Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #1 Skrevet 17. april 2012 Hva gjør dere når barna er over 18kg, da skal de jo som kjent bruke bilens egen sele? Min yngste sønn er 2,5år og over 18kg. Jeg ble da rådet av "trygg trafikk" til å gå over til stol nr 3... Begrunnelsen var at det handlet om vekt ikke lengde eller alder.. (selv om han er lang også) Når stolen står framover, spiller det visst ingen rolle om det er en nr 2 eller nr 3 stol.. Forvirringen min blir komplett når det "skrytes" av at 6 åringer sitter bakovervendt... Hvilke stoler bruker dere da?
It's all about me Skrevet 17. april 2012 #2 Skrevet 17. april 2012 18 kg grens for bilstol med stolens 5-punkt seler gjelder når stolen står forover. Tror nok Trygg Trafikk må ha trodd at han satt fremover. Bakover er det anddre grenser som gjelder, disse står på hver og en stol, men er langt over 18 kg.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2012 #3 Skrevet 17. april 2012 18 kg grens for bilstol med stolens 5-punkt seler gjelder når stolen står forover. Tror nok Trygg Trafikk må ha trodd at han satt fremover. Bakover er det anddre grenser som gjelder, disse står på hver og en stol, men er langt over 18 kg. På min maxi cosi stol står det at den er godkjent til 18kg. Det står ingenting og hvilken retning den skal stå..
Mandalas Skrevet 17. april 2012 #4 Skrevet 17. april 2012 Britax Two Way Elite kan brukes opp til 25 kg Det setet hadde vi og vår gutt satt bakover til rundt seks års alder (på den alderen var det mest fordi han ville det selv, det skal jeg ærlig innrømme).
Vogndilla Skrevet 17. april 2012 #5 Skrevet 17. april 2012 Noen bakovervendte seter er godkjente frem til 18kg og noen til 25kg. Er det et isofix sete er det kun godkjent frem til 18 fordi isofix ikke er godkjent for mere enn dette i Norge. Vil du lese om bilsikring se her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2011/05/informasjon-om-bilsikring-pa-norske.html
giggsy Skrevet 18. april 2012 #6 Skrevet 18. april 2012 Det er ikke kjent at de skal bruke bilens sele fra 18 kg nei. Er setet festa med isofix så er det en grense på 18 kg. Noen seter går lenger enn til 18 kg når festet med bilens sele. Om du allikevel vil bytte så anbefales beltestol og ikke fremovervendt barnestol med 5-punktsele.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #7 Skrevet 18. april 2012 Vi har Acta Graco, som er godkjennt bakovervendttil 18kg og forovernedt til 25kg Det eneste som er viktig er at du får en bilstol som passer vekten til guttungen. Det kan få store konskvenser hvis en kræsjer når gutten sitter i en bilstol han er for tung til. Da er det bedre at du setter han rettveien i en stol han "passer" Men jeg ville ventet så lenge ssom mulig med 3punkt seler.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #8 Skrevet 18. april 2012 Jeg ble fortalt av en som driver en baby comfort butikk at en 5punkt sele vil komme til å slite i en kræsj, hvis barnet er over 18kg.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2012 #9 Skrevet 18. april 2012 Jeg ble fortalt av en som driver en baby comfort butikk at en 5punkt sele vil komme til å slite i en kræsj, hvis barnet er over 18kg. Ja, har selv sett en ulykke der ungen var for tung for bilstolen. Det er ikke bra! Selv om ungen bare er 2-3år, så har ikke det noe å si, det er hvor tung ungen er som har noe å si.
Galskapens overhode Skrevet 18. april 2012 #10 Skrevet 18. april 2012 -acta graco cosmic s- er godkjent bakovervendt til 25 kg.. den som heter bare -acta graco cosmic- er godkjent til 25 kg i framsetete bakovervendt, og 18 kg i baksetet.
Rivjernet Skrevet 18. april 2012 #11 Skrevet 18. april 2012 Jeg ble fortalt av en som driver en baby comfort butikk at en 5punkt sele vil komme til å slite i en kræsj, hvis barnet er over 18kg. Ja, har selv sett en ulykke der ungen var for tung for bilstolen. Det er ikke bra! Selv om ungen bare er 2-3år, så har ikke det noe å si, det er hvor tung ungen er som har noe å si. Rart det blir snakket så lite om dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå