Gå til innhold

Inngrodd tånegl! :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva jeg skal gjøre med dette?

Tåa mi er helt hoven, spesielt på venstre side av neglen. Det er litt ømt og greier, sikkert en inngrodd tånegl..:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

legehjelp.

Ført snitter de bort en del av neglen.

(bedøvelei tåa er vondt)

Og om du fortsetter å bli plaget. Må du i narkose og fjernet halve neglene Med rota. Slik at du resten av livet har halv negl på den tåa.

Har for 6 mnd siden, fjernet halv negl på min venstre storetå. Måtte i lett narkose.

Det er fordi tær er veldig omfintelig. Og var sykmeld i 10 dager etterpå.

Nå har jeg såklart klart å bli betent i den samme tåen, og går på antibiotika.

Tydeligvis et problem som er vanskelig å bli kvitt.

Skrevet

ha den i grønnsåpe vann ca 15 min x 3 om dagen. gammelt kjærringråd. så vet ikke om det hjelper.. men er jo verdt å prøve :)

Skrevet

Jeg bruker å få det sånn, da pirker jeg ut neglen som har skapt problemet. Altså, jeg fører en neglfil (av den spisse typen) innunder neglen fra toppen og helt ned til kanten, på den måten får jeg "vippa ut" den delen av tåneglen som forårsaker smertene...

Om det er for ille, kjører du foten i grønnsåpevann til det blir godt og mykt, da er det lettere å få vippa den ut.

Virker ikke det, så drar du til lege :) Om den er puss under neglen vil han fjerne det først, før han gjør noe med neglen. Det skal være rimelig ille før de fjerner noe av neglen.

God bedring!

Skrevet

Jeg er anonym 1. De råd du har fått har jeg gjort mange ganger, i 5 år. Og virker greit. Men om plagene bare fortsetter, Må du få gjort noe proffesjonelt med det.

Jeg har bedøvd og klippet naglen to ganger, og til slutt fjernet den halve.

EN skal ikke drive så mye dagkirurgi på seg selv på bena.

Husk su skal bruke bena dine til du bli 90 år.

Skrevet

Dra aldri til legen med inngrodde negler, dra til fotpleier er de som har greie på føtter.

Skrevet

Gjør som #4 sier. Samboeren min gjør dette på meg hele tiden.

Hvis du er plaget med dette kan du klippe en liten v (hakk) i det hvite på neglene. Det er jo fordi neglene sprekker i utkanten og vokser enten til høyre eller venstre.

Om du tar dette med en gang du kjenner ubehaget, er det ikke vondt. Samboeren min tar sånn negleklipper inn fra siden og klipper vekk det som vokser fra neglen.

Skrevet

Og det er noe dere syns er greit å gjøre "resten av livet"?

Syns det er merkelig om det er en plage over mange år.

Men men.. jeg reagerer sikkert fordi jeg er gått lei av hele tåa.

Skrevet

Jeg var mye plaget med inngrodd negl før, måtte til slutt fjerne en god del av neglen. Trengte ikke narkose, kun lokalbedøvelse. Har ikke fått det igjen på den tåen, men har selvfølgelig kjent litt til det på den andre. Fikk noen tips av legen som har fungert supert. For det første aldri klipp neglen i bue, klipp rett av og ikke for langt ned, på den måten unngår du at den vokser inn i siden.

Hvis den først har begynt å vokse inn kan du dra av litt bomull på en q-tips å dytte under neglen på den vonde siden, på den måten vil neglen heller vokse opp og "ut" og ikke inn i huden. Ha bomullen der til du føler det er bedre :) Også er jo grønnsåpebad alltid bra.

Men er siden på tåen veldig rød og hoven så ville jeg nok dratt til legen, da er det nok mye puss som skal ut.. Håper det ordner seg fort, for inngrodd negl er vondt!

Skrevet

Bestill time hos en Fotterapeutsom er ekspert på dette.

Ville ikke akkurat hørt på anonyme "eksperter" her på dib som anbefaler inngrep på deg selv som mest sannsynlig vil gjøre vondt værre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...