Gå til innhold

Ulempe å IKKE gå til oppfl hos jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 2.gangs, men noen år siden sist..

Jeg tror jeg bare ønsker å gå til legen i dette sv.skapet. Fikk ikke noe godt forhold til jordmor sist, følte hun var totalt uinteressert og bare ramset opp om kosthold og sånt hun måtte gjennom.. Legen er derimot helt fantastisk og veldig nøye.

Men har jordmor kunnskap som en fastlege ikke vil ha? Jeg kan også ringe gynekolog for ul. når jeg måtte ønske (ingen spesiell grunn, bare hyggelig gynekolog tror jeg :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 2. gangs og vil også bare gå til lege denne gangen.. Følte ikke kontrollene hos jordmor ga meg noe særlig sist, og er veldig fornøyd med oppfølgingen fra min lege som er nøye og interessert :)

Eneste jeg kan tenke meg er at jordmor kanskje kan være nyttig helt mt slutten, sånn i forhold til å tyde tegn på om fødsel er på gang osv..

Men er det noe på slutten kan man jo uansett kontakte fødeavdeling og få hjelp av jordmor der..

Skrevet (endret)

Jordmor er jo ekspert på svangerskap og fødsel, mens legen er som poteten og brukes til det meste... Så er jo det som eventuelt er fordelen med å gå til jordmor. Men det er jo selvsagt avhengig av person også, du kan ha en fantastisk flink lege og en jordmor som ikke gir deg den hjelpen du føler du burde få.

I tillegg så har som regel jordmor bedre tid, setter av 30 min til kontroll, mens hos legen har man gjerne bare 15 min. Men igjen så kan du få en jordmor som kaster deg ut av døra idet du kommer inn, og en lege som tar seg tid til å diskutere både konkrete problem og andre tanker og følelser rundt svangerskapet.

Så om du har en lege du har et godt forhold til, så er det jo bare å gå til denne. Du kan jo eventuelt sette opp en time hos jordmor, er jo mulig du får ei du har bedre kjemi med denne gangen, og så kan du velge å bare gå til legen etterpå om du ikke skulle ha det. Eventuelt gå til jordmor/lege annenhver gang.

Jeg er 2. gangs og hadde bare tenkt meg til legen denne ganga da jeg kun rakk et besøk hos jordmor sist som var så-som-så, men så fikk jeg fødeplass på ABC på Ullevål og da tar de svangerskapskontrollene der så da ble det jordmor likevel :-)

Endret av kattemamma
Skrevet

Jordmor kan svare deg på ting du lurer på ang fødsel og barseltid. Men det kan nok sikkert en lege gjøre og :)

Jeg trives kjempegodt med min jordmor. Er også 2.gangs så hadde jeg ikke gått overens med jordmor hadde jeg valgt bare lege.

Skrevet

Jeg gikk litt til jordmor i første svangerskap, de to neste har jeg kun gått til lege.

Hadde heller ikke så mye kjemi med jordmor, pluss at hun ikke tok tak i endel medisinske komplikasjoner jeg hadde første gangen så jeg syns det er tryggere med legen.

Eneste ulempen sånn jeg ser det er vel at legen har dårligere tid hvis du har mange spørsmål, legen har ofte litt dårlig tid.

Skrevet

Takk for svar! Føler legen tar seg god tid, har aldri opplevd å føle at han er stressa og bare venter på neste pasient (som andre leger jeg har hatt..). Følte også at jordmor hadde liten sympati med plagene mine sist, at dette måtte man bare tåle, mens legen har tatt plagene mer på alvor og gjort det han kan for at sv.skapet skal være minst mulig belastning for meg.

Jeg har også en rekke andre sykdommer og plager som gjør at det er veldig greit å komme ofte til legen, så får bruke de anledningene man har ;) Jeg gidder jo ikke bestille timer for "småting", men er jo kjekt å kunne nevne det når man først er der..

(Dessuten er han et sååååååå fantastisk menneske, blir jo rent lykkelig av å være hos han.. Hehehe)

Skrevet

så fint at du har en lege du stoler slik på!

noen leger kan svangerskap, andre kan det ikke. I første svangerskap gikk jeg helst til legen, og jordmor bare en gang i mellom (etter legens anbefaling)

Forrige gang gikk jeg til spesialist (der var både lege og jordmor tilgjengelig)

og denne gangen går jeg bare til jordmor. Vi har nemlig flyttet til et nytt sted, der hvor jeg har en fantastisk jordmor! Den nye legen min, derimot, kjenner jeg ikke.

jeg vil tro legen anbefaler deg en prat med jordmor, om det er noe han ikke kan svare på :)

som andregangs, så er det jo også en god del du har peiling på fra sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...