plantebasert, kosthold er det ingen grunn til å ta tran eller andre vitaminer. Dette er jeg helt overbevist om, men skjønner at man kan ha utfordringer når barna nekter (men det har jeg heldigvis sluppet foreløpig he he )
bIomstre Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 (endret) Jeg spurte på apoteket hva de ville anbefale til vesla som ikke liker tran. Jeg fikk da smaksprøver på et par forskjellige (bl.a de apelsin tyggekapslene). Veldig greit å slippe og kjøpe en hel pakke! Vesla likte ingen av de... Men Omega3 fiskene fra dagligvaren liker hun. Det er gelefisk, mer som snop. Vær imidlertid obs på at de inneholder søtningstoffene xylitol og sorbitol. Ville ha sjekket helsekosten også, spør om smaksprøver! Endret 17. april 2012 av bIomstre
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #11 Skrevet 17. april 2012 Må bare passe på at du ikke gir for mye multivitaminer og tran tilsammen. Av flytende sanasol/multivitaminer og tran med a/d vit skal en halvere dosen.Dvs 5 ml av hver. Det pga en skal ikke ta for mye D-vitaminer Gir du d-dråper og multivitamin må du og halvere dosen
Tauriel Skrevet 17. april 2012 #12 Skrevet 17. april 2012 Gir ingenting av vitaminer enda... ho ha spydd av d-vitamindråper og reagert på fisk...
Love my kidz Skrevet 17. april 2012 Forfatter #13 Skrevet 17. april 2012 Så lenge man har et sunt og variert, og helst plantebasert, kosthold er det ingen grunn til å ta tran eller andre vitaminer. Dette er jeg helt overbevist om, men skjønner at man kan ha utfordringer når barna nekter (men det har jeg heldigvis sluppet foreløpig he he ) Jeg er 100% enig! Men gutten får absolutt ikke nok i seg gjennom kosten slik som det er pr i dag. Derfor må jeg gi han noe.
Love my kidz Skrevet 17. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 17. april 2012 Må bare passe på at du ikke gir for mye multivitaminer og tran tilsammen. Av flytende sanasol/multivitaminer og tran med a/d vit skal en halvere dosen.Dvs 5 ml av hver. Det pga en skal ikke ta for mye D-vitaminer Gir du d-dråper og multivitamin må du og halvere dosen Takk, viktig info jeg skal huske
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #15 Skrevet 17. april 2012 Må bare passe på at du ikke gir for mye multivitaminer og tran tilsammen. Av flytende sanasol/multivitaminer og tran med a/d vit skal en halvere dosen.Dvs 5 ml av hver. Det pga en skal ikke ta for mye D-vitaminer Gir du d-dråper og multivitamin må du og halvere dosen Tror neppe du får i deg for mye D-vitaminer fra de produktene som er i salg her i Norge altså. Nå ha snart hele verden økt anbefalingen på hvor mye D-vitamin vi mennesker trenger, men Norge henger som vanlig litt etter. Forskning fra flere steder i verden viser at D-vitamin er viktig for spalting av sukker, tannhelse og mye annet. Etter at de økte den anbefalte dosen med D-vitamin i USA har de blitt mye mindre diabetes f.eks. Her i Norge får vi minimalt med D-vitamin fra solen og kan ta ganske mye tilskudd uten at det er farlig. D-vitaminene vi får på helsekosten her er mye mye svakere enn de som selges i resten av Europa og i USA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå