Gå til innhold

En forelder, tre barn, lekser, fritidsaktiviteter, bursdager...fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en mann som jobber mye seine kvelder, så jeg lurer litt på hvordan vi skal få "ting til å gå rundt" når ungene blir eldre, og det er mange ting de skal gjøre på ettermiddagene. Har lyst til å høre fra andre som er mye alene med ungene på ettermiddagene, og hvordan dere får ting til å gå rundt. Vi har ikke slektninger i nærheten som kan hjelpe med barnepass.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fire barn og ofte alene til barne-tv tid (og en del dager til ut på kvelden), så det er alltid jeg alene som må handle, hente i bhg, følge opp lekser, lage middag og kjøre til fritidsaktviteter, bursdager osv. Men, når det kommer til henting igjen er jo mannen stort sett hjemme slik at jeg slipper å slepe med meg de minste rundt da, da kan de være hjemme med mannen. Om ikke må de jo være med på henting også dersom jeg ikke har alliert meg med noen andre foreldre (f.eks jeg leverer både mitt barn og deres på trening/ i bursdag, mens de henter både sitt barn og mitt barn).

Jeg må ærlig innrømme at jeg er litt glad i tv en liten stund på ettermiddagene for de to minste mens jeg lager middag og hjelper til med lekser (skolebarna gjør lekser på kjøkkenet samtidig som jeg lager middag). Da sitter de to små mer eller mindre stille i ca 20 min mens middagen lages og de store får noenlunde fred til leksene. Så spiser vi sammen etterpå, og enten leker, eller kjører ut til diverse ting.

Vi har laget til middagslister for en uke av gangen der vi har både navn på retten og bilde, så har vi laminert dem og henger opp på kjøleskapet (bare en uke av gangen så klart). Har en 10-12 ulike uker å velge mellom. På den måten vet jeg hva som skal være til middag, og ungene er forberedt slik at vi slipper trassig "å, jeg ville jo ikke ha det!" osv. Om det er middager med mye å skjære opp, kan dette gjøres kvelden i forveien.

Jeg må ærlig innrømme at jeg synes det kan bli slitsomt på ettermiddagene, men det blir en vane også og man får jo rutiner på tingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...