Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Hvordan gjør man det? Henvisning fra legen til en psykolog eller må man gå igjennom psykpol? Tenker altså på det som man ikke trenger å betale for (annet enn egenandel). Hva sier man til lege og innleder hos psykolog? Vet ikke om jeg klarer å dra dit og bare snakke til noen jeg ikke kjenner "ut av det blå", uten at jeg vet hva jeg vil med det eller om jeg er "plaget" nok til å få behandling, og selvsagt redd for å si noe som gjør at de blir bekymret for barnet mitt, selv om jeg ikke er noen barnevernsfanatiker og synes det er viktig at folk melder fra ved bekymring. I tillegg gjør det det ekstra vanskelig å få behandling fordi jeg er hjemmeværende med barn. Hvis jeg skal snakke med en psykolog så mo jo samboeren ta seg fri fra jobb for å passe ungen, det blir jo helt feil. Ungen skal i barnehagen fra høsten av da, så er ikke sikkert jeg får time før det uansett?
timiane Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 Om du tar dette privat trenger du ikke henvisning, bare å bestille time og møte opp. Tar du det via psykologer som har driftstilskudd må du ha henvisning i fra fastlege. Du trenger ikke være så deteljert, de fleste får hjelp. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det lønner seg å skrive brev til flere psykologer og møte flere, til du finner en som du kan jobbe med. Du trenger ikke levere henvisningen ifra legen din før du har vært der 3 ganger. Det krever litt å stå på og finne en man kan jobbe med. Tipper på at 9 av 10 psykologer (Oslo) gir avslag fordi at de fleste jobber med langtids terapi og bytter ikke pasienter så ofte. Bare å stå på. Lykke til.
2 hjertegull :) Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 Som regel trenger du ikke ha så mye å si første time. Behandler prater om policy og hvordan de pleier å gjøre ting. Har du gått via henvisning går dere kanskje gjennom den..
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Som regel trenger du ikke ha så mye å si første time. Behandler prater om policy og hvordan de pleier å gjøre ting. Har du gått via henvisning går dere kanskje gjennom den.. E du ifra Loppa?
2 hjertegull :) Skrevet 17. april 2012 #7 Skrevet 17. april 2012 Nei Kor du kjæm ifra da? Alta.. Åffer det'a?
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #8 Skrevet 17. april 2012 Nei Kor du kjæm ifra da? Alta.. Åffer det'a? Det stÅr pÅ profilen din at du er ifra ei perle i nord, det stemmer vel ikke med Alta....
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #9 Skrevet 17. april 2012 Be fastlegen din om en henvisning til psykolog, så får du også en liste av han med psykologer som har driftstilskudd der du bor (da betaler du kun egenandel). Om du er veldig syk og det haster vil du få henvisning til psykiatrisk poliklinikk (du må ha henvisning for poliklinisk behandling også), men antakelig får du en vanlig psykologhenvisning, det er det de fleste får. Hvor lang tid det tar før du får time varierer fra sted til sted, men det er ikke uvanlig at det er et par måneders venteliste.
2 hjertegull :) Skrevet 17. april 2012 #10 Skrevet 17. april 2012 (endret) Nei Kor du kjæm ifra da? Alta.. Åffer det'a? Det stÅr pÅ profilen din at du er ifra ei perle i nord, det stemmer vel ikke med Alta.... For det første, sÅ kommer vel det ann pÅ øyet som ser, og hvem du spør For det andre, sÅ kan du sende meg en privat melding om du ønske Å diskutere det, i stede for Å lire av deg slike kommentarer inne pÅ en trÅd som handler om noe ganske annet enn det.. Dessuten stÅr det "FInnmark, ei perle i nord", som en fellesbetegnelse pÅ hele fylke som jeg faktisk er veldig glad i. Men om det for deg bare finnes ei perle i Finnmark, sÅ er det synd pÅ deg, for da har du virkelig gÅtt glipp av noe! Endret 17. april 2012 av 1hjertegull+junispire
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Ok... takk for svar til dere som svarte! Da må jeg sikkert manne meg opp og gå til legen for å få henvisning. Men jeg bare lurer på du som nevnte at man ikke trenger henvisningen før 3. time, betyr det at jeg kan gå til fastlege etter jeg har startet hos psykolog i praksis? Ikke at jeg tror det er så lurt da men lurer bare. Og det med å skrive brev til ulike psykologer og møte ulike, og at psykologene også kan gi avslag på behandling... hva mener du, kan du utdype det litt mer? Skjønte det ikke helt... hvorfor kan de gi avslag, og hva skal jeg evt skrive i slike brev osv. Trenger nok litt mer utdypning...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #12 Skrevet 18. april 2012 Ser noen over viser til at man får en liste over psykologer med driftstilskudd, og så kan man velge ut fra den. Det kommer faktisk an på hvor man bor. Mange steder er det ikke mange psykologer med driftstilskudd, og det naturlige de fleste steder er langt på vei å få behandling innenfor det offentlige (så fremt alvorlighetsgraden i problematikken tilsier det). Dette er som regel også billigst. Ta kontakt med fastlegen din og han vil henvise deg til poliklinikken. Mange steder har også andre lavterskeltilbud, som "raskere tilbake", hvor man får et raskere, men tidsavgrenset tilbud. Vanligvis er det noen få mnd ventetid for psykolog på vanlig poliklinikk. Du trenger ikke si så mye til den som henviser deg, men det er viktig at det i henvisningen kommer frem hva slags type problematikk det er snakk om og helst litt om hvilke konsekvenser dette har for deg i hverdagen din, da det ofte vil ha betydning for hvor raskt du får et tilbud. Det kan være lurt å skrive ned noen stikkord, om så et lite brev, å ha med seg til legen dersom der er vanskelig å si det. Hilsen psykolog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå